תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

התמודדות עם לחץ ומתח בתקופת החגים

התמודדות עם לחץ ומתח בתקופת החגים

צוות בטיפולנט

החגים מביאים איתם פעמים רבות תחושות של שמחה או ציפייה, אך בקרב רבים מאיתנו הם יכולים לעורר גם תחושות של מתח, לחץ, תשישות ולעיתים אף חרדה ודכאון. בתקופות בהן קיימת מתיחות ביטחונית, תחושות אלו עלולות להחוות בעוצמה גדולה אף יותר. בכתבה הבאה ננסה להבין כמה מהגורמים המרכזיים לתחושות אלו וכיצד ניתן להתמודד עימם כדי שהחג יעבור באופן הנעים ביותר.

משפחה, משפחה ועוד משפחה

מפגש משפחתי הוא אחד מהמאפיינים המרכזיים של החג, אבל האינטנסיביות הכרוכה בו עלולה לעורר גם מורכבות וקושי. השהות הממושכת עם בני משפחה, כמו גם המפגשים בין דורות שונים וסגנונות חיים מגוונים, טומנים בחובם לעיתים גם קונפליקטים ומתחים. זיכרונות, וויכוחים וריבים ישנים יכולים אף הם להציף מטענים רגשיים מהעבר ולהוסיף לתחושת המתיחות.

רובד נוסף של המתח המלווה תקופה זו נוגע לציפיות שאנו יוצקים לתוך החג ומהנטייה לדמיין חג "מושלם" והרמוני, נטול כל אותם מתחים משפחתיים אשר מלווים אותנו לאורך השנה. הרשתות החברתיות והפרסומות סביבנו מוסיפות לכך ומחזקות דימוי לא מציאותי של האופן שבו החג צריך להיראות, ומטפחות את האמונה שבעיות משפחתיות ייפתרו באורח קסם בארוחת החג.

למול כל זאת, כדאי לזכור כי העבודה שנדרשת מאיתנו לאורך השנה בשביל לשמר יחסים טובים עם בני המשפחה אינה נעלמת גם במהלך החג, אך הכנה מראש יכולה לסייע להתמודד עם המתח ולהפחיתו. כך למשל, אפשר לנסות להיזכר בהתנהגויות וברגישויות של בני המשפחה השונים ולחשוב כיצד ניתן להימנע מחזרה על אותם ריבים ישנים. בנוסף, ניתן לחשוב על דרכים אשר עוזרות לנו להירגע לפני ובמהלך סיטואציות מלחיצות ולנסות ליישמן בחג. כדאי גם לשקול מראש את מינון הזמן המשפחתי המתאים לנו ולתכנן את משך השהות המשותפת בהתאם.

מי הזיז את החג שלי?

גורם מרכזי נוסף למתח טמון בשינויים שהחגים שלנו עוברים במהלך החיים. משפחות רבות מחזיקות במסורות ובמנהגים ייחודיים לחג אשר מלווים אותן לאורך שנים והופכים לחלק מהסיפור המשפחתי. אך הצטרפות בני זוג, לידת ילדים, התבגרות הילדים או שינויים אחרים בהרכב המשפחתי, משפיעים לא פעם על האופן בו חוגגים את החג, והדבר בתורו עלול לעורר לחץ ומתח.

לאור השינויים המשפחתיים הצפויים, הרצון שהחג יישאר קבוע וסטטי לאורך השנים עלול להוביל לאכזבה. עם זאת, אין משמעות הדבר שהחג כולו חייב להשתנות ולאבד מערכו. בהקשר זה, כדאי לזכור כי עבור כל אחד מאיתנו יש חלקים מסוימים הנתפסים כ"לב" של החג, וחשובים לחיבור למסורת ולסיפור המשפחתי, וחלקים אחרים פחות חשובים.

על בסיס הבחנה זו, ניתן לערוך כזוג או כמשפחה שיחה מקדימה על הציפיות מהחג, לשתף במנהגים ובמסורות שחשוב לנו לשמר, ובכאלו שנוכל לוותר עליהם או לערוך בהם שינויים מבלי לפגום באווירת החג. כך, אפשר יהיה לגבש יחד חג אשר משמר מרכיבים חשובים מהעבר, אך גם מותאם לשינויי החיים. 

בדידות בחגים

תקופת החגים יכולה להיות קשה גם עבור אנשים אשר אינם נמצאים בחג בקרב משפחה או חברים. אחת הסיבות לכך היא החשש מתחושת בדידות, אשר יכול לעורר מתח ולחץ לקראת תקופה זו. אך זמן לבד אינו חייב להוביל לתחושת בדידות. אנחנו יכולים לנסות להעריך את הזמן הפנוי לבדנו בשביל ללמוד להכיר את עצמנו יותר טוב, לנוח, לדאוג לעצמנו ולגופנו ולעסוק בפעילויות שונות אשר מסבות לנו הנאה.

אם בכל זאת אתם מעדיפים להעביר את החגים בחברת אנשים, כדאי לזכור כי ישנם רבים אשר נמצאים באותו המצב ולחפש את הדרך המתאימה עבורכם לחבור אל אחרים. ניתן לחשוב על אנשים בחיינו אשר נמצאים לבד בחג ולארגן פעילות משותפת, או לחפש יוזמות שונות בהן פוגשים אנשים חדשים, כמו ארוחות קהילתיות או טיולים מאורגנים. אפשרות אחרת היא עשייה עבור אחרים, אשר יכולה להפיג את הבדידות וכן לתת תחושת משמעות. לשם כך, ניתן לחפש אחר מקומות התנדבות או לחשוב על אנשים קרובים אלינו שישמחו לעזרתנו.

מקורות

American Psychological Association. (2023, November 30). Even a joyous holiday season can cause stress for most Americans [Press release]. www.apa.org/news/press/releases/2023/11/holiday-season-stress

Greenberg, A., & Berktold, J. (2006). Holiday stress. American Psychological Association Survey (Greenberg Quinlan Rosner Research, 2006)

www.apa.org/news/press/releases/2006/12/holiday-stress.pdf

www.psychologytoday.com/us/articles/199303/family-change-dont-cancel-the-holidays

www.psychologytoday.com/us/articles/199811/surviving-holiday-hell

www.psychologytoday.com/us/blog/comparatively-speaking/202012/being-alone-not-feeling-lonely-holiday-season

https://nesca-newton.com/how-to-make-holidays-less-stressful/

אנשי מקצוע בתחום

משפחה

עוד מאמרים שיעניינו אותך