תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מהם הגורמים להפרעות אכילה?

מהם הגורמים להפרעות אכילה?

צוות בטיפולנט

הפרעות אכילה – במה מדובר?

הפרעות אכילה הן הפרעות נפשיות חמורות אשר עלולות להוביל להשלכות רבות, כגון מצוקה נפשית, חברתית, קוגניטיבית וסיבוכים רפואיים שונים. הפרעות אכילה מופיעות פעמים רבות כבר מהילדות או מגיל ההתבגרות, לכן יש חשיבות מכרעת להתערבות טיפולית מוקדמת ולהגברת המודעות לגורמים אשר מובילים להתפתחות הפרעות אכילה שונות. מחקרים רבים נעשו על מנת להבין לעומק את הסיבות המורכבות להתפתחותן של הפרעות אכילה שונות.

למעשה, קיימים גורמים שונים ומגוונים המובילים להתפתחות הפרעות אכילה. כאשר ניגשים לטיפול בהפרעות אכילה, יש חשיבות מכרעת להתבוננות אינטגרטיבית, הלוקחת בחשבון את הקשר המורכב הקיים בין גורמי הסיכון השונים. כך, מטפלים המומחים להפרעות אכילה יוכלו לספק מענה הולם אשר מאפשר התמודדות עם המצוקה אשר הובילה להתפתחות ההפרעה, כמו גם עם השלכות ההפרעה. כפי שנרחיב במאמר זה, הגורמים המובילים להתפתחות הפרעות אכילה, נוגעים להיבטים ביולוגיים, חברתיים, תרבותיים ופסיכולוגיים.

גורמים ביולוגיים – תורשה גנטית

גורם מהותי להתפתחות הפרעות אכילה נוגע להיבטים ביולוגיים. מחקרים אשר בוצעו בקרב תאומים מצאו כי גורמים גנטיים תורמים להתפתחות סימפטומים של הפרעות אכילה שונות. באופן ספציפי, אחוזים בינוניים עד גבוהים של תורשה מעורבים בהתפתחות אנורקסיה נרבוזה ובולימיה נרבוזה. לעומת זאת, הפרעת אכילה כפייתית פחות מושפעת מהיבטים גנטיים ויותר מגורמים סביבתיים.

גורם ביולוגי נוסף אשר נמצא מקושר להתפתחות הפרעות אכילה הוא כמות הסרוטונין במוח. סברה זו מתבססת על כך שטיפול תרופתי אשר מעלה את רמת הסרוטונין במוח (תרופות אנטי דיכאוניות ומרגיעות) מוביל פעמים רבות להפחתה בסימפטומים הנוגעים להפרעות אכילה.

גורמים סביבתיים – אידיאליזציה של רזון

גורם משמעותי נוסף אשר נמצא כתורם להתפתחות הפרעות אכילה, בעיקר בקרב נשים, נוגע לאידיאליזציה של רזון בחברה וחשיפה למדיות שונות. גורם זה נפוץ במיוחד בתרבויות מערביות, בהן רזון מקושר לערכים שונים כמו הצלחה, יופי או כוח רצון. על אף ניסיון בשנים האחרונות נראה כי גברה המודעות לאידיאלים מעוותים אלו ונעשה ניסיון לשנותם על ידי הצגת גיוון רב יותר במדיות השונות. עם זאת, נראה כי עדיין אנשים רבים, ובעיקר נשים, הפנימו את הדרישה התרבותית להרזות, גם במחיר בריאות נפשית.

לגורמים סביבתיים ותרבותיים אכן השפעה על התפתחות הפרעות אכילה ויש להגביר המודעות לכך על מנת למגר את האידיאליים הבלתי מושגים הללו. יחד עם זאת, על אף שמרביתנו חשופים למסרים המעודדים הרזיה, רק חלק יפתחו בסופו של דבר הפרעות אכילה. כלומר, גורמים שונים נמצאים באינטראקציה עם אותם גורמים סביבתיים, כך שהם מגבירים את הנטייה להזדהות ולהפנים מסרים תרבותיים וחברתיים הנוגעים לאידיאליים בלתי מושגים. למשל, נערה עם אמא המתמודדת עם הפרעות אכילה ועיסוק אובססיבי במשקל או עם נטייה אישיותית לפרפקציוניזם, צפויה להפנים ביתר שאת את האידיאל התרבותי השגוי לפיו אנשים רזים הם יותר מוצלחים. כך, השילוב בין הגורמים תורם להתפתחות מצוקה נפשית ופיזית אשר באה לידי ביטוי בהפרעות אכילה שונות.

גורמים פסיכולוגיים – תכונות אישיות

מחקרים הנוגעים להפרעות אכילה מצאו כי קיימות 3 תכונות המנבאות התפתחותן של הפרעות אכילה:

1. נוירוטיות – אנשים בעלי נטייה אישיותית לחוש רגשות לא נעימים, חוסר יציבות רגשית ורגישות. אנשים בעלי נטייה גבוהה לנוירוטיות חווים לעתים קרובות פחד, ייאוש ועצב. מחקרים מצאו כי נטייה אישיותית זו עלולה לנבא התפתחותן של הפרעות אכילה כמו בולימיה ואנורקסיה.

2. פרפקציוניזם – נטייה לביקורת עצמית הכוללת שימוש בסטנדרטים גבוהים במיוחד, ולעיתים אף לא ריאליים. מחקרי אורך מראים פרפקציוניזם בשילוב עם דימוי גוף נמוך וחוסר שביעות רצון מהמראה החיצוני, הינו גורם סיכון להתפתחות הפרעות אכילה.

3. אימפולסיביות – נטייה לפעול על פי רצון רגעי ללא מודעות להשלכות, עשויה גם היא לנבא התפתחות סימפטומים של הפרעות אכילה, בדגש על התקפי זלילה (Binge) וניסיונות להתרוקן לאחר מכן. באופן ספציפי, נמצא כי נטייה אישיותית לפעול באימפולסיביות בעת מצוקה רגשית מהווה גורם מנבא משמעותי להתפתחות בולימיה נרבוזה.

פעמים רבות, מצוקה נפשית ופסיכולוגית אשר אינה מקושרת לתכונות אופי מסוימות עלולה להוביל להתפתחות הפרעות אכילה. למשל, התעללות פיזית או מינית מוקדמת, או אינטראקציה משפחתית בעייתית. למשל, דינמיקה הורית דורשנית או חודרנית, עלולה לעיתים להוביל להתפתחות סימפטומים של הפרעות אכילה. במצבים אלו, יש חשיבות מכרעת להתערבות טיפולית באמצעות מטפלים המומחים להפרעות אכילה, אשר יוכלו לספק מענה למקור ההפרעה, כמו גם להתמודדות עמה ולהשלכותיה על התפקוד היום יומי.

גורמים קוגניטיביים – יכולות חשיבה

מחקרים בתחום הנוירו-קוגניטיבי מצאו קשר בין ליקויים שונים באופן החשיבה לבין התפתחותן של הפרעות אכילה. למשל, בקרב נשים הסובלות מאנורקסיה נרבוזה נמצאו ליקויים בגמישות קוגניטיבית, יכולת המתייחסת ליכולת לעבור בין משימות שונות. בנוסף, בקרב אנשים הסובלים מהתקפי זלילה, נמצא שיעור גבוה של קושי בעיכוב תגובה (Inhibitory Control), יכולת קוגניטיבית המתייחסת ליכולת וויסות ואיפוק. אין הוכחה לכך שהלקויות הקוגניטיביות הללו הובילו להתפתחות ההפרעה, וייתכן כי הן התפתחו בעקבות ההפרעה. יחד עם זאת, כאשר בדקו את היכולות הקוגניטיביות של קרובי משפחה בריאים של הסובלים מהפרעות אכילה, הם הציגו ליקויים דומים.

לסיכום, לא משנה מה הוביל להתפתחות הפרעת האכילה, במידה ואתם או מישהו שאתם מכירים מציג גורמי סיכון או סימפטומים שונים, יש חשיבות מכרעת לטיפול מערכתי בהפרעות אכילה. כלומר, יש לגשת למטפלים המומחים בתחום, לצורך ליווי רפואי ותזונתי, לצד מתן מענה רגשי הולם למצוקה אשר הובילה להתפתחות ההפרעה, או שנגרמת כתוצאה ממנה.

מקורות

Culbert, K. M., Racine, S. E., & Klump, K. L. (2015). Research Review: What we have learned about the causes of eating disorders–a synthesis of sociocultural, psychological, and biological research. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(11), 1141-1164

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות אכילה

עוד מאמרים שיעניינו אותך