תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איזו מין הפרעה? על הפרעות קשב וריכוז בחדר המיטות

איזו מין הפרעה? על הפרעות קשב וריכוז בחדר המיטות

צוות בטיפולנט

עשרות מחקרים כבר הראו לנו שהתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז היא לא בדיוק מה שחשבנו: כבר ידוע לנו שהפרעות קשב וריכוז מתקיימות גם בבגרות, שהן משפיעות עלינו גם מחוץ לכתלי בית הספר או המשרד ושיש להן השלכות רגשיות ובין אישיות. אבל מה עם התפקוד המיני שלך? האם גם הוא מושפע מהפרעת הקשב? מחקרים שהתפרסמו בשנים האחרונות מצביעים על כך שקשיים בתפקוד המיני עשויים לנבוע מהפרעות קשב. איך מזהים וכיצד מטפלים?

הפרעות קשב, יחסי מין ומה שביניהם

נכון, לא צריך תואר או אפילו תעודת בגרות כדי לקיים יחסי מין, אבל למרות שלא תמיד אנו מודעים לכך - קיום יחסי מין הכוללים השגת זקפה ושימורה דורשים שמירה על מידה מסוימת של ריכוז ומיקוד במה שנעשה במיטה. בעיות קשב וריכוז, בהתאם לשמן, מתבטאות בין השאר בקושי במיקוד הקשב לאורך זמן ובנטייה להסחות דעת ובהתאם - עלולות להקשות על שימור הקשב בתחום המיני. קושי זה עשוי להתבטא בירידת העניין ביחסי המין באופן שפוגם בהנאה או באפשרות לשמור על זיקפה לאורך זמן המספיק לקיום חדירה והגעה לאורגזמה. אצל נשים ביטויי חוסר העניין והסחת הדעת אמנם בולטים פחות ביחס להופעתם אצל גברים, אך עשויים להתקיים ולפגום בהנאה המינית.

לקשיים אלו עלולים להתלוות גם קשיים הנוגעים ל"כל מה שמסביב" ליחסי המין. לדוגמא, חוסר הארגון המלווה את הפרעות הקשב יכול להתבטא בשימוש שגוי או שכחת השימוש באמצעי מניעה (גלולות, קונדומים), ופעלתנות היתר עלולה להביא לחוסר סבלנות והקשבה לבן/בת הזוג אשר מצמצמים את ההנאה.

כאשר קשיים בתפקוד המיני חוזרים על עצמם לאורך זמן, או כאשר יחסי המין מלווים באי שקט ודאג ("מה הסיכוי שלקחתי את כל הגלולות החודש?", "יש מצב ששוב לא שמתי נכון את הקונדום?") ההנאה המינית והספונטניות עלולים להפגע ובחלק מהמקרים אף עלולה להתפתח חרדת ביצוע המביאה, בתורה, להגברת החרדה וחוסר הריכוז.

הפרעות קשב - לא רק נוירולוגיה, לא רק סקס

השפעותיה הישירות של הפרעת הקשב עלולות להביא לקושי בשימור העניין המיני לאורך זמן, אך יש להתייחס גם להשפעותיהן העקיפות של הפרעות הקשב על התחום הרגשי והזוגי.

כאמור, ידוע היום כי בעיות קשב וריכוז משפיעות גם על התחום הרגשי והחברתי, וחלק מהבוגרים הסובלים מהפרעות קשב מתמודדים עם דיכאון או חרדות לסוגיהן, דימוי עצמי נמוך ותחושת חוסר ערך, ועם מיומנויות חברתיות לוקות בחסר. קשיים אלו משפיעים על התנהלותם במסגרת זוגיות ובאופן טבעי - משפיעים גם על התפקוד המיני.

כך, למשל, גבר חסר ביטחון אשר סבל לאורך השנים מבידוד חברתי על רקע האימפולסיביות שלו עשוי לחוות חרדה עזה בקשר אינטימי, או לחלופין - להיות בלתי מתחשב וחסר סבלנות כלפי בת זוגו. בדומה, אדם הסובל מהפרעות קשב וריכוז עשוי להתקשות ביצירת אינטימיות ובבניית "משחק מקדים" וכך לגרום לבת זוגו להירתע ממנו ולהמנע מיחסי מין - "כי מי חושב על מין כשאי אפשר אפילו לדבר איתו ברצינות לרגע?!". קשיים אלו מעמיסים על הקשר המיני מטענים רגשיים וזוגיים אשר לא פעם מתבטאים בפגיעה בתפקוד המיני.

טיפול בקשיים מיניים על רקע הפרעות קשב וריכוז

כיום, ידוע כי אחוז ניכר מהגברים הצעירים המתמודדים עם קשיי תפקוד מיני מאובחנים או אובחנו בעבר כבעלי הפרעות קשב וריכוז. בהתאם, מספר שיטות טיפול הותאמו לסיוע בהתמודדות עם קשיים מיניים המתעוררים על רקע הפרעות קשב וריכוז:

ייעוץ פסיכיאטרי לגבי תרופות פסיכיאטריות: טיפול בריטאלין, קונצרטה וכד' נמצא יעיל גם לשיפור התפקוד המיני בקרב גברים המתקשים בהשגת ושימור הזקפה.

טיפול מיני: טיפול מיני יכול לסייע ברכישת טכניקות למיקוד הקשב, התמודדות עם חרדות הקשורות בתפקוד המיני וניהול דיאלוג אפקטיבי עם בן או בת הזוג סביב התחום המיני.

פסיכותרפיה: כאשר הקשיים בתפקוד המיני מתקיימים לצד קשיים רגשיים כחרדה, דיכאון ודימוי עצמי נמוך, או לצד קשיים בתחום הבין אישי, כדאי לשקול פניה לטיפול פסיכולוגי אשר יאפשר טיפול בהיבטים אלו על הקשיים השונים להם הם גורמים. כאשר מבקשים להתמודד עם האופן בו הקושי משפיע על היחסים והתקשורת בתוך הזוגיות ניתן לפנות למסגרת של טיפול זוגי.

היכנסו למידע נוסף אודות הפרעות קשב וריכוז

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות קשב וריכוז - ADHD

עוד מאמרים שיעניינו אותך