תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפים להורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

טיפים להורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

צוות בטיפולנט

הורות לילדים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז עשויה להחוות לעיתים כמלחמת התשה אין סופית: כאשר מדובר בהפרעה המשלבת היפראקטיביות נדמה שהילד לא נח לרגע, שאין יום בו העניינים לא מגיעים לידי פיצוץ ובכלל, שחלק גדול מהאינטראקציה שלכם איתו מוקדש ל"אמרתי לך לא ל---", "מתי כבר תבין ש---" ו"כמה פעמים אני צריכה לבקש ממך!". צוות בטיפולנט מציע כמה טיפים להפחתת הקונפליקטים ושיפור הקשר ביניכם לבין הילד.

קביעת זמני איכות עם הילד

אם הילד שלכם קופץ, רץ, שובר, מרביץ, שוכח ומתווכח במשך חלק ניכר משעות היממה, סביר להניח שחלק נכבד מהאינטראקציה שלכם איתו מוקדשת לנזיפה, השמת גבולות וניסיונות חינוך. לכן, כדאי להקצות בכל יום פרק זמן מסוים המוקדש לפעילות משותפת מהנה ונעימה בלבד. פרקי זמן אלו מאפשרים לילד לצבור חוויות של הנאה ורוגע באינטראקציה אתכם ולא פחות מכך, מאפשרים לכם למלא מצברים ו"להיזכר" כמה מקסים הילד שלכם מעבר להפרעת הקשב והריכוז.

עקביות בין ההורים

המשפט "אבל אמא אמרה שמותר לי עוד שוקולד" נשמע לך מוכר? סביר להניח שכן, מאחר וילדים רבים מנצלים לתועלתם חוסר עקביות בין ההורים. עבור ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, המתקשים באופן בסיסי להפנים נורמות וכללי התנהגות, חשובה העקביות בין ההורים אפילו עוד יותר. לכן, חשוב שתתאמו ביניכם את הכללים והגבולות החלים על הילד ותדאגו לאכוף אותם באופן שווה.

קביעת מערכת תמריצים רלוונטית

נדמה לכם שבלתי אפשרי לגרום לילד שלכם לסדר את החדר או להיכנס למקלחת מבלי לנהל קודם מאבק ממושך? ייתכן שתופתעו לגלות כמה גדול כוחה של מערכת תמריצים בנויה היטב. ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז עשויים לשפר את התנהגותם באופן משמעותי במסגרת תוכנית התנהגותית מובנית בה הם מתוגמלים על התנהגויות חיוביות. כך, למשל, ניתן לבנות טבלה ולזכות את הילד בנקודה בכל בוקר בו הוא קם בזמן, כאשר צבירת מספר נקודות מסוים יזכה את הילד בפרס. במידה ובחרתם להשתמש בשיטה זו חשוב להציע תגמולים אפקטיביים: סביר להניח שחבילת מדבקות לא תגרום לבנכם בן ה-10 להכין שיעורים מדי יום ומצד שני - אינכם אמורים למשכן את הבית כדי שהילד ישתכנע להתקלח... אחד התגמולים היעילים ביותר הוא זמן איכות אתכם ההורים (טיול אופניים, משחק כדורגל משותף וכד'), מאחר והוא מהווה הן פרס והן חוויה חיובית משותפת. כמו כן, חשוב להציב בפני הילד מטרות ברורות וריאליות כדי לאפשר לו לחוות הצלחה והישג. למשל, מוטב להציב מטרה כ'שבוע בלי מכות', הכנת שיעורי בית בכל יום וכן הלאה, ולא "התנהגות טובה" או "יחס טוב לאחותך הקטנה".

מתן שבחים

מתי לאחרונה שיבחת את הילד על התנהגות טובה? ילדים עם בעיות קשב וריכוז זוכים לנזיפות רבות אך התנהגותם החיובית - שפעמים רבות עולה להם במאמץ רב - נתפסת פעמים רבות כמובנת מאליו. לכן, חשוב לשבח את התנהגותו של ילדכם ולהעיר את תשומת ליבו להתנהגותו החיובית ("מאוד נעים לי לשחק איתך כשאתה לא צועק", "כל הכבוד שהתאפקת ולא דחפת אותה"). שבחים אלו מחזקים את תחושת היכולת והערך של הילד, מהווים חוויה חיובית בקשר אתכם ומהווים תזכורת חיובית לדרך בה אתם מצפים ממנו להתנהג. בהתאם, חשוב שהשבחים יהיו ישירים וברורים.

מתן הוראות פשוטות וברורות

כמה פעמים קרה שביקשתם מהילד לסדר את החדר ואחרי רבע שעה הוא טען שלא עשה זאת כי אינו יודע מה לעשות? הפרעות הקשב והריכוז מלוות בדרך כלל בפגיעה בזכרון לטווח הקצר ובקושי בהתארגנות ולכן, אם אתם רוצים להגדיל את הסיכוי למילוי אחר הוראות, כדאי שתציגו אותן באופן ברור וקולע ככל האפשר: מוטב להגיד לילד "שים את המשחקים בארון" מאשר לבקש ש'יסדר את החדר'.

התעלמות מהתנהגויות שליליות

כהורים, אתם בוודאי יודעים שילדים הם צרכני תשומת לב אינטנסיביים ביותר. ילדים יעדיפו להשיג תשומת לב בדרכים חיוביות אך אם לא יוכלו לעשות כן (כפי שקורה לרבים מהילדים בעלי הפרעות הקשב והריכוז) סביר שיפנו להשגת תשומת לב בדרכים שליליות כהצקות, התנהגות שטותית וכן הלאה. התגובה הפחות נחשקת עבורם היא חוסר תגובה ולכן כדאי להתעלם ככל האפשר מהתנהגויות שליליות או "מטופשות", כל עוד אין מדובר בהתנהגויות המסכנות את הילד, פוגעות באחרים או גורמות לנזק בלתי הפיך (שבירת צעצוע, קשקוש על הקיר). כאשר ההתעלמות מההתנהגויות השליליות תלווה בהגברת תשומת הלב להתנהגויות חיוביות - תגבר יעילותה.

ולסיום, חשוב לזכור שלא חייבים להשאר לבד. כאשר מעוניינים בליווי מקצועי ניתן לפנות למסגרת של הדרכת הורים או למטפלים מומחי הפרעות קשב וריכוז אשר יסייעו לגבש תוכנית עבודה מול ילדיכם. כיום ישנם טיפולים שונים ומגוונים, כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות קשב וריכוז או ריפוי בעיסוק להפרעות קשב וריכוז.

ביבליוגרפיה

הורות לילדים הסובלים מהפרעת חוסר קשב או היפראקטיביות/ דויד פנטקוסט, הוצאת אח 2004

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות קשב וריכוז - ADHD

עוד מאמרים שיעניינו אותך