תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הרבה מעבר לחבר: כיצד יכולים כלבים לסייע לילדים על הרצף האוטיסטי?

הרבה מעבר לחבר: כיצד יכולים כלבים לסייע לילדים על הרצף האוטיסטי?

אלה בן נון

פרויד, אבי הטיפול הפסיכולוגי, נהג לעיתים להכניס את כלבתו האישית, ג'ופי, לחדר הטיפולים. הוא היה מהראשונים שהתייחסו לברית בין בני האדם לבעלי חיים, והוא הכיר בקשר וקיבל אותו בהתלהבות בלתי מרוסנת, אך לא העמיק רבות בנושא. פרויד הסביר, כי נוכחותה של ג'ופי בחדר הטיפולים נועדה לעזור לו עצמו להירגע ולהתרכז, אולם בהדרגה הוא שם לב שעצם נוכחותה בחדר עוזרת גם למטופלים, ובמיוחד לילדים ולמתבגרים להפתח. מכך הסיק פרויד שנוכחות הכלב מאפשרת למטופל להפליג בטיפול באופן חופשי יותר גם לנושאים כואבים, ומעניקה לו תחושות של קבלה, ביטחון ושליטה.

למרות האמירות הללו של פרויד, רק בתחילת שנות החמישים, סלל כלב שעיר בשם ג'ינגלס את דרכו של הטיפול בעזרת בעלי החיים. ג'ינגלס היה כלבו של הפסיכיאטר בוריס לוינסון, אשר שהה במקרה במשרדו, כאשר אם ובנה הקדימו להגיע לפגישה. לוינסון, הבחין כי הילד, שעד אז הסתגר במהלך המפגשים הטיפוליים, יצר קשר חיובי עם הכלב וחש נוח בנוכחותו. מאמרו של לוינסון ("הכלב כקו-תרפיסט"), אשר התפרסם בשנות ה-60 ומתאר מקרה זה, היווה את תחילתו הרשמית של הטיפול בעזרת בעלי חיים.

מחקרים קבעו: כלב, ידידו הטוב ביותר של האדם

אודין קיוזאק כותבת בספרה "מפגשים טיפוליים עם חיות מחמד": "בעלי החיים שלנו נותנים לנו את אהבתם ומקבלים אותנו ללא תנאי, הם מעניקים לנו חיבה ספונטנית ונאמנות אין קץ. הם נותנים לנו כתף להשען עליה, אוזן קשבת, מקלט בעת צרה. דרכם אנו מקבלים ארכה זמנית מצרות היום שלנו ומקור אינסופי לשמחה והפתעות". תיאור זה למעשה מתמצת את תרומתם העשירה והחיובית של בעלי-החיים, ובפרט כלבים, לבני האדם, כפי שעולה מתוך מחקרים רבים.

כך, תוצאות מחקרים מוכיחות כי: כלבים אכן מבינים את מה שאנחנו אומרים ואיך שאנחנו אומרים זאת, כלבים קולטים את מצב הרוח שלנו ומתנהגים בהתאם, כלבים מסתמכים על תסמינים פיזיים שאנחנו כמעט לא מרגישים כגון: עייפות, דיכאון, כאבי ראש, הבעות פנים, שפת גוף ועוד, כדי להבין אותנו טוב יותר ממה שאנחנו מכירים את עצמנו. הכלב נחווה על ידי בעליו כדמות מכילה, מגינה, מקבלת, קשובה לצרכים ונמצאת בעבור בעליו ללא תנאי. כלבים נתפסים כצפויים בתגובותיהם, לא שיפוטיים ומעניקים תחושת ערך, מצטיירים כדואגים וכנזקקים לבעליהם, ללא תלות לסטטוס של בעליהם כפי שנתפס על ידי אחרים או על ידו. כתוצאה מכל זאת, כלבים יכולים לסייע לאנשים להתמודד עם שלל מצבים שאינם פשוטים להם, ובמיוחד מצבים חברתיים, בהם הם משמשים כ"מתווכים" חברתיים המקלים ומקדמים יצירת קשר.

נותני שירות: כלבי המשפחה

בעשורים האחרונים, התפתחו ברחבי העולם טכניקות טיפול באמצעות בעלי-חיים בכלל ועם כלבים בפרט באוכלוסיות רבות ומגוונות (מתבגרים, קשישים, אסירים, מתמודדים עם מחלות נפש, אנשים על הרצף האוטיסטי, חולים במחלות כרוניות סופניות ועוד). בארץ לעומת זאת, תחום הטיפול באמצעות בבעלי חיים עדיין בחיתוליו.

השימוש הנרחב והמפותח ביותר בכלבים לצורך סיוע לבני-אדם קיים בתחום כלבי השירות - כלבים שהוכשרו לעזור לאדם ספציפי בסוגיות הנוגעות למגבלה ספציפית של אותו אדם (פיזית, רגשית או תקשורתית). כיום תחום זה הוא מאוד מצומצם בפעילותו בארץ ומתמקד בעיקר בכלבי נחיה לעיוורים. בעולם כלבי שירות מסייעים למגוון רחב של אוכלוסיות, ביניהן: נכים וסובלים ממוגבלויות פיזיות שונות, סובלים מהפרעת פוסט טראומה, ילדים ומבוגרים על הרצף האוטיסטי. בארץ, קיימת מודעות נמוכה לאפשרות הטמונה בשימוש בכלבי שרות, מעט מוסדות מכשירים כלבים כאלו, והחקיקה בנושא מאוד מצומצמת ומתייחסת לכלבי נחיה לעיוורים בלבד.

עמותה בריטית ותיקה בתחום כלבי השירות "Dogs For Good", פיתחה לפני מספר שנים תוכנית ייחודית המיועדת להורים לילדים המתמודדים עם הפרעות על הרצף האוטיסטי בשם PAWS - סדנא ותמיכה להורים לילדים בתפקוד נמוך על הרצף האוטיסטי (Parents Autistic Workshops & Support). התוכנית מספקת הנחיה והדרכה להורים אלו, כיצד למנף את מערכת היחסים עם כלב המשפחה לטובת צרכי הילד המתמודד והמשפחה כולה. תוך כדי העבודה בתחום כלבי שירות שהעמותה עוסקת בה כבר כ-30 שנה, הם הגיעו להבנה שגם לכלבי משפחה יש תרומה אדירה לילדים על הרצף, ולא כל ילד זקוק לכלב שירות.

כלבי משפחה הם זמינים, נגישים יותר, וההכשרה שלהם פשוטה, זולה וקלה יחסית ויכולה להתבצע על ידי ההורים ולא על ידי מאלפים או גופים אחרים. הכלבים מסייעים לילד בעצם נוכחותם, ובאמצעות אימון קל בלבד הם יכולים לייצר שינוי משמעותי ולהקל על הסימפטומים של הילד על הרצף.

תיאור מקרה: הוריו של ג'וש שהשתתפו בסדנת PAWS באמצעות "Dogs for Good" באנגליה

ג'וש הוא נער בן 12 אשר אובחן עם הפרעה על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה (בעבר היה מוכר כ"אספרגר", וכיום משויך כחלק מאבחנת הקשת האוטיסטית). לפני שהמשפחה אימצה את הכלבה מרי, ג'וש היה בודד מאד חברתית. הוא היה חוזר מבית הספר לבית ריק ומבלה את רוב שעות הפנאי שלו לבד, מול המחשב. אמא של ג'וש מספרת כי כיום, בין השניים יש מערכת יחסים חמה. הדבר הראשון שג'וש עושה בבוקר וכאשר הוא חוזר מבית הספר זה להתכרבל עם מרי. כשהוא מרגיש שפוף, מרי ניגשת אליו ומנחמת אותו. ג'וש: "מרי היא כמו חברה שלי... זה כמו להיות עם חבר שלא יכול לדבר אז הוא לא יכול להגיד עלייך דברים רעים". אמא של ג'וש מוסיפה כי נוכחותה של מרי חייבה את המשפחה בשגרת טיפול בה, אשר טובה עבור ג'וש, וגם עבור המשפחה כולה. "נחמד להוציא את מרי לטיולים. זו דרך טובה לשחרר קיטור, להתאוורר, לצאת ולהעביר את הפוקוס מהבעיות".

כלבים שעושים טוב

בימים אלו תוכנית PAWS מיושמת בארץ באמצעות מיזם "כלבים שעושים טוב". תחילתו של המיזם במערכת יחסים מיוחדת ומפתיעה בין ד"ר יוכי בן-נון ז"ל (פסיכולוגית בכירה, שבין שאר תפקידיה כיהנה גם כיו"ר הסתדרות הפסיכולוגים, כפסיכולוגית ראשית של בית החולים "מאיר" בכפר סבא, וכפסיכולוגית רפואית והתפתחותית בכירה שהתמחתה גם באוטיזם), אמה של אלה בן-נון, מייסדת המיזם, לבין ג'יני - כלבתה של אלה. במשך מרבית חייה, יוכי לא סבלה כלבים ואף חששה מהם. לאחר שאלה אימצה מ-"S.O.S חיות" את ג'יני, כלבת ג'ק ראסל מעורבת בת שנה, בעלת עבר קשה שכלל התעללות ובין היתר סבלה מחרדת נטישה קשה, עוד לפני שאלה הספיקה להתאהב בכלבה, התפתח בין יוכי והכלבה ג'יני סיפור אהבה מהסרטים (ואלה אומרת: פסיכולוגית נשארת פסיכולוגית, בין אם מדובר בילדים במצוקה או בכלבים במצוקה). אלה חזתה בשינוי העצום שחל באמה בעקבות הקשר עם הכלבה, והבינה את הכוח הטיפולי הרב שיש לכלבים על בני אדם. כך, יחד עם אמה, החלה אלה לחקור את התחום באופן מקצועי, לקרוא מחקרים אקדמיים ולהכיר יוזמות שונות המתקיימות בנושא זה במקומות שונים בעולם, דבר שהוביל להכרות ולמיסוד שיתוף פעולה עם עמותת "Dogs for Good". יוכי נפטרה לפני כשנה וחצי, ואלה, המשיכה את המיזם בלעדיה וגייסה צוות של חברים, הכולל פרט לה את: ד"ר עופר צדוק – וטרינר ותיק, בעל המרכז הוטרינרי ברעננה, אסף ברלר – מדריך כלבנות טיפולית, כלבי עזר ומאלף טיפולי בעל ניסיון עם קהל המטרה, בוגר יחידת "עוקץ", עינת הרף-כשדאי - פסיכולוגית התפתחותית, מדריכה, פסיכולוגית אחראית המכון להתפתחות הילד בי"ח מאיר.

ד"ר יוכי בן נון ז"ל וג'יני - סיפור אהבה מהסרטים שהוביל לפתיחת המיזם "כלבים שעושים טוב" בישראל

מיזם "כלבים שעושים טוב" מפעיל תוכנית המנחה ומלווה משפחות עם ילדים המתמודדים עם הפרעות על הרצף האוטיסטי בגילאי 3-16 באילוף הכלב הפרטי שלהם והתאמתו לצרכי הילד והמשפחה. הסדנה מורכבת מ-3 מפגשים בני כשלוש שעות, הכוללים הדרכה פרונטלית, דיונים, והתנסות עם כלבים (לא כלבים של המשתתפים), בעלות סמלית.

בין הנושאים הנלמדים בסדנה:

  • כיצד יכול כלב להקל על הסימפטומים של ילד על הרצף האוטיסטי (צרכי הילד)? 
  • כיצד מגדלים ודואגים לבריאות ורווחת כלב (צרכי הכלב)? 
  • כיצד מאמנים כלב בהתאמה לצרכים של ילד על הרצף האוטיסטי? 
  • כיצד בוחרים כלב המתאים למשפחה עם ילד על הרצף האוטיסטי? 

הסדנה מיועדת למשפחות בעלות כלב משפחה או כאלו השוקלות לאמץ כלב. למשפחות המעוניינות לאמץ כלב, "כלבים שעושים טוב" מסייעים בתהליך מציאת כלב עזוב המתאים לצרכי המשפחה והילד הספציפי. בתום הסדנה, יתאפשר המשך הדרכה וליווי פרטניים על ידי צוות הסדנה.

לפרטים והרשמה: אלה בן-נון 052-3236360.

על המטפלת - אלה בן נון

אמא לג'יני (ג'ק ראסלית מעורבת) ויואב. בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה וניהול, תואר שני MBA וסטודנטית ל-MA בלימודי משפחה. מגשרת משפחתית מוסמכת. מנהלת פעילות מיזם "כלבים שעושים טוב".

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים

עוד מאמרים שיעניינו אותך