תפריט נגישות
חיפוש

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים הוא תחום שיקומי-טיפולי אשר מכוון להשגת רווחים פסיכולוגיים, תפקודיים ובין אישיים באמצעות הקשר שיוצר המטופל עם בעל החיים במסגרת הטיפולית. טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מתבצע במרבית המקרים כהתערבות מובנית הכוללת טיפול, עבודה ומגע עם בעלי חיים שונים, בדרך כלל סוסים וחיות מחמד ביתיות (כלבים, אוגרים, ארנבים וכן הלאה), כאשר הטיפול מלווה בהנחייתו של מטפל המוסמך בתחום של טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים. בכתבה זו נתאר מהו טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים, כיצד הוא מתבצע ולאילו אוכלוסיות הוא מתאים.

אנשי מקצוע בתחום טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים

<<  לרשימה המלאה

מאמרים בתחום טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים
הרבה מעבר לחבר: כיצד יכולים כלבים לסייע לילדים על הרצף האוטיסטי?
טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים
חברו הטוב ביותר של האדם: ילדים וחיות מחמד
חברו הטוב ביותר של האדם: ילדים וחיות מחמד

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים

כבר לפני כמאה שנים זוהו הרווחים הרגשיים הנלווים למגע עם בעלי חיים, כאשר אנשי צוות בבית חולים פסיכיאטרי בוושינגטון גילו כי המאושפזים נתרמים מהקשר עם הכלבים ששהו במחלקה. עם זאת, רק בשנות ה-40 החלה להתפתח ההכרה בכך שהקשר עם בעלי החיים יכול להוות לא רק מקור לנחמה וחום, אלא לסייע בהתמודדות עם אתגרים פסיכולוגיים שונים. כך, למשל, החלו להתפרסם התייחסויות לכך שטיפול בבעלי חיים מסייע בקידום אחריות אישית, תורם לערך העצמי עקב האהבה ללא תנאי שמציעים חלק מבעלי החיים, ומהווה מודל לימודי לילדים צעירים (למשל, סביב הליכה לשירותים). העניין שעוררה השפעתה החיובית של השהות עם בעלי חיים הן על אוכלוסיות נורמטיביות והן על אוכלוסיות המתמודדות עם קשיים נפשיים הביאה באופן הדרגתי להכרה בכך שעבודה עם בעלי חיים יכולה להוות כלי טיפולי יעיל. כתוצאה מהבנה זו התפתחו שתי התערבויות מרכזיות: פעילויות הנעזרות בבעלי חיים המתייחסות לבניית סביבה חיובית הכוללת בין היתר בעלי חיים, והתערבויות בעלת גוון טיפולי יותר המכונות טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים.

כאמור, טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים הוא התערבות שיקומית-טיפולית אשר מכוונת לקידום יכולות רגשיות, תפקודיות ובין אישיות באמצעות הקשר הנוצר בין המטופל לחיה. קשר זה נתמך ומונחה על ידי המטפל, המלווה את התהליך באופן צמוד במטרה להפיק מהקשר עם החיה את מירב הפוטנציאל ההתפתחותי, ולתרום להתקדמותו של המטופל באופנים נוספים. טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים עשוי להתקיים באופנים שונים התלויים בצרכיו וקשייו של הילד, במסגרת בה ניתן הטיפול (למשל, בית הספר, חווה לרכיבה טיפולית, פנימייה טיפולית, בית כלא וכד') ובחיה שנבחרה לעבודה עם המטופל הספציפי. עם זאת, מעבר להבדלים הנובעים מגורמים משתנים אלו, טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מכוון בדרך כלל להשגת מטרות שיקומיות-תפקודיות, בין אישיות ו/או רגשיות באמצעות יצירת מפגש טיפולי בין המטופל לבין בעל החיים.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים – מטרות שיקומיות-תפקודיות

חלק מהפונים לקבלת שירותי טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים הם ילדים או בוגרים אשר תפקודם לקוי עקב גורמים שונים. גורמים אלו עשויים להיות קשורים בבעיות התפתחותיות (למשל, בקרב ילדים המתמודדים עם אוטיזם), בעיות נפשיות הגורמות לפגיעה במוטיבציה והעניין בפעולה (למשל, מטופלים המתמודדים עם הפרעה פוסט טראומטית חריפה או אנשים המתמודדים עם סכיזופרניה והפרעות פסיכוטיות אחרות) או בעיות אישיותיות הקשורות להיעדר משמעת ואחריות (נפוץ בקרב נוער בסיכון ואסירים).

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים יכול לסייע במספר היבטים הנוגעים לתחום התפקודי:

למידה: היבט זה רלוונטי בעיקר לילדים צעירים המתמודדים עם בעיות רגשיות ו/או התפתחותיות המקשות עליהם לרכוש מיומנויות בסיסיות כהליכה עצמאית לשירותים ושמירה על היגיינה. טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מפגיש את הילד עם חיות אשר הרגליהן בתחומים הרלוונטיים בולטים לעין- למשל, חתול אשר הולך לשירותים ולא עושה את צרכיו במקום אחר, אווז אשר מנקה את נוצותיו וכן הלאה. המטפל מלווה את מפגשו של הילד עם החיה ומסייע לו להתבונן בה כמודל לחיקוי והזדהות באופן שיאפשר לו לפתח מיומנויות תפקודיות רלוונטיות.

פיתוח אחריות אישית: האכלה, ניקוי וטיפוח של בעל החיים או של סביבת המחייה שלו חיוניים לרווחתה של החיה ומהווים תנאי ליכולתו של המטופל לקיים עמה קשר משמעותי. הכרתו של המטופל בכך שרווחתה של החיה אליה הוא קשור תלויה בו עצמו מסייעת פעמים רבות בחיזוק המוטיבציה לפעולה ובפיתוח אחריות אישית. כך, למשל, הידיעה כי כלב אהוב עלול להפסיד את הטיול היומי הארוך שלו עשויה לעודד נער עם קשיי התנהגות לקום מהמיטה ולהוציא את הכלב לטיול גם כאשר הוא עייף, מצוברח או מתמודד עם קושי רגשי. בדומה, הבנתו של ילד כי הארנב אליו הוא קשור ישהה בכלוב מלוכלך ומסריח אם יסרב לנקות את כלובו עשויה לדרבן אותו להתמודד גם עם תחום אחריות המקשה עליו, ובכך לחזק את תחושת האחריות והיכולת האישית.

מוטוריקה: קשיים מוטוריים עשויים להתלוות הן לבעיות פיסיולוגיות והן לקשיים רגשיים שביניהם הפרעות הוויסות החושי, הפרעות קשב וריכוז, אוטיזם ופיגור. על אף שהתחום של טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים אינו מוגדר כטיפול מוטורי-רפואי, העבודה עם בעלי החיים מאפשרת פעמים רבות חוויה טובה ומהנה של תרגול מוטורי. כך, למשל, ילד עם קשיים בוויסות החושי עשוי ללמוד לעדן את מגעיו כדי שיהיו נעימים ומותאמים לחיה איתה הוא עובד, וילד עם אוטיזם הסובל מרפיון שרירים עשוי להתחזק ולשפר את יציבת גופו דרך רכיבה על סוסים המתקיימת במסגרת טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים – מטרות בין אישיות

לקיחת חלק במסגרת של טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מצריכה מהמטופל להתמודד עם אספקטים בין אישיים רבים איתם הוא עשוי להתקשות בחיי היום יום. במסגרת טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים המטופל מקיים קשר משמעותי הן עם החיה והן עם המטפל, ובמידה ומדובר בטיפול הניתן במסגרת קבוצתית, גם עם חברי הקבוצה. ההתמודדויות הבין אישיות הנלוות למפגשים אלו עשויות להיות חיוניות ליכולתו של המטופל לקיים קשר בטוח ומהנה עם החיה, ובהיבט זה טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מחייב אותו להתמודד עם אתגרים בין אישיים משמעותיים. טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים עשוי לסייע למטופל במספר היבטים בין אישיים משמעותיים:

חיזוק יכולות התקשורת: יצירת קשר עם חיה מצריך הן גישה נכונה אל החיה והן קשב להוראות והנחיות המטפל. בהתאם, המטופל צריך לתקשר באופן יעיל ומותאם הן עם המדריך והן עם החיה וכך מתחזקות לא פעם יכולות כיצירת ושמירת קשר עין, וויסות ובחירה במגעים מותאמים, מיקוד הקשב בפרטנר לאורך זמן, דיבור והקשבה בתורות וכן הלאה.

התמודדות עם גבולות: טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מחייב את המטופל להתמודד עם גבולות: בחלק מהמקרים יהיה מדובר ב"גבולות" המוצבים על ידי החיה (למשל, חתול שמסתלק במידה ומגעו של הילד לא נעים לו), ובמקרים אחרים בגבולות המוצבים על ידי המטפל כדי לשמור על ביטחון המטופל והחיה (למשל, איסור על עלייה על סוס ללא קסדה או מניעת זמן איכות עם החיה עד למילוי חובות טיפול הפחות נעימות כניקיון הכלוב). ההתמודדות עם הגבולות המוצבים במסגרת טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים עשויים להיות מאתגרים, מלמדים ומקדמים עבור רבים מהפונים לטיפול זה. כך, למשל, נוער עבריין עשוי להיתרם מעמדת המטפל המאזנת בין גבולות לאמפתיה, וילד אוטיסט עשוי "להיקרא" להתחבר למציאות ולצאת מעולמו הפנימי דרך הגבולות איתם הוא מתמודד במסגרת טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים.

חיזוק האמפתיה: אמפתיה לאחר נחשבת לאחת היכולות הקריטיות ביותר ליכולת ליצור ולשמר קשרים בין אישיים משמעותיים. טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים הוא טיפול המבוסס על יצירת קשר רגשי משמעותי עם החיה, והמטפל יכול להשתמש בקשר הנוצר כדי לחזק את יכולתו של המטופל לחוש אמפתיה, דאגה ואכפתיות כלפי האחר. כך, למשל, המטפל יכול לעודד אסיר אלים או ילד אוטיסט המכונס בעולמו לבחון את תגובותיה הרגשיות של החיה, לנחש כיצד היא חשה במצבים מסוימים ולנסות לשער כיצד תחוש אם ינהג באופן כזה או אחר כלפיה.

התנסות בקשר חם ואינטימי: חווית ההתקשרות לחיה היא פעמים רבות חוויה ייחודית ביותר עבור ילדים ובוגרים אשר התקשרויותיהם לאחרים נוטות להיות מוגבלות ושטחיות עקב יכולות האמפתיה המוגבלות שלהם (למשל, במצבי אוטיזם מסוימים או בקרב עבריינים). ההתקשרות לחיה נחווית פעמים רבות כמאיימת פחות מהיקשרות לאדם אחר, ובכך מהווה שלב או "תרגול" של יכולת התקשרות עמוקה לאחר.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים - מטרות רגשיות

כאמור, טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מכוון להשגת מגוון מטרות בתחום הרגשי. מטרות אלו משתנות באופן משמעותי בין מטופל למטופל, אך ניתן להצביע על מספר מטרות שכיחות אותן טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים שואף להשיג.

חיזוק הביטחון העצמי: טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מספק חוויה של קשר משמעותי וקבלת אהבה ללא תנאי, תחושה של נתינה לאחר הזקוק (למשל, אכלה וליטוף של כלב נטוש) ומגוון חוויות של הצלחה ויכולת (למשל, חווית ההצלחה הנלווית לאילוף כלב או לשיפור מיומנות הרכיבה על סוס). חוויות אלו תורמות פעמים רבות לחיזוק הביטחון העצמי ותחושת הערך, אשר מהווים נושאים מורכבים ורגישים עבור חלק ניכר מאוכלוסיית הפונים אל טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים.

עיבוד תכנים רגשיים: הקשר הנוצר עם החיה במסגרת טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מאפשר למטופל להזדהות איתה באופן עמוק. כך, למשל, אסירים יכולים להזדהות עם תחושתן של החיות הכלואות בכלוב, נער דחוי עשוי להזדהות עם חיה הממוקמת נמוך בהיררכיה החברתית או עם גור שנדחה על ידי אמו וכן הלאה. הזדהויות אלו מאפשרות למטפל לסייע למטופל לנסח את חוויותיו הרגשיות ולעבד אותן.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים – למי זה מתאים?

לאור תרומותיו הייחודיות בהיבטים מוטוריים, תפקודיים, רגשיים ובין אישיים, טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מתאים למגוון רחב של אוכלוסיות שביניהן:
* ילדים, מתבגרים ובוגרים המתמודדים עם הפרעות התפתחותיות שביניהן אוטיזם, פיגור, שיתוק מוחין ולקויות נוספות
* ילדים, מתבגרים ובוגרים המתמודדים עם הפרעות נפשיות
* ילדים ומתבגרים המתמודדים עם קשיים רגשיים
* ילדים ומתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז
* אסירים או עבריינים משתקמים בגילאי התבגרות והבגרות

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים – איפה ואצל מי?

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים הוא תחום טיפולי פורמלי אשר העיסוק בו מצריך הכשרה פורמלית בתחום. מרבית מהמטפלים העוסקים בתחום של טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים יהיו בעלי הכשרה בתחום זה בלבד, וחלקם הקטן יהיו בעלי מקצועות והכשרה רחבה יותר בתחום של פסיכותרפיה (למשל, פסיכולוג קליני או פסיכותרפיסט הציעים בין היתר שירותי טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים). בהתאם, במרבית המקרים טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים יינתן כטיפול משלים או תומך, ולא כאמצעי הטיפול המרכזי: טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים אינו מהווה תחליף לקבלת טיפול נפשי מלבד מקרים בהם המטפל המציע שירותי טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים הוא גם פסיכולוג קליני או פסיכותרפיסט מוסמך אשר מציע פסיכותרפי המשלבת היעזרות בבעלי חיים. למרות האמור לעיל, חשוב להדגיש כי טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים הוא אמצעי טיפולי בעל תרומה ייחודית, אשר עשוי לקדם את המטופל בהיבטים בהם תרומת הטיפול הנפשי אינה מספקת. כך, למשל, ילד יכול להיתרם משמעותית מעיבוד קונפליקטים וקשיים רגשיים הנוגעים לאמון ואינטימיות במסגרת טיפול נפשי, אך להיתרם בצורה משמעותית ביותר מהוספת טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים אשר מאפשרת לו להתנסות בסוג נוסף של קשר עם בעל החיים והקבוצה הטיפולית.

לאור המסגרת הייחודית של טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים, טיפול זה מתקיים במרבית המקרים בפינות חי או חוות מיוחדות, בהן בעלי החיים מתורגלים ומותאמים לעבודה עם מטופלים המתמודדים עם קשיים שונים. חוות או פינת חי אלו עשויות להימצא הן במסגרות טיפוליות פרטיות והן במסגרות כפנימיות, בתי ספר, בתי כלא וכן הלאה.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים – טיפול הנעזר בחיות בית

חיות בית כארנבים, אוגרים, חתולים ובעיקר כלבים מהווים חלק מרכזי מהחיות איתן נעשית עבודה טיפולית במסגרת טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים. הבחירה בחיות אלו נעוצה הן באופיין הנינוח יחסים ובהיותן מורגלות במגעים עם בני אדם והן בעובדה שחיות אלו הן רכות, פרוותיות ונעימות למגע ולכן חווית הקשר איתן יוצרת פעמים רבות תחושות של חום, נעימות וקרבה.

דווקא לאור העובדה שמגעים אלו שכיחים וזמינים לילדים רבים גם בחיי היום, הורים רבים תוהים מה יתרונותיו של טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים ביחס לאימוץ חית מחמד או ביקור קבוע בפינות חי. בפועל, ההבדל טמון בנוכחות המטפל ובאופן בו הוא מלווה את הקשר של המטופל עם החיה. אמנם מחקרים רבים מצביעים על כך שקשר יומיומי עם בעלי חיים תורם לרווחה הנפשית, אך כאשר קשר זה מתקיים במסגרת טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים המטופל יכול להפיק ממנו רווחים נוספים. במסגרת טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים המטופל לא רק מלטף את החיה, משחק איתה או מטפח אותה אלא יוצר איתה קשר אשר דרכו המטפל מסייע לו לבין יותר לעומק את חוויתו הרגשית ולהעמיק את יכולתו ליצור קשרים בין אישיים. כך, לדוגמה, במסגרת טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים המטפל יכול לבדוק עם הילד איך הוא מפרש וחווה התנהגויות של בעל החיים כהימנעות מקשר, בריחה או התקפה. ילד המתמודד עם בעיות של אימפולסיביות ותוקפנות יכול, למשל, לתאר כי "הכלב נוהם כי הוא רוצה שכולם יפחדו ממנו" או "כי הוא עצוב אבל הוא לא יודע אך להגיד את זה, כ הוא רק כלב". דרך השלכות הילד על החיה והאופן בו הוא מפרש את התנהגותה, המטפל יוכל לסייע לילד לעבד היבטים דומים בנפשו ולפתח תגובות אדפטיביות יותר. כמו כן, המטפל מסייע לילד לעבד חוויות רגשיות המתעוררות בו מול החיה (תסכול, חוסר סבלנות, דחייה, תחרות) ולחבר חוויות אלו לקשייו הבין אישיים. כאשר מדובר במתן טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים לילדים עם קשיים התפתחותיים משמעותיים (אוטיזם, למשל), תפקידו של המטפל מתרחב וכולל גם הכוונה והדרכה צמודה אשר יאפשרו את יצירת הקשר: ילד עם אוטיזם עשוי לעמוד מול כלב ידידותי מבלי לדעת כיצד ליצור עמו קשר, ובמקרה זה תפקידו של מטפל יהיה להנחות אותו בעדינות ולסייע לו לבסס אמון, קשר ואינטימיות.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים – טיפול הנעזר בסוסים

סוג מרכזי של הוא הטיפול הנעזר בסוסים. טיפול זה נחלק לשני סוגי טיפול מרכזיים:

רכיבה טיפולית: רכיבה טיפולית היא התערבות שיקומית-טיפולי בה נלמדים רכיבה, סייסות וטיפול בסוסים מתוך הנחה כי אלו יסייעו בקידום יכולותיו הרגשיות, התפקודיות והבין אישיות של המטופל. רכיבה טיפולית אינה מצריכה הכשרה בתחומי הפסיכותרפיה והטיפול הרגשי ועל כן חשוב לזכור כי אינה מהווה חליף למתן טיפול פסיכולוגי אלא מהווה טיפול משלים בלבד.

פסיכותרפיה הנעזרת בסוסים: פסיכותרפיה הנעזרת בסוסים היא סוג ההתערבות עם סוסים הקרובה ביותר לשיטה של טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים. במסגרת שיט זו הדגש אינו על רכישת מיומנויות רכיבה וטיפול בסוסים אלא על הקשר הרגשי הנוצר עם הסוס ועל חווית ההתקשרות והאפשרות לעיבוד רגשי הנוצרות במסגרת קשר זה, כאשר הוא מלווה באיש מקצוע בעל הכשרה בתחום הפסיכותרפיה.

חשוב להבחין בין שני סוגים אלו של טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים לבין היפו-תרפיה המהווה שיטת טיפול מתחום הפיסיותרפיה, אשר מטרתה לשקם את תפקודו של המטופל, יכולותיו המוטוריות ו/או יכולות הדיבור שלו. היפו-תרפיה אינה נחשב לשיטת טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים ובהתאם, טיפול זה ניתן על ידי מרפאה בעיסוק או פיסיותרפיסטית ולא על ידי מטפל בעל הכשרה בתחום הרגשי.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים באמצעות חיות נוספות

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מתבסס פעמים רבות על עבודה עם חיות בית או עם סוסים, אך בחלק מהמקרים הטיפול נעזר בחיות שהפנייה ל"שירותיהן" עשויה להיראות לנו אינטואיטיבית פחות. בין חיות אלו נכללים צבים, חלזונות, נחשים ואפילו דגים. בחלק מהמקרים הבחירה בחיות אלו עשויה להיות קשורה במגבלות המוסד בו מתקיים הטיפול (למשל, בית כלא בו החיה היחידה שניתן לאסירים לגדל בתאיהם היא דג) אך במרבית המקרים יהיו מעורבים בבחירה שיקולים טיפוליים. על אף שאנו מצפים פעמים רבות לחיבור לחיות "חמודות", רבים מהמטופלים הפונים אל טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מזדהים ומתחברים דווקא עם חיות המסמלות היבטים שונים של קשייהם הרגשיים. כך, למשל, ילד מופנם וחששן יכול להתחבר לצב הממהר להתכנס אל תוך עצמו וילד אימפולסיבי בעל קשיי שליטה עצמית עשוי להיות מוקסם מהחלזונות בעלי הסבלנות ואורך הרוח... דרך הזדהויות אלו ו/או הרגשות השליליים והחיוביים המתעוררים כלפי החיה, נוצר מרחב טיפולי המאפשר עיבוד רגשי, התבוננות פנימית והתמודדות עם היבטים התנהגותיים כדחיית סיפוקים, התמודדות עם גבולות וכן הלאה.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים – לבד, בקבוצה או עם ההורה?

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים יכול להינתן כטיפול פרטני, טיפול קבוצתי או טיפול דיאדי (טיפול בו משתתפים ההורה והילד). בדומה לשיטות טיפול אחרות המתקיימות בפורמטים שונים, גם לקבלת טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים בכל אחד מפורמטים אלו ישנם יתרונות ייחודיים. טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים הניתן באופן פרטני מאפשר להקדיש תשומת לב רבה לעולמו הפנימי של המטופל, לקשייו ולפיתוח יכולותיו האישיות. טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים הניתן במסגרת קבוצתית מהווה אתגר משמעותי בתחום הבין אישי, ומאפשר לילד לתרגל בזמן אמת ובליווי של איש מקצוע מיומנויות בין אישיות בהן הוא מתקשה. טיפול דיאדי מאפשר ליצור דרך המפגש עם החיה דיאלוג משמעותי בין הילד להורה, מאפשר להם להתנסות בחוויות חדשות וחיוביות של קשר ובו זמנית חושף בפני המטפל את דינמיקת ההורה-ילד ומאפשר לו לסייע לילד והורה להבין זה את זה ולחזק את התקשרותם. כך, לדוגמה, ילדה עשויה להסביר לאביה ש"הארנבון הוא עדין. כשמדברים לידו בקול חזק ומפחיד ואפילו כשצוחקים בקול רם הוא נבהל ורוצה לחזור לכלוב שלו". המטפל עשוי לסייע לאב להבין את המסר החבוי בדברי הילדה- תחושתה שהיא נסוגה מקשר עם האב עקב הדומיננטיות והאגרסיביות שלו- ולתמוך בהרחבת הדיאלוג ביניהם על הנושא, כמו גם להדריך בעדינות את האב כיצד לבסס אינטראקציות חיוביות המותאמות יותר לצרכיה של ביתו.

במקרים מסוימים מסגרת הטיפול תשתנה בהתאם לצרכיו של המטופל: ילד אוטיסט עשוי לחזק את ביטחונו העצמי ואת מיומנויות התקשורת שלו במסגרת טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים הניתן באופן פרטני, ולאחר זמן מה להצטרף גם למסגרת קבוצתית של טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים בה יוכל לתרגל ולשכלל את מיומנויותיו הבין אישיות מול בני גילו. בדומה, במסגרת טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים הניתן באופן פרטני אחד ההורים או שניהם עשויים להצטרף לתקופה מסוימת לטיפול.