תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

גורמים המשפיעים על נטייתם של בני נוער להשתמש בסמים ואלכוהול

גורמים המשפיעים על נטייתם של בני נוער להשתמש בסמים ואלכוהול

צוות בטיפולנט

אחד החששות הגדולים המלווים הורים רבים לבני נוער הוא החשש מפני שימוש בסמים שונים. גם בני נוער הנחשבים ל"בני טובים" פגיעים יותר בגילאים אלו לשימוש בחומרים ומחקרים רבים ניסו, לאורך השנים, לזהות את הגורמים המגבירים את הסיכון לשימוש בסמים.

במחקר שפורסם לאחרונה נבחנה השפעתם של שלושה גורמים על נטייתם של בני נוער להשתמש במריחואנה ואקסטזי:

נטייה לחיפוש אחר ריגושים: בני נוער נבדלים זה מזה במידת סקרנותם ורצונם להתנסות בחוויות "מרגשות" ו"מוזרות" ובמידת מוכנותם לקחת סיכונים בכדי להתנסות בחוויות אלו.

בני נוער אשר דיווחו על רמות גבוהות של עניין בהשתתפות בחוויות מפחידות ומרגשות ועל העדפת חברים שהם "מרגשים ובלתי צפויים" נטו לעשן ולהשתמש באלכוהול, מריחואנה ואקסזטי יותר מבני נוער בעלי רמה נמוכה יותר של חיפוש אחר ריגושים.

מידת ההשגחה ההורית: רמת ההשגחה הורית (monitoring) מתייחסת למידה בה ההורה מעורב ויודע היכן ועם מי נמצא ילדו במהלך שעות היממה. גורם זה נמצא במחקרים רבים כקשור בנטייתם של בני נוער לשימוש בחומרים ולהשתתפות בהתנהגויות מסכנות נוספות.

בני נוער אשר דיווחו כי הוריהם אינם יודעים בדרך כלל היכן ועם מי הם מבלים ומה תוכניותיהם ליום שלאחר מכן נטו לעישון ולשימוש במריחואנה ובאלכוהול יותר מבני נוער אשר הוריהם היו מעורבים יותר בפעילויותיהם. נראה כי מידת ההשגחה ההורית קשורה גם לשימוש באקסטזי, אך ממצא זה אינו חד משמעי.

קיומו של חבר קרוב המשתמש בסמים: כבר מגיל הגן אנו מכוונים את ילדנו לבחור בחברים אשר נתפסים בעינינו כ"חיוביים", ובצדק: גורם מרכזי אשר נמצא קשור לשימוש בכל סוגי הסמים היה קיומו או העדרו של חבר קרוב אשר משתמש בסמים.

מקורות

Adolescent ecstasy and other drug use in the National Survey of Parents and Youth: The role of sensation-seeking, parental monitoring and peer's drug use, Martins S. S .; Storr C. L .; Alexandre P. K .; Chilcoat H. D, Addictive Behaviors vol: 33 (7) 2008 p:919-933

תחומי מומחיות:
התמכרויות ,טיפול במתבגרים

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במתבגרים

עוד מאמרים שיעניינו אותך