תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך מטפלים בחרדות אצל ילדים?

איך מטפלים בחרדות אצל ילדים?

צוות בטיפולנט

מרבית הילדים מתמודדים עם פחדים, כך שמפלצות מתחת למיטה, ביישנות וכד' מוכרים למרבית ההורים. אלא שבמקרים מסוים מתפתחות חרדות אצל ילדים החורגות מעבר לפחדים הטבעיים. חרדות אצל ילדים מאובחנות כאשר החרדה שהילד חווה מביאה למצוקה רגשית, להימנעות מפעילויות (למשל, סרבנות בית ספר או סירוב ללכת לחבר עקב פוביה מכלבים) ו/או לכך שהמשפחה תשנה את התנהלותה הטבעית (למשל, חרדת פרידה המונעת מההורים לצאת לבילויים).

חרדות אצל ילדים מתפתחות בדרך כלל על רקע שילוב בין פגיעות מוגברת ומולדת לחרדה, גורמים סביבתיים (נסיבות חיים, מסרים הוריים, יחסי ההורה-ילד) וגורמים אישיותיים (למשל, דימוי עצמי נמוך, פרפקציוניזם וכן הלאה).

שיטות טיפול אפשריות בחרדות אצל ילדים

חרדות אצל ילדים מלוות במצוקה ופגיעה בתפקוד הן של הילד עצמו והן של הוריו, אך טיפול פסיכולוגי יכול להביא לשיפור משמעותי ביותר. טיפול פסיכולוגי במצבי חרדות אצל ילדים יכלול בדרך כלל טיפול בילד עצמו, לצד הדרכת הורים בה ההורים יקבלו כלים לסיוע לילד במצבי חרדה ולשיפור הקשר עמו. שתי שיטות הטיפול המרכזיות למצבי חרדות אצל ילדים הן טיפול פסיכודינמי וטיפול קוגניטיבי התנהגותי. טיפול דינמי, המתקיים בדרך כלל במתכונת של טיפול במשחק, מאפשר לילד לעבד את הגורמים הלא מודעים לחרדה באופן שהופך את הסימפטום החרדתי למיותר.

לדוגמה, חרדות אצל ילדים מתפתחות לעיתים על רקע קשיים בקשר ההורה-ילד. כאשר הקושי מעובד דרך המשחק, והדרכת ההורים מביאה לשיפור ביחסים - הסימפטום החרדתי מנוטרל. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול המתמקד בזיהוי ונטרול דפוסי החשיבה וההתנהגות אשר גורמים להתפתחות חרדות אצל ילדים (למשל, "יקרה לי משהו רע אם אני בלי אמא", "כל הכלבים נושכים"), בהקניית מיומנויות הפחתת חרדה ובגיוס הילד להתמודדות אקטיבית עם מושא פחדיו.

במקרים בהם חרדות אצל ילדים מלוות במצוקה נפשית קשה או מביאות לפגיעה אקוטית בתפקודו של הילד ומשפחתו, ובמקרים בהם טיפול נפשי לא מצליח לסייע באופן מספק, ניתן להיעזר גם בטיפול תרופתי אנטי חרדתי אשר משכך את רמות החרדה של הילד.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים

עוד מאמרים שיעניינו אותך