תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מתכוננת לוולנטיין? בעלך דווקא לא! הבדלים מגדריים בהשקעה בזוגיות

מתכוננת לוולנטיין? בעלך דווקא לא! הבדלים מגדריים בהשקעה בזוגיות

צוות בטיפולנט

אם במשך שנים טענת בפני בעלך שאת המשקיעה העיקרית בזוגיות והוא טען שוב ושוב שאין לו מושג על מה את מדברת - ייתכן ותשמחי לגלות כי נתוני מחקר שנערך במרכז האוניברסיטאי באריאל תומכים בעמדתך. מחקר זה בחן את מידת ההשקעה בקשר הזוגי בין זוגות נשואים עם ילד או שני ילדים, ובין זוגות החיים במגורים משותפים. המחקר נערך על ידי ד"ר רינה שחר, סוציולוגית מן המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון, ואירית שפר, סטודנטית בחוג המשולב למדעי החברה באוניברסיטת בר-אילן. ממצאי המחקר פורסמו לראשונה בכתב-עת מכללת סמינר הקיבוצים "החינוך וסביבו", בעריכת ד"ר נמרוד אלוני.

"שוב שכחת את יום ההולדת שלי!": הבדלי מגדר בהשקעה הזוגית

למה התכוונת בפעם האחרונה בה ביקשת מבן/בת הזוג להשקיע יותר בזוגיות? האם דרשת ממנו לחזור הביתה מוקדם יותר מהעבודה? האם התעקשת שתצאו לחופשה בלי הילדים? האם ניסית להגביר את האינטימיות הרגשית, להיות יותר סבלני/ת לחותנת או לקחת על עצמך יותר משימות הנוגעות לניהול משק הבית?

'השקעה זוגית' עשויה להשמע כמונח מופשט אך בספרות המחקרית, אומרת ד"ר שחר, מתייחסים לשלושה ביטויים מרכזיים של מחויבות לזוגיות: היבט אינסטרומנטאלי, היבט רגשי ונאמנות מינית. המחקר שערכו ד"ר שחר ושפר השווה בין מידת ההשקעה בקשר הזוגי בקרב זוגות נשואים עם ילד או שני ילדים ביחס לזוגות החיים במגורים משותפים, תוך התייחסות להבדלים המגדריים. במחקר השתתפו 30 זוגות נשואים עם ילדים ו-30 זוגות צעירים שגרו במגורים משותפים ללא נישואים, והשקעה זוגית נמדדה באמצעות קריטריונים שונים.

נתוני המחקר מצביעים על כך שנשים משקיעות בקשר הזוגי יותר מגברים, בין אם מדובר בשלב המגורים המשותפים והן אם בשלב ההורות. כמו כן, נמצא כי נשים משקיעות יותר באופן משמעותי ביחס לגברים בנושאים של "פתיחות רגשית", "נאמנות רגשית", ו"השקעה בחברים ובמשפחת בן הזוג". כלומר, נשים לוקחות על עצמן אחריות רבה יותר להשקעה הרגשית בקשר, לחלוקת התפקידים במשפחה ולקיום מטלות שוויוניות במשפחה. 

יש חיים (זוגיים) אחרי הילדים? השקעה זוגית עם המעבר להורות

אחת התלונות השכיחות דווקא מצד הגברים היא הטענה כי מידת מעורבותה והשקעתה של האישה בקשר הזוגי פוחתת ביחס לזו של הגבר עם התרחבות המשפחה. אלא שטענה זו נמצאה במחקר כבלתי נכונה: באופן כללי, זוגות החיים יחד ללא ילדים משקיעים יותר בזוגיות ביחס לזוגות עם ילדים, אך גם במסגרת ההורות נשים משקיעות בזוגיות יותר מגברים. ולגבי הגברים? ממצאי המחקר מצביעים על כך שלא חל שינוי במידת ההשקעה בזוגיות בתקופת המגורים המשותפים ביחס לתקופת ההורות.

"המחשבה כי מעורבות והשתתפות שוויונית בעול הבית מבטאות פן של השקעה ומחויבות לקשר הנישואים היא חדשנית", אומרת ד"ר רינה שחר, "אך כמובן גם צפויה ומתבקשת על רקע השינוי שאנו חווים בחברה המודרנית במאה השנים האחרונות. גם בתקופתנו קיים פער במידת ההשקעה בין גברים ונשים, וגברים עדיין לא חשים אחריות להשקעה רגשית בזוגיות ולחלוקה שוויונית של מטלות הבית, כפי שחשה האישה הישראלית. מצב זה נוצר מדפוסי התנהגות הנובעים, בין השאר, מתהליכי סוציאליזציה של המינים בחברה שאינה שוויונית. כך, נוצר מצב בו נשים מצפות למאמץ רב יותר מצד הגברים ולנטילת חלק משמעותי בניהול משק הבית. אלא שבפועל המצב בשטח אינו שוויוני אפילו בשלב הראשון של הזוגיות, שלב המגורים המשותפים. מאחר ונשים מצפות היום למערכת יחסים שוויונית יותר בנוגע להשקעה וחלוקת הנטל, גדל התסכול ומשפיע בצורה משמעותית יותר על אי שביעות הרצון של נשים".

תחומי מומחיות:
זוגיות

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך