תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

סוף עידן המונוגמיה? פוליאמוריה על קצה המזלג

סוף עידן המונוגמיה? פוליאמוריה על קצה המזלג

צוות בטיפולנט

אנשים רבים חושבים שלכל אדם יש נפש תאומה, אשר מלבדה אין צורך בשום אדם אחר. אחרים מאמינים כי לכל אדם צריך להיות בן זוג רומנטי אחד, לפחות בכל זמן נתון שהוא. אבל אנשים מסוימים אחרים, המזהים את עצמם כפוליאמורים, לא מאמינים שאדם אחד יכול למלא את כל הצרכים שלהם, ולכן הם מעדיפים לקיים קשרים עם מספר בני זוג במקביל.

מה זה בכלל פוליאמוריה?

פוליאמוריה היא קיום מספר מערכות יחסים אינטימיות, בין אם רומנטיות ובין אם מיניות, במקביל. אצל כל אדם המגדיר את עצמו כפוליאמורי יכולה להיות מחשבה אחרת שעומדת מאחורי הבחירה הזו, ואנשים שונים מנהלים צורות שונות של מערכות יחסים רומנטיות – אך לרוב המכנה המשותף הוא כי אין בלעדיות רומנטית לפרטנר/ית אחד בלבד.

כפי שבוודאי ניתן לתאר, מערכות יחסים רומנטיות מרובות מביאות עמן מספר אתגרים משמעותיים. ביניהם הצורך בפתיחות, הסכמה, אמון, תקשורת טובה, שמירה על גבולות וכבוד הדדי בין כל הצדדים שלוקחים חלק במערכת היחסים. עם זאת, מחקרים מראים שאנשים שנמצאים במערכות יחסים פוליאמוריות חשים סיפוק ושמחה בנוגע למערכות היחסים האלו באופן דומה לזוגות נשואים.

למה אנשים בוחרים בפוליאמוריה?

בקצרה – ישנן סיבות מגוונות. חלק בוחרים בפוליאמוריה בהשפעת בן הזוג שלהם, כאשר אחד מן הצדדים מעוניין במצב זה יותר מן השני. עם זאת, לרוב, כדי להצליח בסגנון רומנטי זה לאורך זמן יש צורך בהחלטה משותפת ומכוונת, כששני בני הזוג רואים בכך הזדמנות לצמיחה וסיפוק, כמו גם הזדמנות לחוויות מגוונות ומרעננות.

פוליאמוריה לא מוגדרת כנטייה מינית באופן רשמי (כמו שאנחנו מתייחסים להטרו/הומו-סקסואליות לדוגמה), אבל יש מקום לשאלה האם היא צריכה להיות מוגדרת כך. אנשים רבים שנמצאים במערכות יחסים שאינן מונוגמיות, מעידים שזה חלק משמעותי מההגדרה העצמית שלהם, ושהם מתקשים לחוש סיפוק במערכות יחסים מונוגמיות. אחרים רואים בכך יותר עניין של בחירה אישית או דרך חיים, ולכן פחות מזהים זאת כנטייה מינית.

האם מערכות יחסים פוליאמוריות הן מאושרות יותר?

עבור רבים, הרעיון של מערכת יחסים שאינה אקסקלוסיבית, אשר כוללת את המחשבה שבן הזוג שלהם מקיים יחסים אינטימיים עם מישהו אחר, היא מבעיתה. אולם, מחקרים מצאו שאנשים שנמצאים במערכות יחסים פוליאמוריות מדווחים על רמת סיפוק ואושר דומות לאלו של אנשים נשואים באופן מונוגמי. מעבר לכך, הם נמצאו גם כבעלי רמות גבוהות יותר של אמון, תקשורת טובה יותר ונטייה מופחתת לקנאה, לצד יכולת טובה יותר להתמודד עמה כשהיא מתעוררת.

ריבוי פרטנרים: איך זה עובד?

חלק מן הפוליאמורים מטפחים מערכת יחסים ראשית, ולצידה מערכות יחסים ארעיות או קלילות יותר. אחרים נוהגים להתחיל מערכת יחסים משנית רצינית, בכפוף להסכמה של בן הזוג העיקרי שלהם, אליו הם נשואים או מחויבים.

תהליך שכזה דורש הצבת גבולות ברורים בין כל הצדדים, כמו קביעת זמני פגישות והסכמה על רמת האינטימיות המצופה מול כל פרטנר/ית. למעשה, מערכת יחסים פוליאמורית יכולה להיות מבוססת על מחויבות ואקסקולסיביות רק לבני הזוג ה״ראשיים״, כך שעדיין ישנה מידה של יציבות והצבת גבולות מול מי שמחוץ למערכת היחסים.

ממצאים מלמדים כי פוליאמורים חווים הרבה פחות מצוקה כשבן הזוג שלהם נכנס למערכת יחסים נוספת, בהשוואה לאנשים שאינם פוליאמורים כמובן, וחלקם אף רואים בכך התפתחות מרגשת ומשמחת. רגשות כאלו נפוצים יותר כאשר בן זוג משני נכנס למערכת יחסים חדשה, לעומת מצב בו מדובר בבן הזוג העיקרי.

קשיים ואתגרים במערכות יחסים פוליאמוריות

אחת הסיבות שבגללן מערכות יחסים פוליאמוריות אינן נפוצות כמו יתר הצורות של מערכות היחסים, היא מפני שקשה מאוד לתחזק מערכת יחסים כזו. מציאת אדם שיסכים להיכנס למערכת יחסים פוליאמורית תחת אותם חוקים וכללים להם אני זקוק באופן אישי, היא מאתגרת. בנוסף, מערכת יחסים פוליאמורית דורשת יותר עבודה מפני שהיא מערבת צרכים ורגשות של יותר משני אנשים בכל פעם, והמורכבות הזו יכולה לתסכל ולעייף לאורך זמן.

אתגר נוסף הוא ההתרגשות שנלווית לכל מערכת יחסים חדשה שמתווספת, שעשויה להעיב על מערכת היחסים הקודמת. אנשים שנמצאים במערכות יחסים פוליאמוריות צריכים להיות מודעים לריגוש שנלווה למערכת יחסים חדשה, ולהקפיד להקדיש מספיק תשומת לב למערכת היחסים הותיקה יותר, על מנת לשמר גם אותה.

פולי-מה? מה בין פוליגמיה לפוליאמוריה

אנשים נוטים להתבלבל בין פוליאמוריה לפוליגמיה, אך אלו שני דברים שונים לגמרי. פוליגמיה היא נישואין ליותר מאדם אחד, לרוב, גבר שנשוי למספר נשים. פוליאמוריה לעומת זאת, יכולה לערב מגוון של מגדרים וצורות שונות של מערכות יחסים. כמו כן, פוליגמיה היא לא חוקית, בניגוד לפוליאמוריה.

לעיתים, פוליאמוריה נתפסת כמזיקה או פוגענית כלפי הנשים שמעורבות בה, או כלפי מי שנתפס כצד החלש יותר במערכת היחסים, ועל אף שזה עשוי להיות נכון במערכות יחסים פוליגמיות או פוליאמוריות שמערבות רק גבר אחד, לא תמיד זה הוא המצב. באופן כללי, נשים מדווחות על תחושת עוצמה ויכולת בחירה גבוהות יותר בהשוואה לגברים שמעורבים במערכות יחסים פוליאמוריות. בנוסף, מחקרים מראים שפוליאמוריה נפוצה יותר במדינות בהן לנשים יש כוח פוליטי וכלכלי גדול יותר – מה שאינו מתיישב עם ההנחה שמדובר בניצול של נשים המבוסס על פערי כוחות מגדריים.

האם ילדים שגדלו במשפחות פוליאמוריות נפגעים מכך?

לפי הידוע לנו כיום – לא. ילדים ממשפחות פוליאמוריות נמצאו דומים לילדים ממשפחות מונוגמיות במגוון מדדים של בריאות והישגים. נראה כי המפתח לבריאות הילדים הוא האופן בו ההורה מסביר ומתווך לילדו את התפיסה הפוליאמורית, תוך הקפדה על פתיחות שמותאמת לגילו של הילד.

יש לציין שכיום, לאור השכיחות הגבוהה של גירושים, ילדים רבים כבר מכירים צורות מגוונות של מערכות יחסים, שכוללות יותר משני הורים. לכן, נוכחות של יותר משני מבוגרים בחייהם של ילדים אינה כה מוזרה כפי שאולי היינו נוטים לחשוב. לעיתים אפילו להפך – נוצרת חוויה נעימה שיש מספר גבוה של מבוגרים משמעותיים בחיי הילד.

מקורות

www.psychologytoday.com/us/basics/polyamory

תחומי מומחיות:
זוגיות

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך