תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים

צוות בטיפולנט

אילו הבן שלך היה חסר שקט ובלתי מרוכז והיה מביא פעם בשבוע מכתב מבית הספר על התנהגות בעייתית, סביר להניח שדאגתך הייתה מתעוררת במהירות. אבל מה איתך, שמתקשה לצאת בזמן לעבודה, מאבד סבלנות אחרי עשר דקות של ישיבה ונקלע שוב ושוב לעימותים עליהם אתה מתחרט לאחר מכן? בעוד שבעבר התמקדו חוקרים ואנשי טיפול בעיקר בהפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים, בשנים האחרונות הולכת וגדלה המודעות לקיומן והשפעתן של הפרעות הקשב והריכוז גם על מבוגרים.

המנהל, שב יפה! ביטויים של הפרעות הקשב והריכוז אצל מבוגרים

כאשר אנחנו חושבים על הפרעות קשב וריכוז אנחנו נוטים לדמיין ילד צעיר אשר מפריע בשיעור, משתולל בהפסקות ולא מפסיק לזוז לרגע במשך שעות אחר הצהריים. עם זאת, כ-4% מהמבוגרים סובלים גם הם מהפרעות קשב וריכוז אשר עשויות לפגוע בתפקודם התעסוקתי, הלימודי, החברתי, הזוגי והרגשי.

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירולוגית הנובעת משינויים מבניים ותפקודיים קלים באיזורי מוח שונים. שינויים אלו מביאים לפגיעה בזיכרון לטווח הקצר, ביכולת הויסות העצמי (קושי בתכנון התנהגות, גיוס מוטיבציה לפעולה, השהיית התנהגות בלתי הולמת ועוד) ובתפקודים הניהוליים של המוח (קושי בקבלת החלטות וביצוען, גיוס תשומת לב לאורך זמן ועוד).

ביטויים הרגשי-התנהגותי של ליקויים עשוי להתבטא במספר היבטים מרכזיים:

• פגיעה בקשב ונטייה להסחת דעת: קושי להתמקד באותה המשימה לאורך זמן, קושי להתמודד עם יותר מגירוי רלוונטי אחד וקושי במעבר ממשימה למשימה. כמו כן, קיימת נטייה להסחת דעת מהירה ולקושי בהתמקדות בגירוי או המשימה הרלוונטיים ביותר.

• נטייה לאימפולסיביות לצד היפראקטיביות: נטייה להתנהגות תזזיתית, פעלתנות ומעבר מעיסוק לעיסוק ללא יכולת התמדה. כמו כן, קיים קושי לשלוט בדחפים המביא להתנהגויות פזיזות ללא הפעלת שיקול דעת מספק, הקלעות לעימותים וכד'.

• אי שקט פנימי: נטייה למצבי רוח מתחלפים והפכפכות, סף תסכול נמוך, רגזנות, תחושה של הצפה רגשית ומחשבתית.

• קושי בתכנון ובביצוע של משימות: קושי בהתארגנות, הערכת וניהול זמנים וארגון מידע.

תפקודם של רבים מהמבוגרים אשר סבלו מהפרעת קשב וריכוז בילדותם משתפר עם השנים, אך היעדר טיפול הולם או הפרעה ברמת חומרה גבוהה עשויים לפגוע במספר תחומי חיים מרכזיים. התחום התעסוקתי עשוי להוות מכשול משמעותי מאחר ומרבית המקצועות דורשים יכולת ארגון, עמידה בלוחות זמנים, התמודדות עם מטלות או ישיבות משעממות ועוד. כתוצאה מכך, עשויות הפרעות הקשב והריכוז להביא לפיטורין, קשיים במקום העבודה או תסכול, חרדה ומתח. בדומה, התחום הלימודי דורש יכולות התארגנות, התמדה ועמידה בזמנים ולכן עשוי להביא לקשיים דומים. גם התנסויות העבר השליליות של רבים מבעלי הפרעות הקשב והריכוז במסגרת הלימודית מביאה רבים מהם לחרדה, פגיעה בערך העצמי והימנעות מלימודים אקדמיים, למרות יכולות אינטלקטואליות גבוהות.

היבט משמעותי נוסף אשר נפגע לא פעם מהפרעות הקשב והריכוז הוא התחום החברתי, המשפחתי והזוגי. מבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מתקשים לא פעם להפנים קודים חברתיים מקובלים ועל כן עשויים להיות חסרי טאקט, חסרי יכולת הקשבה, נוטים להתפרצויות זעם, דברנים באופן מוגזם או לחלופין - להשקיע מאמצים רבים בריצוי הסביבה. כמו כן, עשוי הקושי שלהם להתמיד, לשלוט בדחפים ולתכנן לטווח רחוק להקשות עליהם לנהל מערכות יחסים זוגיות ומשפחתיות יציבות. באופן טבעי, מביאים קשיים בהיבטי החיים השונים גם לפגיעה רגשית ואחוז גבוה מהסובלים מהפרעות קשב וריכוז סובלים גם מהפרעות התנהגות, הפרעות חרדה, דיכאון והתמכרויות שונות.

עם זאת, יש לזכור כי רבים מבעלי הפרעות קשב וריכוז מפתחים לאורך השנים טכניקות ומיומנויות התמודדות מרשימים אשר מאפשרים להם להגיע להישגים מרשימים בתחומים שונים. כמו כן, גם בבגרות עשויים אבחון וטיפול הולמים להביא לשיפור משמעותי באיכות החיים.

"זה לא אני, זאת הפרעת הקשב והריכוז שלי": אבחון הפרעות קשב וריכוז

במרבית במקרים, אלו המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים אינם פונים לאבחון וטיפול מאחר ולא פעם קשה להבחין בין ההפרעות לתכונות אופי: האם אני עצלן ו"אסטרונאוט" או סובל מהפרעת קשב וריכוז? האם אני פשוט "טיפוס עצבני" וחם מזג או שמדובר בהשפעת ההפרעה?

אבחון הפרעות קשב וריכוז נעשה על ידי פסיכיאטר או נוירולוג מומחה בתחום הפרעות הקשב והריכוז. פסיכולוגים, עובדים סוציאלים ואנשי טיפול נוספים עשויים להמליץ למטופליהם לפנות לאבחון אך אינם רשאים לערוך אבחונים אלו בעצמם.

במסגרת האבחון עובר הפונה סוללת ראיונות, שאלונים ומבחנים נוירו-קוגניטיביים.

האבחון מאפשר למראיין לאסוף מידע לגבי התסמינים עליהם מתלונן הפונה ועל התפתחותם לאורך שנות חייו: האם הקשיים התקיימו כבר בינקות ובילדות? מה השפעתם על תפקודו של הפונה בהיבטי החיים השונים?

מטרה נוספת של האבחון היא שלילת קיומם של מצבים אשר עשויים ליצור סימפטומים דמויי הפרעות קשב וריכוז כבעיות נוירולוגיות, אפילפסיה, הפרעות בתפקוד בלוטת התריס, חסכים תזונתיים, מחלות מטבוליות וגנטיות ועוד. כמו כן, האבחון מאפשר לזהות, למשל, כי התסמינים אכן נובעים מהפרעות קשב וריכוז ולא מליקויי למידה או מצבים פסיכיאטריים שונים כחרדה, דיכאון ועוד.

כיום קיימים גם אבחונים ממוחשבים לזיהוי הפרעות הקשב והריכוז, אך אנשי מקצוע רבים רואים ברובם תוספת העשויה לחזק את האבחנה ולא מבחנים העומדים בפני עצמם.

אבא, לקחת כבר ריטאלין היום? טיפול בהפרעות קשב וריכוז

הפרעות הקשב והריכוז עשויות להביא לפגיעה במגוון היבטי חיים וטיפול מתאים בהן, בהתאם, עשוי להביא לשיפור משמעותי בתחומים אלו. הגישה הטיפולית המקובלת כיום לטיפול בבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז היא טיפול משולב הכולל התערבות טיפולית ופסיכולוגית-התנהגותית.

הטיפול התרופתי ניתן במסגרת ייעוץ פסיכיאטרי כאשר הטיפול המקובל ביותר הוא טיפול בתרופות כריטלין וקנצרטה. תרופות אלו מכילות חומר כימי הנקרא מתילפנידט אשר שחרורו במוח מביא לשיפור יכולות הריכוז והמיקוד ולהפחתת התסמינים ההיפר אקטיביים. תרופות נוספות הן אדרל אשר פועלת על מנגנון דומה למנגנון עליו פועל הריטלין וסטרטרה המעלה את ריכוז האדרנלין באזורי המוח הקשורים בקשב וריכוז. תרופות אלו אינן ממכרות ומשפיעות לטווחי זמן קצובים של מספר שעות.

מאחר והפרעות הקשב והריכוז כרוכות גם בקשיי התארגנות והיעדר מיומנויות להתמודדות עם קשיים ומשימות שונות, עשויים סוגים שונים של טיפול, יעוץ, אימון והדרכה להביא לשיפור ניכר בתחומים רבים.

אימון אישי והתערבויות פסיכולוגיות-התנהגותיות מאפשרים איתור של מוקדי הקושי בחיי היום יום, הכוונה בהתארגנות יעילה יותר, קביעת סדרי עדיפויות והתאמת הסביבה לצרכים והקשיים במידת האפשר (למשל, הכוונה לבחירה במקום עבודה המאפשר יצירתיות, גמישות וניידות). כמו כן, מאפשרות התערבויות טיפוליות אלו איתור מסיחי דעת, מכשולים ונקודות תורפה ורכישת מיומנויות התמודדות איתם ובמקביל - איתור מקורות כוח ומטיבציה ורכישת מיומנויות לשימורן לאורך זמן. התערבות משמעותית נוספת ויעילה היא פנייה להוראה מתקנת במידה ועדיין קיימים קשיים במסגרות לימודיות. במסגרת הוראה מתקנת ניתן לרכוש טכניקות ומיומנויות למידה טובות ויעילות יותר.

כאמור, פעמים רבות מלוות הפרעות הקשב והריכוז בקשיים רגשיים ובין אישיים, ולכן עשוי טיפול נפשי המותאם לקשיים אלו להביא לשיפור משמעותי באיכות החיים. כך, למשל, ניתן להתמודד באמצעות טיפול נפשי עם ערך עצמי נמוך, דיכאון, קשיים חברתיים ותחושת חוסר אונים וחוסר מסוגלות. כמו כן, עשויים טיפולים משפחתיים וזוגיים להקל על קשיים המתעוררים במערכות היחסים.

מקורות

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים/ ענת קורת, הוצאת כתר 2008

למאמרים נוספים על הפרעות קשב וריכוז

תחומי מומחיות:
ADD ,הפרעות קשב וריכוז - ADHD

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות קשב וריכוז - ADHD

עוד מאמרים שיעניינו אותך