תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפים למבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז

טיפים למבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז

צוות בטיפולנט

בעשורים האחרונים מתבהר יותר ויותר כי הפרעות קשב וריכוז אינן נחלתם של ילדים ומתבגרים בלבד: חלק מהמבוגרים אשר סבלו בגילאים צעירים מהפרעות קשב וריכוז אמנם מדווחים על שיפור ניכר ועל היחלשות הסימפטומים, אך חלק מהמבוגרים מתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז אשר משפיעות באופן משמעותי על חייהם. השפעות אלו עשויות לבוא לידי ביטוי במגוון היבטי חיים שביניהם התחום האקדמי, התעסוקתי, הרגשי, ההתנהגותי ואפילו המיני.

בכתבה זו אנו מציעים טיפים למבוגרים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז ומעוניינים לשפר את איכות חייהם.

אף פעם לא מאוחר מדי לטפל בהפרעות קשב וריכוז

"אם הסתדרתי עד עכשיו אני כבר אמשיך להסתדר"
"בגילי זה כבר אבוד"
"לא רוצה טיפול תרופתי שישנה לי את האישיות"
"לכולם בימינו קשה להתרכז, מי בכלל אמר שזאת הפרעת קשב?"

נשמע מוכר? אם כן, סביר להניח שגם את/ה נכלל בקבוצת המבוגרים המתמודדים עם השפעות משמעותיות של הפרעות קשב וריכוז בבגרותם, אך חוששים וסקפטיים לגבי האפשרות לשינוי. בפועל, גם גיל הבגרות אינו גיל מאוחר מדי לטיפול בסימפטומים של הפרעות קשב וריכוז. מבוגרים המאובחנים לראשונה בחייהם חווים פעמים רבות הקלה משמעותית ושיפור בדימוי העצמי הנובעים מההכרה בכך שרבים מקשייהם אינם נובעים מתכונות שליליות (עצלנות, חוסר אחריות וכד') אלא מקושי ממשי. מעבר לכך, הטיפול עצמו מביא פעמים רבות לשיפור משמעותי בתפקוד אשר מביא לכך שמשימות כהתמדה במקום עבודה, הכנה מספקת לבחינה, שליטה באימפולסיביות ויצירת קשר זוגי הופכות לראשונה לאפשריות. חשוב להדגיש כי גם בעלי הפרעות קשב וריכוז אשר אינם מעוניינים בקבלת טיפול תרופתי יכולים להיתרם מאבחון וטיפול, מאחר וכיום קיימים מגוון מודלים טיפוליים המסייעים בהקניית מיומנויות לימודיות/תעסוקתיות/תפקודיות ובין אישיות לבעלי הפרעות קשב וריכוז גם ללא טיפול תרופתי.

הפכו את הקושי ליתרון

אתם תזזיתיים, חסרי סבלנות, מלאי אנרגיות ומשתעממים בקלות? במקום להילחם בתכונות אלו, נסו למנף אותן ולהשתמש בהן באופן חיובי: בחרו תחום מקצועי מגוון ודינמי, מלאו את חייכם בפעילויות פנאי ותחומי עניין מעשירים, אתגרו את עצמכם בפרויקטים אישיים/תעסוקתיים, קחו על עצמכם את תפקיד היוזמים והמארגנים בקבוצה החברתית אליה אתם משתייכים ואם אתם כבר הורים - קחו על עצמכם מטלות המערבות הוצאת אנרגיה, אתגרים ואטרקציות. במילים אחרות, נסו להתייחס אל "תופעות הלוואי" של הפרעות הקשב והריכוז כאל גורמים בעלי פוטנציאל לקידום והעשרה, במקום לנסות להכניס את עצמכם בכוח למשבצות ותבניות סטנדרטיות.

עבדו עם לוחות זמנים

רבים מהמבוגרים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז מתלוננים על קשיים בארגון סדר היום שלהם, בפעולה על פי לוחות זמנים ובעמידה ביעדים, ועל נטייתם לדחיינות ולחוסר ארגון בחיי היום יום. קשיים ונטיות אלו מהווים לא פעם מקור ללחצים, אי הבנות (למשל, איחורים חוזרים הנתפסים כזלזול), עימותים והחמצות. לכן, מומלץ לנסות לארגן מראש את לוחות הזמנים עד כמה שאפשר:

  • אם אתם סטודנטים, בנו מראש תכנית למידה ריאלי עם חלוקת מטלות הלמידה לזמני לימוד מוגדרים.
  • אם אתם מתמודדים עם עומס מטלות בעבודה, הקדישו זמן לבניית סדר עדיפויות והגדירו מראש מתי תבצעו כל משימה וכמה זמן תקדישו לה.
  • נסו לתכנן מראש בכל ערב את סדר היום של היום הבא, ואם אפשר תכננו גם את השבוע הקרוב.
  • הקצו לכל משימה שאתם מתכננים יותר זמן מכפי שנראה לכם שתצטרכו - אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז נוטים להתקשות לעבור בין מטלות, וייתכן שתתקשו לעזוב מטלה בזמן שקבעתם לעצמכם.
  • השתמשו בעזרים חיצוניים - תזכורות, יומנים כתובים, תזכורת מבת הזוג/המזכירה במשרד, כדי להתמודד עם נטייה לשכחנות, חולמנות או "מעופפות".

הורה לילד עם הפרעות קשב וריכוז? זהירות!

המפגש בין הורה עם הפרעות קשב וריכוז לבין ילד עם הפרעות קשב וריכוז עשוי להיות מפגש מורכב. מצד אחד, קיימת סכנה להתנגשויות עקב נטיות דומות לאימפולסיביות, חוסר טקט, חוסר סבלנות, פעלתנות יתר וכן הלאה. מצד השני, עלולה להתפתח הזדהות יתר עם קשיי הילד אשר מביאה להפחתת הדרישה לתפקוד תקין, לוותרנות, לחוסר גבולות או למניעת טיפול מתאים ("אני הסתדרתי בלי תרופות, גם הוא יסתדר"). לכן, חשוב לשים לב האם הקשר או התפקוד ההוריים מושפעים לרעה מקיומן של הפרעות קשב וריכוז ובמידה וכן, לפנות אל הדרכת הורים. לצד זאת, חשוב לזכור כי גם בהקשר זה יש להורים עם הפרעות קשב וריכוז יתרון - ייתכן והעובדה שאתה מתמודד עם הפרעות קשב וריכוז תסייע לך לזהות מהר יותר את קשייו של הילד, להיות יותר אמפתי אליהם ולסייע לו לבנות אסטרטגיות התמודדות יעילות.

פסיכולוג או ריטלין?

מבוגרים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז נמצאים בסיכון מוגבר להתמודדות גם עם מגוון סימפטומים התנהגותיים ורגשיים: החל מאימפולסיביות המביאה להתנהגויות מסוכנות וחסרות אחריות (למשל, נהיגה פרועה), דרך חוסר טקט וקושי בקריאת המפה החברתית המביאים לקשיים בתחום הבין אישי והזוגי, ועד לסימפטומים רגשיים כדימוי עצמי נמוך, דיכאון, חרדה, התמכרויות וכן הלאה. חלק מסימפטומים אלו קשורים ישירות לקיומן של הפרעות קשב וריכוז ואילו אחרים מהווים "תופעות לוואי" הנובעות מהתנסויות שליליות, תסכולים ואכזבות שנצברו לאורך השנים (למשל, חוויות חוזרות של כישלון לימודי והאשמה בעצלנות). טיפול בסימפטומים של הפרעות הקשב והריכוז לא תמיד מציע מענה מלא להיבטים הרגשיים ולכן, במידה והם מתקיימים בצורה משמעותית, מומלץ לפנות אל טיפול פסיכולוגי.

הכירו בקשייכם בפני אחרים, בקשו עזרה

סביר להניח שלאורך חייכם כמבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז נקלעתם לא פעם למצבים בהם האימפולסיביות, חוסר האחריות, ה"מעופפות" או חוסר הטקט שלכם סיבכו אתכם והפגישו אתכם עם תסכול, אכזבה וכעס של קולגות, בוסים ובני זוג. לקיחת אחריות על היבטים אלו והכרה בכך שהם עלולים לפגוע או להקשות על הסובבים אתכם היא צעד חשוב גם במניעת אי הבנות והתנגשויות וגם בפתיחת אפשרות ליצירת חוזה או חלוקת תפקידים אשר תתאים למגבלותיכם וליתרונותיכם. כך, למשל, הכרה של בת/בן הזוג בקושי שלכם לעמוד בלוחות זמנים או למלא מטלות שגרתיות יכולה לאפשר השגת הסכמה על חלוקת תפקידים מותאמת יותר לכישוריו של כל אחד מכם. בדומה, השגת הכרתו של מנהל הצוות בכך שאתם אמנם נוטים לדחות לרגע האחרון את המטלות אך שאתם גם נוטים לבצע אותן באופן מצוין ולעמוד בסופו של דבר בלוחות הזמנים - עשויה למנוע חיכוכים ולחצים מיותרים.

תחומי מומחיות:
ADD ,הפרעות קשב וריכוז - ADHD

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות קשב וריכוז - ADHD

עוד מאמרים שיעניינו אותך