תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

למה מגפת הקורונה גורמת לעלייה בהפרעות אכילה?

למה מגפת הקורונה גורמת לעלייה בהפרעות אכילה?

צוות בטיפולנט

מחקרים מראים שאנשים שסבלו מהפרעות אכילה בעבר, או שנמצאים כרגע בטיפול בהפרעת אכילה, חוו החמרה במצבם מאז שהתחילה מגפת הקורונה. ספציפית, אנשים שסבלו מבולימיה חוו השפעות מדאיגות במיוחד, ורבים שכבר היו ברמיסיה כמעט מלאה של הסימפטומים לפני המגפה, חוו חזרה מלאה שלהם. נשארת בעינה השאלה מדוע?

למה משבר הקורונה מעודד הפרעות אכילה?

• אחת הסיבות המרכזיות לעלייה בתחלואה היא שהפרעות אכילה משגשגות במיוחד במצבים של בידוד חברתי. הבידוד גורם לכך שאנשים נאלצים להתנתק ממערכות התמיכה שלהם, כמו גם מן השגרה היומיומית שלהם, שהינה הכרחית להחלמה. בנוסף, מטופלים רבים להפרעות אכילה נאלצו לקטוע את הטיפול שלהם תחת אילוצי הריחוק החברתי ולכן נותרו ללא סיוע.

• הפרעות אכילה בכלל, והתקפי זלילה (binge eating) בפרט, נוטים להחמיר במצבי סטרס וחרדה, ובאופן אירוני, במצבים בהם יש תחושה של מחסור באוכל. כלומר, כאשר יש איום (גם אם תיאורטי) על ההישרדות או האפשרות להזנה תקינה, הדבר מקדם התנהגויות בלתי אדפטיביות סביב אכילה. בנוסף לכך, חוסר הוודאות שנלווה למגפה העולמית יכול להוביל לתחושה של חוסר שליטה, שעשויה גם כן להוות זרז להפרעות אכילה.

• פגישות ZOOM ו-FaceTime נמצאו קשורות לעלייה בחוסר ביטחון לגבי הגוף. הכלים הללו דורשים מאנשים להסתכל באופן ממושך על עצמם, באופן שעשוי להגביר מודעות עצמית ונטיות אובססיביות, כמו גם לערוך השוואות עם אחרים הנמצאים עמם בשיחה.

• סיבה נוספת לכך שהתקופה הנוכחית עשויה לעודד הפרעות אכילה היא, למרבה הצער, מסרים בעייתיים בנוגע להשמנה ברשתות החברתיות. הכוונה היא למסרים המציגים את אפשרות ההשמנה בזמן המגפה כסכנה או כמקור ללעג, ועשויים להוות טריגרים להפרעות אכילה.

אז מה אפשר לעשות?

• אם אתם מכירים מישהו שנאבק בהפרעת אכילה בעבר, שאלו לשלומו. גם השאלה הפשוטה הזו יכולה להיות משמעותית ולהעביר מסר של אכפתיות ולפוגג במעט את השפעות הבידוד.

• אם שמתם לב לשינויים בדפוסי האכילה שלכם או של מישהו מהסביבה הקרובה לכם (חשיבה מרובה על אוכל, הגבלת האכילה, התקפי זלילה וכדומה) שקלו לשוחח עמם על הנושא בפתיחות או לפנות לעזרה מקצועית.

• הימנעו מהפצת מסרים של "Body Shaming" – מסרים משפילים או מלגלגים לגבי הגוף שלכם או של אחרים. זכרו שהדיבור על עלייה במשקל כדבר נורא שעשוי לקרות לכם או לאחרים מהווה שליחה של מסר ברור לכל מי ששוקל יותר מכם וזה לא מסר נעים. הפצת מסרים שלועגים לגוף שלכם פוגעת בכם, גם אם אתם מרגישים שאתם "סתם צוחקים", ודיבור שלילי על הגוף שלכם פוגע בדימוי הגוף ומגביר תחושות שליליות לגבי עצמכם.

• היו מודעים להתנהגות שלכם ברשתות החברתיות – הרגישו חופשי להפסיק לעקוב אחר חשבונות שגורמים לכם להרגיש רע עם עצמכם. נסו שלא להשוות את הגוף שלכם לגופם של אחרים. עקבו אחר אנשים שמטפחים דימוי גוף חיובי ואורח חיים בריא ומאוזן.

• זכרו שזמנים של סטרס ומתח עשויים לפתוח מחדש פצעים ישנים. היו עדינים עם עצמכם ועם האנשים סביבכם. במקום להתרכז במשקל שלכם, נסו לתרגל חמלה כלפי הגוף שלכם. אם תעשו כך, תגלו שיהיה לכם קל יותר להפגין חמלה גם כלפי אחרים.

• לסיום, זכרו את הנתון המבהיל והחשוב הבא – הפרעות אכילה הן ההפרעות בעלות אחוז התמותה השני בגובהו מבין ההפרעות הנפשיות (במקום הראשון נמצאת התמכרות לסמים). לכן, חשוב לפנות לעזרה, לקחת את הנושא ברצינות ולא להתמודד לבד!

מקורות

מאמרים מאתר Psychology today

www.psychologytoday.com/us/blog/beauty-sick/202003/stop-body-shaming-during-the-outbreak

www.psychologytoday.com/us/blog/beauty-sick/202009/covid-19-may-be-making-eating-disorders-worse

www.psychologytoday.com/us/blog/comfort-cravings/202009/is-your-eating-disorder-back-covid-might-be-partly-blame

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות אכילה

עוד מאמרים שיעניינו אותך