תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

6 טיפים להתמודדות עם לחץ בעבודה

6 טיפים להתמודדות עם לחץ בעבודה

צוות בטיפולנט

העובד הישראלי הממוצע מבלה את מרבית יומו במקום עבודתו – כשמונה וחצי שעות, שעליהן נוספת עוד כשעה בדרכים. ריבוי שעות העבודה והלחץ שנחווה במהלכן, משפיעים על תחומי חיים רבים: חיי המשפחה, המצב הבריאותי, הרגלי השינה, איכות החיים והתחושה במקום העבודה. לחץ בזמן העבודה הוא משהו שרבים מאתנו מתמודדים איתו והוא חלק אינטגרלי משגרת העבודה הכוללת עמידה בדד-ליינים, הקמת פרויקטים גדולים, תחרותיות בין קולגות או אפילו עקב התמודדות עם חוסר הערכה עצמית. אז כיצד ניתן להתמודד עם הלחץ הזה ואיך נפחית מהמצוקה שהלחץ גורם לה?

1. התמקדו בתחושת המסוגלות ובנקודות החוזק שלכם

מחקרים מצביעים על כך שבעת חווית לחץ, מספיק שאדם יזכיר לעצמו תכונה טובה אחת שלו או שיאמין שהוא בעל שליטה על המצב, על מנת שיצליח להתמודד עם המצוקה בצורה טובה יותר. בעת מצב מעורר לחץ, ניתן גם לחשוב על אירועים קודמים בהם התמודדתם עם גורמי לחץ דומים בהצלחה, לערוך רשימה של תכונות חיוביות שלכם שיעזרו בהתמודדות עם הלחץ ולהזכיר לעצמכם שאתם למעשה שולטים על הסיטואציה. היתרונות נשמרים גם אם הדבר נעשה באופן מלאכותי.

2. אמצו סגנון פרו-אקטיבי להתמודדות עם לחץ

אנשים שנוטים לחשוב מראש על האתגרים הבאים, להעריך גורמי לחץ לפני שהם מגיעים לשיאם ועושים שימוש במשאבים חברתיים, נוטים להתמודד טוב יותר עם לחץ. אלו לרוב מצליחים להוריד את רמות הלחץ גם במצבים אקוטיים, וכן נוטים להצליח יותר בעבודתם וליהנות משכר גבוה יותר. לכן, נסו לחשוב מראש על הקשיים שעלולים לצוץ בהמשך הדרך, לקבל משוב מאחרים על התפקוד שלכם במצבי לחץ ולחשוב על ההתמודדות שלכם בעת חוויית הלחץ. כל אלו יכולים לעזור לכם לאמץ סגנון פרו-אקטיבי ולהפחית את רמות הלחץ בעתיד.

3. אל תוותרו על פעילות גופנית

רבים מאתנו נוטים לוותר על פעילות גופנית כאשר הלחץ בעבודה עולה, אך למעשה היא בדיוק מה שאנו זקוקים לו. פעילות גופנית מעלה את רמות האנרגיה, משפרת את המצב הנפשי ואף מסייעת בשיפור יכולות הקשב והריכוז. אם כן, חשוב לשמור על שגרה פעילה ולבחור בפעילות גופנית שמסבה הנאה. בחירה בפעילות מהנה מגבירה את הסיכוי שתוכלו להתמיד בה ובכך לשפר את מצב הרוח שלכם ואת תפקודכם בעבודה.

4. מצאו זמן אוורור ומנוחה

ביפן, באופן מצער, עולה בשנים האחרונות שכיחותה של תופעה הנקראת "קארושי" – מוות הנגרם כתוצאה מעבודת יתר. גם יפנים שאינם מעבידים את עצמם למוות, נוטים לעבוד שעות ארוכות ומתישות מבלי לעצור למנוחה והתאוששות. אמנם המצב ביפן קיצוני מאוד בהשוואה לישראל, אך העיקרון נשאר דומה - תחת לחץ, נרגיש צורך להפחית מזמן המנוחה והאוורור שלנו כך שנעבוד ברצף שעות ארוכות ורבות.

סגנון עבודה סיזיפי שלא כולל מנוחה פוגע ביכולות הקוגניטיביות ובפרודוקטיביות שלנו. לכן, מומלץ להקפיד על יציאה להפסקות במהלך יום העבודה, לאכול את ארוחת הצהריים בנחת ולא מול המחשב ולישון את כמות שעות השינה המומלצת. בנוסף, נסו לזהות מתי אינכם אפקטיביים והפסיקו לעבוד בשלב זה היות ומעבר לשלב זה עבודתכם איננה יעילה.

5. השתמשו בטכניקה להרגעה עצמית

מיינדפולנס, יוגה, טכניקות נשימה, דמיון מודרך, מדיטציה או הרפיה – כל אחת מאלו יכולות לסייע לכם לשחרר את הלחץ ולהגביר את הפרודוקטיביות שלכם בעבודה. בנוסף, הפחתת רמות המתח משפרת את הרווחה הנפשית, מרגיעה ועוזרת לחשיבה בהירה וצלולה יותר. אם עדיין לא התנסיתם באף אחת מהטכניקות הללו, ניתן להשתמש בסרטוני YouTube ייעודיים או באפליקציות שמטרתן ללמד טכניקות להרגעה עצמית, או להיעזר במורה/ איש מקצוע מן התחום המעניין אתכם.

6. דברו על הלחץ

בניית רשת תמיכה חברתית במקום העבודה עוזרת מאוד בהתמודדות עם לחץ. נסו לשתף אחרים בקושי שלכם, התייעצו עמם לגבי ניהול זמנים נכון יותר ותמכו בקולגות אשר חווים גם הם לחץ בעבודה. במידה ואתם מרגישים קושי בהתמודדות עם הלחץ שאתם חווים בעבודה, שקלו להעלות את תחושותיכם גם מול המנהל – לעיתים תופתעו לגלות אוזן קשבת גם אצל הבוס! לסיכום, אם הטיפים שלמעלה לא עזרו לכם והלחץ בעבודה גובה מכם מחיר משמעותי, שקלו לפנות לאיש מקצוע להתערבות טיפולית שתוכל לסייע בהפחתת הלחץ והמתח.

מקורות

Stress and coping in the workplace. Kovacs, Mark. The Psychologist, Vol 20(9), Sep 2007, 548-550. Stress, appraisal, and coping. Lazarus, R.S. & Folkman, New York: Springer, 1984

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ קריירה

עוד מאמרים שיעניינו אותך