תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

תחרות בין אחים

תחרות בין אחים

צוות בטיפולנט

תחרות בין אחים היא תופעה מוכרת משחר ההיסטוריה האנושית: סיפוריהם של קין והבל, יעקב ועשיו ויוסף ואחיו הם רק חלק מהסיפורים המדגימים את שכיחותה ועוצמתה של תחרות בין אחים. גם מבלי שתגיע לממדים הרסניים כל כך, תחרות בין אחים יכולה להוות התמודדות אינטנסיבית ומאתגרת להורים, ובמאמר זה נדון בנושא של תחרות בין אחים, משמעותה ודרכי ההתמודדות עמה.

תחרות בין אחים - למה זה קורה?

תחרות בין אחים עשויה להוות גורם של סבל ותסכול לאחים עצמם ולהורים, אך חשוב להדגיש כי במרבית המשפחות מתקיימת תחרות בין אחים המהווה חלק נורמטיבי ובריא מההתפתחות. אחת מדרכי הלמידה המרכזיות של ילדים על העולם היא התבוננות, השוואה וחיקוי של דפוסי התנהגות ובאופן טבעי - אחים מתבוננים זה בזה, לומדים זה מזה וחווים קנאה זה כלפי יכולותיו והישגיו של זה. במובן זה, תחרות בין אחים יכולה לגרות ולקדם יכולות: כך, למשל, מחקרים התפתחותיים מצביעים על כך שילדים צעירים מפגינים יכולת משחק גבוהה ומורכבת יותר כאשר הם משחקים עם אחיהם הבוגרים, ביחס לרמת המשחק שהם מפגינים במשחק עם בני גילם. מעבר לכך, אם נוסיף להיבט ההשוואתי גם את העובדה הברורה לפיה משאבי ההורים אכן מתחלקים בין האחים - נוכל להבין כי תחרות בין אחים היא כמעט בלתי נמנעת.
יחד עם זאת, במשפחות מסוימות מתפתחת תחרות בין אחים המלווה בתחושות קשות של קנאה ועוינות ומתבטאת באין ספור מריבות בין אחים. מדוע זה קורה?

תחרות בין אחים המלווה ברגשות שליליים עזים מתפתחת במקרים רבים כאשר ההורים משווים בין הילדים ומגלים העדפה ברורה לאחד מהם. במקרים אלו מתעוררת קנאה עזה אותה הילד מתקשה להפנות כלפי ההורה האהוב ולכן הוא מתעל אותה אל האח המועדף. גורם נוסף להתפתחות תחרות בין אחים יכול להיות פער מהותי בין האחים: כאשר אחד האחים מתמודד עם מגבלה (מחלה, נכות, הפרעות קשב וריכוז) או כאשר קיים פער משמעותי ביכולות החברתיות או הלימודיות של האחים עשויות להתעורר תחושות קנאה וקיפוח המתבטאות בהתפתחות תחרות בין אחים. חשוב לציין כי במקרים אלו ההורים עשויים להתפתות להעניק יחס מועדף לילד ה"חלש" יותר (מעין "אפליה מתקנת"), וכך לעורר באופן לא מודע קנאה אשר תביא גם היא להתפתחות תחרות בין אחים.

תחרות בין אחים תאומים

סוג מורכב במיוחד של תחרות בין אחים עשוי להתעורר בין אחים תאומים. בעוד שבין אחים "רגילים" קיימת נפרדות רבה יותר, תאומים אשר מתמודדים עם מטלות התפתחותיות באותו הזמן כמעט ואינם יכולים להתחמק מהשוואת יכולותיהם והישגיהם. להיבט זה נלווית הנטייה הסביבתית להשוות באופן תמידי בין התאומים ("אז מי השקט ומי השובב?", "מי מהם כבר התחיל ללכת?") אשר תורמת אף היא לסיכוי להיווצרותה של תחרות בין אחים תאומים. כמו כן, מתאומים נמנעת פעמים רבות האפשרות ממנה נהנים אחים שאינם תאומים, היכולים למתן את התחרות והקנאה דווקא באמצעות פערי הגילאים. כך, למשל, אח צעיר יכול למתן את תחושת הנחיתות מול האח הבוגר באמצעות הידיעה כי בעוד מספר שנים גם הוא יוכל להוכיח את יכולותיו בכדורגל או לצייר ציור טוב יותר, ואילו אח בוגר יכול למתן את הקנאה המתעוררת מול תשומת הלב המורעפת על אח צעיר באמצעות פריווילגיות להן הוא זוכה כצפייה עם ההורים בסרט המיועד "רק לגדולים", שיחה אישית ואינטימית יותר עם ההורה וכן הלאה.

תחרות בין אחים - איך מתמודדים?

לסיכום, ניתן לראות כי תחרות בין אחים עשיה להוות כוח מניע ומקדם או גורם הרסני. כיצד הופכים תחרות בין אחים לגורם מיטיב? תוכלו להיעזר במספר טיפים שיסייע בהתמודדות עם תחרות מול אחים:

לא להיבהל! תחרות בין אחים היא תופעה טבעית ואין טעם להכחיד אותה ולמחות כל סימן לקיומה. מוטב לתת מקום לתחרות מתונה ולאפשר לילדים להביע את רגשותיהם בנושא מאשר לעורר בילדים תחושת אשמה כאשר מתגלים ביטויים של תחרות בין אחים. בדומה, אין טעם לנסות ולגרום לילדים לחוש כי הם זהים ביכולותיהם ותכונותיהם - ילדים רגישים מאוד לחוסר כנות ויזהו בקלות את חוסר האמינות בדבריכם.

תחרות - כן. אלימות - לא: גם אם תחרות בין אחים היא לגיטימית, התמודדות איתה באמצעות אלימות פיסית או רגשית, או דיכוי של אחד האחים היא קו אדום. במקרים של תחרות בין אחים המביאה לפגיעה באחד מהם יש לפנות בהקדם אל הדרכת הורים אשר תסייע בזיהוי גורמי התחרות ומיתונם.

בדקו האם התחרות קשורה בהעדפות שלכם: עם יד על הלב - האם יש לכם ילד מועדף? האם אתם מרגישים קשורים במיוחד לאחד הילדים, או מחוברים פחות לילד אחר? אם כן, אל תתפלאו אם הילדים מגיבים לכך ומבטאים את העלבון דרך תחרות בין אחים. במקרים אלו כדאי לבדוק באמצעות הדרכת הורים או פסיכותרפיה פרטנית את מקור הפערים ביחס לכל אחד מהילדים.

הימנעו מהשוואות: כמובן, אי אפשר להימנע מהשוואות בין הילדים אך חשוב שלא לתת להשוואות אלו ביטוי חיצוני בוטה. ותרו על משפטים כמו "תראה איך אחיך מתנהג יפה" או "אחותך בגיל שלך הצליחה הרבה יותר". משפטים מסוג זה לא מקדמים את הילד בתחום בו הוא מתקשה אלא רק מתסכלים ומגבירים את הסיכום להיווצרות תחרות בין אחים.

הקדישו משאבים לכל אחד מהילדים: ברבים מהמקרים תחרות בין אחים מתפתחת על רקע הניסיון להשיג יותר תשומת לב ומשאבים הוריים. במקרים אלו, תחרות בין אחים עשויה להתמתן באופן דרמטי כאשר ההורים מצליחים לבלות יותר זמן איכות עם כל אחד מהם.

שימו לב להתנהגויות שליליות: אחד הביטויים המתעתעים של תחרות בין אחים הוא פיתוח סימפטומים או בעיות התנהגות המסיטים את תשומת הלב אל הילד ה"בעייתי". גם אם תשומת לב זו נחשבת לתשומת לב שלילית, עבור הילד היא "עדיפה" באופן לא מודע על מיעוט יחס. לכן, שימו לב למקרים בהם מתפתח תחרות בין אחים בה כל אחד מהילדים מנסה להיות בעייתי יותר כדי להשיג יותר תשומת לב הורית.

הוו מודל לחיקוי: אם אתם, ההורים, מפגינים גישה תחרותית זה כלפי זה או כלפי גורמים חיצוניים, אל תצפו שהילד לא יאמץ גישה זו ויכליל אותה גם לקשר עם אחיו.

תחומי מומחיות:
משפחה

אנשי מקצוע בתחום

משפחה

עוד מאמרים שיעניינו אותך