תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

תאומים – למה אנחנו מוקסמים מהם ואיך לגדל אותם?

תאומים – למה אנחנו מוקסמים מהם ואיך לגדל אותם?

צוות בטיפולנט

אנשים רבים מוקסמים מזוגות של תאומים זהים או תאומות זהות, רבות בשל האמונה שהם חולקים לא רק דמיון חיצוני אלא גם דמיון פנימי, רגשי ומחשבתי. בפועל, יש בכך מן האמת, גם אם לא לחלוטין. תאומים אכן נוטים לבצע בחירות דומות בחייהם ולהיות בעלי טעם דומה, נוכח הזהות הגנטית שלהם והסביבה המשותפת בה הם גדלו.

כולנו שמענו סיפורים על תאומים שמסלולי חייהם היו חופפים, בעיקר תאומים שהופרדו בלידתם ואולי אף תהינו על החוש השישי המסתורי שמיוחס להם. אחד הסיפורים המפורסמים הוא על שני התאומים ג׳ים מאוהיו שהופרדו בלידתם, ובצירוף מקרים נקראו שניהם ג׳יימס על ידי ההורים המאמצים שלהם. הם נפגשו בגיל 39, וגילו ששניהם קראו לבנם הבכור ג׳יימס אלן, שניהם עבדו במשטרה, נהגו באותה מכונית, נישאו לאישה בשם לינדה, התגרשו ואחר כך נישאו לאישה בשם בטי, ולשניהם היה כלב בשם טוי. למרות זאת, אין עדויות לכך שתאומים יכולים לתקשר באופן טלפתי, או שהם יכולים לחוש את אירועי החיים זה של זה, ונראה כי יש לא מעט מסתורין סביב הנושא.

אז, ריכזנו עבורכם מידע המבוסס על ידע מחקרי עדכני ומהימן!

איך נוצרים תאומים זהים?

תאומים זהים, או מונוזיגוטיים בשפה המדעית, הם תאומים שמתפתחים מאותה ביצית מופרית שמתחלקת לשתיים. כיוון שמקורם של תאומים זהים באותם הביצית והזרע, הם בעלי מטען גנטי זהה, ולכן תמיד גם יהיו מאותו מין (תאום ותאומה בהגדרה לא נחשבים זהים).

על אף שהם חולקים את אותם גנים, תאומים עשויים להיות שונים מעט זה מזה, בהשפעת תהליכים אפיגנטיים (שינויים בביטוי הגנטי, ללא שינוי ב-DNA עצמו, אשר מושפעים מחוויות חיים ומהסביבה) או תהליכים התפתחותיים שמתרחשים ברחם (כמו הזנה לא שוויונית של העוברים).

למה הקשר בין תאומים הוא חזק כל כך?

תאומים נולדים יחד. הם חווים קשר ראשוני שאין דומה לו. כשהם חולקים רחם, מתחילה התקשורת הבלתי-מילולית ביניהם, כמו גם הצורך להיות קרובים זה לזה. הנחמה שבקרבה אחד לשני לרוב נמשכת גם בחייהם הבוגרים ולכן מדובר במערכת יחסים כה אינטימית וקרובה שקשה להשוות אותה למערכות יחסים אחרות.

איך לייצר נפרדות בגידול תאומים זהים?

אם אתם הורים לתאומים, ודאי הספקתם לגלות שהגידול שלהם עשוי להיות מתסכל ומאתגר. ראשית כל, השתדלו לא להתייחס לתאומים שלכם כאל יחידה אחת. זכרו כי מדובר בשני אנשים נפרדים וייחודיים.

במקביל לכך ובכיוון ההפוך, השתדלו לא להפוך אח אחד לתאום הרע ואת האחר לתאום הטוב, כפי שלעיתים אנו נוטים לעשות כאשר אנו מנסים להפריד בין אנשים ורעיונות דומים. בהמשך לכך, השתדלו להימנע מן הנטייה לדרוש מתאומים אחריות זה על זה. כל אחד מהם זקוק לתשומת לב משלו ואחראי קודם כל להתנהגותו הוא.

השתדלו להימנע מהשוואות, גם מצד בני משפחה. בני משפחה רבים נוהגים להשוות בין תאומים, לסווג אחד כתאום החכם ואת האחר כתאום האתלטי למשל. השוואות כאלו הן בלתי רגישות ועשויות להיות מזיקות בטווח הארוך שכן הן תורמות לטינה וחוסר ביטחון.

בדבר שאלת תשומת הלב הניתנת לכל אחד מן האחים – מדובר באיזון עדין. ראשית, השתדלו לייצר לכל אחד מן האחים מרחב ביטוי משלו, תחומי עניין נפרדים וקשרים חברתיים עצמאיים. במקביל לכך, בדקו שאינכם מזניחים אף אחד מן האחים. למשל כאשר אחד מן התאומים בוכה, לפעמים דווקא עדיף לגשת קודם לתאום הרגוע. אחרת, התאום השקט עשוי שלא לקבל את תשומת הלב שהוא זקוק לה. לבסוף, אל תכפו על התאומים שלכם נפרדות היכן שהיא עדיין לא רצויה. הקשר בין תאומים הוא ייחודי וגם לכפות על הילדים שוני שאיננו מתאים להם עשוי להיות מזיק – הישארו רגישים וקשובים לצרכים של ילדיכם.

לסיום - ניפוץ מיתוסים!

האם לתאומים יש טביעות אצבעות זהות?

לא. טביעות האצבעות נוצרות ברחם והן מושפעות ממספר גורמים, בין היתר, התנוחה של העובר. אם למשל אחד העוברים אוחז בחבל הטבור, זה ישפיע על דפוס טביעות האצבעות שלו.

האם תאומים מתים באותו הגיל?

לא. לרוב, תאומים מתים במרחק של שנים זה מזה, ומסיבות שונות. המטען הגנטי שלנו לא קובע באופן מלא את המחלות מהן אנחנו עלולים לסבול, או את אורח החיים שלנו ולכן אינו משפיע ישירות על מועד המוות.

האם תאומים יכולים לקרוא את המחשבות אחד של השני?

יש עדויות לכך שתאומים נוהגים לענות על שאלות בדיוק באותו אופן, לבחור את אותם הבגדים ולסיים את המשפטים אחד של השני. אבל נראה שיש לכך הסבר טוב יותר מאשר טלפתיה – הם חולקים את אותם הגנים וגדלו באותה הסביבה, ולכן הם נוטים להיות בעלי תחומי עניין דומים, אופן מחשבה דומה ומערכות יחסים דומות.

מקורות

www.psychologytoday.com/us/basics/twins/lives-and-relationships-twins

www.psychologytoday.com/us/basics/twins/how-raise-twins

www.psychologytoday.com/us/basics/twins/identical-twins

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך