תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

קורונה בישראל - 5 טיפים להתמודדות עם החרדה מהנגיף

קורונה בישראל - 5 טיפים להתמודדות עם החרדה מהנגיף

נורית רוקח

הגעתה הפתאומית של מחלה חדשה אשר מתפשטת בגבולות בינלאומיים, היא באופן טבעי מקור לחרדה מסוימת אצל רבים מאתנו. אכן, דומה כי הפחד והבהלה מפני וירוס הקורונה אוחז בעולם כולו. אף על פי שרוב מקרי ההדבקה התרחשו בסין, נראה כי התקשורת העולמית עסוקה בנושא ואזרחים רבים מבטאים דאגה  מסביב לעולם וכמובן גם בישראל.

למרות שהמחלה החדשה בהחלט מפחידה וראוי לעקוב אחרי ההתפתחויות בנושא, חשוב לציין כי הסיכון הבריאותי הכרוך בה, דומה למחלות מוכרות אחרות כדוגמת שפעת, ואף נמוך יותר. אז מדוע בכל זאת אנחנו כל כך מפחדים?

ד"ר ברוך פישהוף, פרופסור באוניברסיטת הווארד היינץ במחלקה להנדסה ומדיניות ציבורית, מסביר מדוע אנו מפחדים יותר מסיכונים חדשים מאשר מפני סיכונים מוכרים וכיצד ניתן להרגיע את החרדה סביב נגיף הקורונה.

ד"ר פישהוף מסביר כי בעת שאנו מכירים וירוסים אחרים היטב, למשל השפעת, את וירוס הקורונה אנו לא מכירים. העובדה שוירוסים אחרים מוכרים יותר, מאפשרת לנו גם לדעת למה לצפות באם נדבקנו בהם, מה הם "גבולות הגזרה" שלהם, מתי בדרך כלל נדבקים בהם ותוך כמה זמן המחלה צפויה לעבור. באשר לנגיף הקורונה לעומת זאת, יש הרבה חוסר וודאות. רופאים ומומחי בריאות אחרים אינם יכולים עדיין לספק תשובות ברורות לגביו ולכן הדרך הטובה ביותר להתמודד עם החרדה סביב הנגיף, אומר פישהוף, היא למצוא מקור מידע מהימן, כמו למשל אתר משרד הבריאות ולשאוב את המידע לגבי הוירוס ממנו בלבד. הוא מוסיף, שכך גם ניתן יהיה להתגונן מפני שמועות, "פייק ניוז" וידיעות לא אחראיות אשר מופצות ברשת. ברגע שישנו מקור מהימן אשר מספק הוראות לציבור ויש לו את המשאבים להתמודד הכי טוב שניתן עם הנגיף, נראה שכדאי לבטוח בו ולנסות לסנן את רעשי הרקע ממקורות פחות מהימנים.

בהמשך להמלצותיו של פישהוף, האגודה הפסיכולוגית האמריקאית (APA) פרסמה טיפים להתמודדות.

מספר טיפים להתמודדות עם נגיף הקורונה:

שמרו על פרספקטיבה

קחו נשימה עמוקה והזכירו לעצמכם שמספר החולים המאושרים בישראל אינו גדול. אומנם יש סיקור חדשותי רחב אודות הנגיף וישנם מאמצים רבים של מערכות הבריאות למנוע את התפשטותו, אך אין זה בהכרח אומר שישנה סכנה מידית לך או לקרוביך.

השיגו את העובדות

בדומה לד"ר פישהוף, גם ב- APA, מעודדים את הציבור למצוא מקור מידע שניתן לסמוך על אמינותו ולהתעדכן ממנו על התפתחות התפשטות הנגיף ועל הדרכים בהן יש להתגונן מפני הדבקה.

הסבירו לילדכם מה קורה

ערכו שיחה כנה ומותאמת גיל עם ילדיכם לגבי הנגיף ולגבי הסיקור החדשותי סביבו. באם אינכם צריכים להיות בבידוד, שמירה על שגרה יכולה לסייע בהורדת חרדה עבור ילדים. זכרו כי ילדיכם מתבוננים בכם ומנסים לקבל רמזים מהתנהגותכם כיצד יש לנהוג בזמנים אלה. אם תשדרו להם רוגע, בטחון ויציבות, מרבית הסיכויים שהם יוכלו להסתגל לגורם המלחיץ ביתר קלות.

שמרו על קשר

שמירה על קשר חברתי, גם ברשתות החברתיות, יכולה לעודד תחושת נורמליות בזמנים אלה. ניתן אף לחלוק מידע רלוונטי ומהימן עם חבריכם ובני משפחותיכם, תוך שבמקום למקד את השיחות בסיקור התקשורתי ניתן להסתמך על ידיעות ממקורות מהימנים.

חפשו עזרה

באם אתם מרגישים מוצפים רגשית, מצויים במצוקה, חרדה או עצבות גדולה, אשר משפיעים על התפקוד היום-יומי שלכם (עבודה, זוגיות, חברים משפחה), ניתן ומומלץ לפנות לעזרה של גורם מקצועי מתחום בריאות הנפש.

על הכותבת - נורית רוקח

מתמחה בפסיכולוגיה קלינית, מטפלת במכון שדות בתל אביב. מנהלת את יחידת המחקר של מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה באקדמית תל אביב יפו.

מקורות

www.apa.org/research/action/speaking-of-psychology/coronavirus-anxiety

אנשי מקצוע בתחום

חרדה

עוד מאמרים שיעניינו אותך