תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

נייר טואלט ומשבר הקורונה: הפסיכולוגיה מאחורי הקנייה המופרזת

נייר טואלט ומשבר הקורונה: הפסיכולוגיה מאחורי הקנייה המופרזת

צוות בטיפולנט

בהתחלה, אזלו מן החנויות ובתי המרקחת מסיכות הפנים. מעט מאוחר יותר, הגיע תורו של נוזל החיטוי (אלכוג'ל). בימים האחרונים נראה כי הגיע תורו של נייר הטואלט אשר נרכש בצורה מופרזת ונעלם מן החנויות. קמעונאים בארה"ב וקנדה אף החלו להגביל את כמות חבילות נייר הטואלט שיכול אדם לרכוש בכל קניה. בסופרים מסוימים בבריטניה, נייר הטואלט פשוט אזל לחלוטין מהמלאי. חנויות מסוימות באוסטרליה החלו להעסיק שומרים אשר יפקחו על הקונים, ועיתון אוסטרלי אחד אפילו הרחיק לכת והדפיס 8 עמודים נוספים במהדורה האחרונה שלו, אשר לדברי העורכים, יוכלו לשמש כנייר טואלט במקרה חירום. 

נייר הטואלט אינו מגן מפני הקורונה, ושלא כמו חלב ולחם, הוא אינו נחשב למוצר צריכה בסיסי בתקופות משבר. אז למה אנחנו עדים לתופעה של קנייה מופרזת של נייר טואלט ומה הפסיכולוגיה שעומדת מאחוריה? 

תגובה קיצונית למידע סותר

סטיבן טיילור, פרופסור לפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטת קולומביה, אומר שבהשוואה למגיפות עבר, התגובה להתפרצות הקורונה היא כזו של בהלה ופאניקה. נראה כי נגיף הקורונה מפחיד אנשים מכיוון שהוא חדש ועדיין יש הרבה שאנחנו לא יודעים עליו. כאשר אנשים מקבלים מידע סותר בנוגע לסכנות העתידות לבוא ובנוגע לרמת ההיערכות הדרושה למולן, הם נוטים להגיב בצורה קיצונית, אומר טיילור.

"כאשר אומרים לאנשים שמשהו מסוכן מתקרב, ואז אומרים להם שכל מה שצריך לעשות בכדי להתגונן הוא לשטוף ידיים, הפעולה מרגישה חסרת פרופורציה לאיום" אומר טיילור וממשיך, "סכנה מיוחדת דורשת אמצעי זהירות מיוחדים". כך, מצב זה מוביל אנשים לנקוט פעולות שאינן תמיד הכרחיות, על מנת לייצר בכל דרך שהיא פעולה אל מול האיום ולהרגיש כי הם מוכנים לקראת העתיד בצורה הטובה ביותר. כלומר, אם רכשתם הרבה נייר טואלט, אתם בחברה טובה ויכולים להרגיש בנוח, כולנו מרגישים כי אנו צריכים לעשות משהו מול האיום.

היעדר הוראות ברורות ורשמיות

בימים האחרונים, מספר מדינות כבר הספיקו להודיע על הפעלתו של סגר כללי. לפיכך, ייתכן שהקנייה המופרזת של נייר הטואלט וציוד ביתי אחר, מהווה תגובה המבוססת על המתרחש במדינות אחרות טוען ברוך פישהוף, פסיכולוג ופרופסור באוניברסיטת קרנגי מלון. לדבריו, ייתכן ואנשים פשוט מנסים להיערך למצב דומה של סגר בעיר המגורים שלהם.

"אלא אם כן אנשים שמעו הבטחות מפי הרשויות כי ידאגו לכולם בעת משבר הקורונה, לא נותר להם אלא להניח שהם יצטרכו עודף נייר טואלט בזמן הקרוב" הוא אומר. במילים אחרות, הוא רואה בכך תגובה הישרדותית מותאמת ולכן שוב ניתן להגיד כי אם רכשתם הרבה מאד נייר טואלט, מדובר בתגובה נורמלית למצב של חוסר ודאות.

קנייה מתוך פאניקה מולידה עוד קנייה מתוך פאניקה

בנוסף לכל האמור לעיל, החדשות והרשתות החברתיות מוצפות בימים אלו בתמונות של מדפים ריקים ועגלות סופר מלאות עד לתקרה. אנשים רואים תמונות של אחרים הנוקטים בגישה של קנייה מופרזת מתוך פאניקה, מניחים שיש סיבה לבהלה וקונים אספקה בעצמם, אומר טיילור. לדבריו, מדובר במעגל אשר מזין את עצמו כך שפאניקה של אחדים מזינה פאניקה אצל אחרים ולהפך. 

"בהיותנו יצורים חברתיים, אנחנו מבקשים סימנים מאחרים כדי לדעת מה בטוח ומה מסוכן" הוא אומר, "וכשאתה רואה מישהו בחנות קונה בפאניקה, הפחד הזה הופך למדבק". כך, כל אותן תמונות של מדפי סופר ריקים עלולות לגרום לאנשים לחשוב שעליהם להזדרז ולקנות בעצמם כל עוד הם יכולים. מה שנתפס בהתחלה כמחסור פוטנציאלי הופך למחסור ממשי, אומר טיילור. המסקנה המתבקשת היא כי אנו מושפעים מהתנהגותם של אחרים ומתאימים עצמנו לנורמות ולכן בהלת קניות מגבירה בהלת קניות.

טבעי לרצות להיערך מעבר למידה

"ייתכן וההצטיידות הזאת הינה פרקטית והגיונית" אומר פרנק פארלי, פסיכולוג ופרופסור באוניברסיטת טמפל. "עכשיו, כאשר ההמלצה היא להישאר בבית ולהימנע ממגע עם אנשים אחרים או להתקהל, טבעי לרצות להיערך" הוא אומר. "הקורונה יוצרת מעין פסיכולוגיה השרדותית, בה עלינו לחיות כמה שיותר בתוך הבית ולכן יש צורך להצטייד במוצרי הצריכה החיוניים, אשר בהחלט כוללים נייר טאולט" אומר פארלי. "הרי בסופו של דבר", הוא ממשיך, "אם ייגמר לנו נייר הטואלט, במה נשתמש במקומו?".

ביחס לכך, אפילו המחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית תמיד ממליצה שבכל בית ימצאו אוכל, ציוד ביתי ורפואי בכמות אשר תספיק לתקופה של שבועיים. טיילור מציין כי לרוב, אנשים אינם עושים את זה באמת, אך כאשר גורמים בריאותיים מוציאים המלצה רשמית להצטייד, הם לוקחים את זה לקיצוניות. כלומר, הגיוני במצב חירום לעבור לתגובה מוקצנת, ואולי זה באמת חיוני.

זה נותן תחושה של שליטה

ברוך פישהוף, פסיכולוג ופרופסור באוניברסיטת קרנגי מלון, מוסיף ואומר כי היערכות לקראת איום, אפילו על ידי קנייה מוגברת של נייר טואלט, מחזירה לנו את תחושה השליטה, במצב של חוסר אונים. לדבריו, "יכול להיות שהטרחה שווה את זה". הוא מוסיף כי "אם זה מה שיגרום לכם להרגיש שעשיתם את כל מה שהייתם יכולים לעשות, אולי תצליחו להירגע ולחשוב על דברים אחרים חוץ מהקורונה". המסקנה מתוך דבריו היא כי לעתים יש לעשות מה שמחזיר לנו תחושה של שליטה במצב, כל עוד הוא אינו מזיק.

מקורות

המאמר מהווה תקציר למאמר "הפסיכולוגיה העומדת מאחורי הסיבה לכך שנייר טואלט, מכל הדברים האחרים, היא הרכישה האחרונה של פאניקת וירוס הקורונה" שהתפרסם באתר האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה.

  https://www.mercurynews.com/2020/03/10/the-psychology-behind-why-toilet-paper-of-all-things-is-the-latest-coronavirus-panic-buy/

תחומי מומחיות:
חרדה ,פסיכותרפיה

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך