23.06.25
ד"ר ספיר קינן-בר
רבות דובר על תכניות ריאליטי מאז שעלו לראשונה על המסך. מומחים התייחסו למסרים שהן מעבירות ולטיבם, להשפעות שלהן על בני הנוער, לאיכות של הפורמטים השונים ולדרכים בהן הן מעצבות את השיח החברתי.
במקור, הז'אנר ביקש לתעד אנשים לא מוכרים בסיטואציות אשר מדמות את חיי היומיום ושאינן מתוסרטות על ידי גורם חיצוני (מי אמר "האח הגדול"?). עם הזמן והגלגולים השונים, כיום ה"מציאות" שמציגות תוכניות הריאלטי כבר לא דומה לחיי היומיום של רובנו.
כך או כך, תכניות ריאלטי מרתקות צופים רבים למסך, לעתים עד כדי התמכרות של ממש לצפייה, אבל למה אנחנו אוהבים אותן כל כך? מה מייצר את הקשר החזק לדמויות? ומה מותיר אותנו מרותקים למסך לאורך זמן?
אסקפיזם מן המציאות היישר מהספה
ראשית, ואת זה יגיד כל מי שצפה אי פעם באח הגדול או כל תכנית ריאליטי אחרת, התכניות פשוט מהנות. מה שנקרא: "גוד טיים" ובידור להמונים.
אחרי יום ארוך, שגרתי או מעייף, רבים מאיתנו משתוקקים פשוט להירגע מול הטלוויזיה עם תוכן שדורש מאיתנו מאמץ מינימלי, אבל שיהיה גם מעניין ומבדר כמובן. הצפייה מאפשרת לחלקנו להתנתק מהמחשבות שליוו אותנו כל היום ולצלול לתוך עולם אחר, רחוק מבעיות היום-יום.
במובן זה, ניתן להגיד כי תכניות הריאליטי מציעות לנו אסקפיזם טהור על מגש של כסף, תחת ידיהם המיומנות של העורכים והבמאים. דרך התכנית אנחנו מתנתקים מן העומס שבתוכנו ובמקום זאת נחשפים לחוויות חדשות ולתחומי תוכן שאולי לא פגשנו ולא נחווה מעולם. והכל - היישר מהנוחות של הספה בבית.
מציצנים לרגע: נפש האדם על מסך HD
תכניות הריאליטי מאפשרות לנו לספק גם את יצר המציצנות והסקרנות שקיים בכולנו, מבלי לגרום נזק ובידיעת כל הצדדים. הצופים מוצאים את עצמם כמעין "זבוב על הקיר" בעולם בו מתקיימת התכנית, וכך נגלות להם הפינות החשוכות ביותר בנפשות הגיבורים - ברגעי משבר, יאוש או הנאה וקרבה.
זאת ועוד, על אף שבמקור תכניות ריאלטי נועדו לשקף את המציאות כפי שהיא, כיום הז'אנר מייצר במודע מצבים מוקצנים ודרמטיים ביחס למציאות. לכן, גם הדינמיקות בין האנשים אשר מוצגים בתכנית הופכות מוקצנות. אם חושבים על כך, כמעט אף "סצנה" מהמציאות לא תוכל לגלות לנו את נבכי נפש האדם בסיטואציות כל כך יוצאות דופן כמו בזמן הצפיייה בריאלטי.
בנוסף, בעוד שבמציאות כדי להיחשף לצדדים אישיים של אחרים עלינו לעמול על בניית יחסים אינטימיים במשך זמן רב, בתכניות ריאלטי אנו מוזמנים להציץ אל רגעיהם האינטימיים ביותר של אחרים בקלות רבה ובאופן מקובל חברתית. אנו נוכחים "יחד איתם" ברגעים פרטיים למדי - כשנחשפים סודות ותככים, כאשר אנשים זרים מתאהבים זה בזה, נשברים או רבים.
דייט לוהט עם עצמנו או התבוננות מהצד? בית ספר ליחסים בינאישיים
לא פעם, אנחנו נוכחים לגלות שהדמויות שאנחנו "פוגשים" על המסך בתכניות ריאלטי הן למעשה אנשים רגילים לחלוטין, כמונו. לכן, קל לנו יותר להתחבר אליהן ולהזדהות איתן. בעצם, באמצעות הצפייה אנחנו גם קצת פוגשים את עצמנו, דרך ההתבוננות באחרים שדומים לנו.
במקביל לכך, תכניות הריאליטי מאפשרות לנו נקודת מבט ייחודית של מתבונן מהצד בתהליכים בין-אישיים. בזמן הצפייה אנחנו יכולים לנתח את הדינמיקה המתפתחת בין הדמויות השונות, לחשוב על המשמעות של מה שמתחולל לנגד עיננו, ולנסות ללמוד מכך משהו חדש שיהיה רלוונטי גם לדינמיקות בין-אישיות בחיים שלנו.
במהלך הצפייה אולי תמצאו את עצמכם תוהים ונזכרים מי אמר למי מה, מה הוביל לכך ואיך ניתן לחשוב על המניעים של הדמויות השונות. את אותה פעולה של מתן תשומת לב וחיפוש אחר משמעות יכול הצופה להביא לאחר מכן גם אל חייו ואל היחסים שלו עם הסביבה. כך, הצפייה בתכניות שמלאות באינטראקציות בין-אישיות מפעילה בתוכנו תהליכי מנטליזציה מתוך התבוננות ולמידה של אחרים.
הדשא של השכן באמת ירוק יותר? השוואות לאחרים
ההתמקמות בנקודת המבט של משקיף מהצד על מערכות יחסים וחיים של אחרים (שכאמור, אינם משקפים "מציאות" כפי שהיא במציאות, אלא גרסה ערוכה ומוקצנת שלה), מובילה את הצופים באופן טבעי לערוך השוואות ביניהם לבין הדמויות שעל המסך.
פעמים רבות, השוואות אלו מביאה אותנו הצופים להרגיש שהדשא של השכן באמת ירוק יותר. במקרים אחרים, ההשוואה מאפשרת לנו לגבש דעה ביקורתית כלפי דמות או התנהגות מסוימת, ולחוש עליונות. זו אף יכולה להתפתח גם לשיפוטיות ושמחה לאיד לאור מה שקורה על המסך.
בין אם ההשוואה לאחרים שעל המסך גורמת לנו להרגיש מנצחים או מפסידים, הצפייה מאפשרת לנו למלא אחר שאיפה אנושית בסיסית: לדעת האם ואיך אנחנו טובים או שונים מאחרים.
חשוב לזכור שצפייה מפוכחת (ובגילאים צעירים גם מפוקחת) יכולה למתן השוואה זו ולתחום אותה בגבולות סבירים. אנחנו לא צריכים ולא יכולים להיות כמו הדמויות על המסך ברוב המקרים, גם כשהן "מציאותיות", וכדאי להותיר את חויית הצפייה מהנה ומבדרת בעיקרה, כפי שהיא נועדה להיות.