תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול בדיכאון בצבא

טיפול בדיכאון בצבא

צוות בטיפולנט

אולי חיכית לגיוס ואולי חששת ממנו. אולי היו לך ציפיות לתפקיד משמעותי ואולי חלמת רק על יום עבודה מקוצר שיאפשר לך לחזור הביתה ולהמשיך בחייך. בכל מקרה, סביר להניח שלא ציפית לחוות דיכאון דווקא בצבא. למרות זאת, דיכאון בצבא הוא תופעה שכיחה יותר משנדמה לך ולא מעט חיילים מתמודדים איתו ולמרבה הצער - מרגישים שאין מה לעשות חוץ מלספור את הפז"ם ולחכות לשחרור.

דיכאון בצבא - למה זה קורה?

נכון, כמעט כל אזרח במדינת ישראל מחויב בגיוס אבל העובדה הזאת לא הופכת את השירות הצבאי לחוויה פשוטה. מהחממה הביתית-בית ספרית אתם מגיעים למערכת חדשה וזרה שמצריכה הסתגלות לחוקים חדשים ומציאות חדשה.

ההתמודדות הראשונה היא המעבר מהסביבה הביתית בה מרביתכם מוקפים אנשים המעוניינים ברווחתכם ושלומכם, למערכת בה להנאה והסיפוק של הפרט יש הרבה פחות משמעות. הגיוס מצריך התמודדות עם חוקים נוקשים, דרישות גבוהות ותפקוד תמידי וההתמודדות עם שילוב בין דרישות תפקודיות גבוהות להיעדר מערכת תמיכה קרובה ומיידית עשויה להביא לא רק לקושי אלא גם לעצב וכאב נפשי. אם נוסיף להתמודדות זו גם את המרחק מהחברים הקרובים הקבועים ואת הצורך ליצור במהירות מערכות יחסים בין אישיות חדשות, קל להבין שמדובר בתקופה אשר "יושבת" על נקודות רגישות: תוך זמן קצר מיום הגיוס אתם מוצאים את עצמכם מול מראה המשקפת לכם מה מצבכם החברתי, כמה מהר אתם מצליחים להסתגל ואיך אתם מתמודדים עם אתגרים חדשים. כאשר ההשתקפות במראה מחמיאה ומספקת, אתם עשויים לחוות תחושת סיפוק, הצלחה וחיזוק של הערך העצמי אך כאשר ההשתקפות יפה קצת פחות הערך העצמי עלול להתערער וכך להוות צעד נוסף בדרך לדיכאון.

כדאי לשים לב שקשיים בצבא עשויים להופיע לא רק בתקופת ההסתגלות אלא גם לאורך השירות. גם אם הסתגלתם היטב למערכת הצבאית אתם עשויים למצוא את עצמכם לאחר זמן מה שחוקים, מתוסכלים מתפקידים בלתי מספקים ומתקשים להתמודד עם מפקדים נוקשים או בידוד חברתי בבסיס. גם תחושות אלו, כאשר הן מתקיימות לאורך זמן, עשויות להביא לתחושות תסכול, יאוש וחוסר משמעות אשר עלולות להתפתח למצבי דיכאון.

לצד ההתמודדויות הצבאיות, חשוב לזכור גם שהגיוס לצבא מתרחש בשלהי גיל ההתבגרות - רבים מכם עדיין מצויים בעיצומו של תהליך גיבוש הזהות האישית ומתמודדים עם סוגיות הנוגעות לתפיסה העצמית, הזהות המינית ולהכרות עם עצמכם כאנשים בוגרים. תהליך זה מלווה בין כה וכה ב"כאבי גדילה" ולעיתים בסוגים של משבר גיל ההתבגרות כאשר הלחץ הנלווה פעמים רבות לשירות הצבאי עשוי להחמיר קשיים אלו.

להשתחרר מהצבא או להשתחרר מהדיכאון?

מאחר והגיוס לצה"ל מהווה נקודת ציון המבטאת את המעבר לחיי עצמאיים ובוגרים יותר, רבים מהחווים סימפטומים של דיכאון במהלך השירות הצבאי חווים סימפטומים אלו ככישלון ומתקשים להכיר בהם. לבושה והקושי להכיר בקשיים נלווית לא פעם תחושת ה"גם ככה אין מה לעשות", וכך חיילים רבים הסובלים מסימפטומים דיכאוניים נמנעים מפנייה לקבלת סיוע מתאים. ההימנעות מפנייה לעזרה מביאה לא רק להמשך הסבל אלא גם להתקבעות תחושת חוסר היכולת, חוסר האונים וחוסר האמון במערכת הצבאית. בכך נמנעת גם האפשרות להפוך את האתגר שמציב השירות הצבאי למקור כוח ותחושת יכולת.

אז מה עושים?

אם לאורך מספר שבועות אתם חווים כמה מהסימפטומים הבאים כדאי לשקול פנייה לעזרה:

* מצב רוח ירוד, תחושת עייפות, התפרצויות בכי

* עצבנות שאינה אופיינית לכם או קשיי ריכוז

* ירידה בעניין בחברים, תחומי עניין ופעילויות שקודם לכן גרמו לכם הנאה

* תחושות יאוש ומחשבות על מוות

* פגיעה בערך העצמי ומחשבות שליליות על עצמכם

* שינוי משמעותי בהרגלי השינה והאכילה

למי פונים?

ניתן לקבל עזרה הן במסגרת הצבאית והן מחוץ לה. במסגרת הצבאית אפשר לפנות לקצינת הת"ש אשר תבדוק אתכם האם קשיים הנוגעים לתנאי השירות קשורים במצב הדיכאוני ובמידת הצורך תפנה אתכם להתייעצות עם קב"ן - איש מקצוע טיפולי אשר יוכל להמליץ לכם על קבלת טיפול מתאים. לחלופין, ניתן לפנות לטיפולי פסיכותרפיה במסגרת פרטית. טיפולי דיכאון בצבא יתמקדו בהבנת הגורמים לקשיים ובחיזוק היכולת להתמודד הן עם הסימפטומים הדיכאוניים והן עם היבטים העומדים בבסיסם כקשיים בין אישיים, קושי בהתמודדות עם סמכות, דימוי עצמי נמוך ועוד. במקרים של מצוקה משמעותית או פגיעה משמעותית ביכולת לתפקד ניתן להוסיף לטיפול הפסיכולוגי תרופות פסיכיאטריות מסוג נוגדי דיכאון אשר מביא להקלה מהירה יותר. תרופות אלו ניתנות במסגרת ייעוץ פסיכיאטרי.

בכל מקרה, בשורה התחתונה חשוב להדגיש כי דיכאון בצבא הוא מצב שכיח יחסית אשר ניתן לטפל בו וכך להביא גם להקלה משמעותית וגם לשינוי חווית השירות הצבאי.

תחומי מומחיות:
דיכאון

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך