תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

היפנוזה עצמית: לרגל יום ההיפנוזה הבינלאומי

היפנוזה עצמית: לרגל יום ההיפנוזה הבינלאומי

צוות בטיפולנט

בשנת 1770 צפה רופא וינאי בטקס גירוש שדים שנערך על ידי כומר. למרות שעל פניו אין דבר וחצי דבר בין הרפואה המודרנית לבין האמונות הטפלות של המאה ה-18, הצפייה בטקס גירוש שדים זה היוותה את ראשיתו של הטיפול באמצעות היפנוזה: טיפול אשר נחשב היום לטכניקה יעילה בטיפול בכאבים מסוגים שונים, גמילה מעישון, הפחתת חרדות, קשיי שינה ועוד. ב-4.1 בכל שנה מצויין יום ההיפנוזה הבינלאומי. השנה, לרגל יום ההיפנוזה, נתמקד בהיפנוזה עצמית.

היפנוזה - איך זה עובד?

הרופא הוינאי, אנטון מסמר, פיתח על בסיס טקס השדים בו צפה שיטת טיפול שנחשבת היום לשגויה ביסודה, אך התבססה בין השאר על הכנסת המטופל לטראנס היפנוטי. בעקבותיו, פיתחו נוירולוגים ורופאים טכניקות המסייעות למטופלים להכנס ל'טראנס היפנוטי': מצב בו הקשב לעולם החיצוני מושהה, וממוקד במהפנט אשר יכול לכוון את המהופנט לקבל רעיונות שונים. שיטה זו אומצה על ידי זיגמונד פרויד כשיטת טיפול פסיכואנליטית המכוונת להפסקת סימפטומים פסיכולוגיים, באמצעות העלאת מאורעים שהודחקו למודעות. פרויד נטש את ההיפנוזה לטובת שיטות טיפול ישירות יותר בהן המטופל לוקח חלק אקטיבי כאשר הוא משתף את המטפל בכל אסוציאציה בעולה בדעתו. עם זאת, ההיפנוזה לא נזנחה ובעשורים האחרונים זוכה לתשומת לב רבה.

העיקרון המרכזי העומד בבסיס הטיפול ההיפנוטי הוא ההנחה כי במהלך הטראנס ההיפנוטי המהופנט פתוח יותר לקבלת השפעות ורעיונות חדשים. על אף המיתוס לפיו במהלך ההיפנוזה אפשר "לגרום לאדם לעשות כל דבר", מחקרים מוכיחים כי ניסיון לגרום למהופנט לעשות דבר מה המנוגד לערכיו או רצונותיו יביא להתעוררותו מההיפנוזה. לעומת זאת, כאשר המהופנט מכוון לקבלת רעיונות אליהם הוא פתוח במידה מסוימת ממילא - גדל הסיכוי שרעיונות אלו "ייתפסו" ויתבססו. בהתאם, היפנוזה נמצאה כיעילה לטיפול באנשים אשר מעוניינים להיגמל מעישון אך אינם מצליחים בכך, להפחתת כאבים (בהנחה שמרבית הסובלים מכאב מעוניינים להיפטר ממנו...) ולהפחתת חרדות.

היפנוזה עצמית

היפנוזה עצמית שכיחה מפכי שאנו נוטים לחשוב. למעשה, כולנו מתהפנטים במידה מסוימת כאשר אנחנו בוהים ומנותקים מהסביבה, או מבצעים פעולות באופן אוטומטי מבלי לשים לב "איך כבר הגענו הביתה", "איך הזמן רץ" ומה ראינו בדרך. על יכולת זו להשהיית תשומת הלב לגירויים חיצוניים מתבססות טכניקות היפנוזה עצמית.

היפנוזה עצמית מיועדת לאפשר למטופל לסייע לעצמו במצבי חרדה וכאב. היפנוזה עצמית מבוססת על רכישת טכניקות הרפיה והרגעה עצמית אשר בעקבותיהן ניתן "לגלוש" למצב בו הקשב לסביבה, למחשבות המטרידות או לכאב מושהה, ויש יכולת גבוהה יותר להתמקד במסרים חיוביים ("הכאב מתרחק ממני", "אני אצליח"). ההבדלים בין היפנוזה עצמית לבין דמיון מודרך וטכניקות הרפיה אינם חד משמעיים, ויש ביניהם אלמנטים משותפים. היפנוזה עצמית מקנה, למעשה, אמצעי להתמודדות עצמית עם מצבי כאב פיסי ונפשי אשר מלווים פעמים רבות בחרדה, מתח ותחושת חוסר אונים. כמו כן, עצם הידיעה כי קיים אמצעי התמודדות מהווה גורם מרגיע עבור רבים מהמשתמשים בהיפנוזה עצמית.

היפנוזה עצמית ניתן ללמוד אצל מהפנט מורשה אשר חלק מהטיפול שיציע יתמקד בהקניית מיומנות זו ל"שימוש ביתי".

חשוב להדגיש כי חוק ההיפנוזה בישראל מאשר רק לפסיכולוגים, פסיכיאטרים ורופאים אשר עברו הכשרה מתאימה בתחום לעסוק בהיפנוזה.

תחומי מומחיות:
היפנוזה

אנשי מקצוע בתחום

היפנוזה

עוד מאמרים שיעניינו אותך