תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

גז מזגנים: עמותת אל סם מציעה הסבר ודרכי זיהוי והתמודדות

גז מזגנים: עמותת אל סם מציעה הסבר ודרכי זיהוי והתמודדות

צוות בטיפולנט

סיסאי אשטו, בן 13, מצא את מותו, ככל הנראה, כאשר נדחף מגג בית הספר על ידי חבר. זאת, בעת ויכוח שהתעורר כאשר בילו, ככל הנראה, בשאיפת גז מזגנים.
עמותת אל סם, המתמחה בטיפול בבני נוער וצעירים שניפגעו כתוצאה משימוש בסמים (כולל חומרים נדיפים) ובאלכוהול, מציעה הסבר על השימוש בגז מזגנים ו"נורות אדומות" שיסייעו לכם לזהות האם ילדכם משתמש בגז מזגנים.

גז מזגנים - כיצד הוא משפיע?

"גז מזגנים אינו נכלל בפקודת הסמים המסוכנים", מדווחים דוברי עמותת אל-סם, "אך השימוש בו יכול להיות מענג בדומה לחומרים פסיכו-אקטיביים אחרים ומסוכן לא פחות מהם". 60% מאדי החומר הנדיף חודרים לריאות משם למערכת הדם ודרכה למוח, וכך יוצרים שיכרון חושים והזיות מהנות. השפעת שאיפת גז המזגנים היא מיידית וחזקה ואורכת בין 10 ל-30 שניות. השימוש בגז המזגנים אינו מביא לרק לתחושה מהנה אלא גם לתופעות הפיזיולוגיות כירידה בלחץ דם ועלייה בקצב הלב. כמו כן, ניכרים שינויים התנהגותיים כהתנהגות אלימה ביזרית ואובדנית וקיימת פגיעה בשיפוט המציאות".

שימוש מתמשך בחומרים נדיפים, מוסרים דוברי עמותת אל-סם, הוא מסוכן ביותר ומביא לניוון תאי המוח בלתי הפיך, פסיכוזות פרנואידיות, הזיות והפרעות שמיעה וראייה, בלבול וירידה בכושר השכלי.

חומרים נדיפים - מדוע בני נוער משתמשים בהם?

דמיינו לעצמכם כמה קשה לנער בן 13 להשיג גראס, אלכוהול או סמים אחרים ולעומת זאת - דמיינו לעצמכם כמה קל לו להשיג גז מזגנים, טיפקס וחומרים נדיפים אחרים: חומרים נדיפים הם זולים וקלים להחבאה, דרך השימוש בהם פשוטה ואין צורך להתעסק עם סוחרי סמים כדי להשיגם.

כמו כן, בעוד שהמודעות לנזקי השימוש בסמים ואלכוהול היא גבוהה והביאה גם להתפתחות תוכניות מניעה, הרי שבנוגע לשימוש בחומרים נדיפים המודעות נמוכה הרבה יותר: לא קיימות תוכניות מניעה לשימוש בחומרים אלו ובני נוער אינם מודעים לסיכון הכרוך בשימוש בהם. בהתאם, שימוש בחומרים נדיפים עשוי להיתפס כ'שובבות' ולא כשימוש בחומר פסיכואקטיבי המלווה בסיכון גופני, מעבר על החוק וסיכון של סטיגמה שלילית.

גם מודעותם לנושא של הורים וצוותים חינוכיים היא נמוכה יותר. כך, מאחר וגז מזגנים אינו נימצא בפקודת הסמים המסוכנים ואין התייחסות לשמירה על בטיחות בכל הנוגע להתקנתו - הנושא פרוץ ובני נוער מנצלים זאת.

"נורות אדומות" לזיהוי שימוש בגז מזגנים

על פי פי ד"ר חיים מהל, כ-14% מהילדים בגילאי 12-18 השתמשו לפחות פעם אחת בחומרים נדיפים מסוגים שונים (טיפקס, טינרים, גז מזגנים וכו'). כלומר - כל ילד 7 בישראל. באל סם נמצא כי 6% מהמטופלים שהשתתפו במחקר עשו שימוש של מספר פעמים בשבוע בחומרים נדיפים.

מאחר ואין אפשרות לאכיפה במקרה של חומרים שהם חוקיים חשובה המניעה והגברת המודעות לסכנות השימוש בחומרים נדיפים, ואל סם מצביעה על מספר סימני אזהרה האמורים לעורר חשד לשימוש בגז המזגנים:

• כתמי צבע או דיו על בגדי הנער המשתמש

• הנער מדיף ריחות של כימיקלים

• הופעת פצעים סביב האף או הפה

• עיניים מזוגגות ומימיות, אישונים מורחבים

• הנער מטושטש, מסוחרר ונראה שתוי

• דיבורו של הנער מקוטע

• הליכה מתנדנדת

• הנער חרד, עצבני, מרוגז ומצב רוחו משתנה

לסיכום, עמותת אל-סם מעבירה את המסר לפיו על הורים וצוותים חינוכיים להגביר מודעות ועירנות לתופעה, עירנות וליידע את בני הנוער בסכנות. במקרה שיש שימוש מתמשך חשוב להפנות לטיפול אצל גורם כמו אל סם המתמחה בטיפול בבני נוער המשתמשים בסמים ובכללם בחומרים נדיפים.

בנוסף, אל סם מציעה כלים ומידע לכל הבאים במגע עם בני נוער - הורים, צוותי חינוך, רכזי נוער ומדריכים - באמצעות העברת סדנאות והרצאות בנושא שימוש בחומרים פסיכואקטייים, איתור וזיהוי סימנים לשימוש, דרכי התמודדות עם סממני גיל ההתבגרות והתנהגויות סיכוניות.

טלפון ארצי של העמותה: 1599595909

אתר העמותה:

www.alsam.org.il

תחומי מומחיות:
התמכרויות

אנשי מקצוע בתחום

התמכרויות

עוד מאמרים שיעניינו אותך