תפריט נגישות
חיפוש

במקום הספינר: 5 דרכים (באמת יעילות) לעזור לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

במקום הספינר: 5 דרכים (באמת יעילות) לעזור לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

אז קנית לילד שלך ספינר.

רצית לעזור לו להתמודד עם הפרעות הקשב והריכוז, לשפר את הלמידה שלו בבית הספר, אולי אפילו להחליף את הריטלין במשהו קצת פחות חודרני.

אבל... המורה החרימה את הספינר הראשון, ואת השני החרמת את, כי כבר ממש נמאס לך שהוא לא מקשיב למילה שאת אומרת ורק מנסה טריקים חדשים עם הספינר.

הורים רבים מגלים לאחרונה כי הספינר, שמשווק באגרסיביות כצעצוע שמסייע לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ללמוד ולהתרכז, מצליח בעיקר לשמור על הילדים מרוכזים... בספינר.

בכתבה ספינר – צעצוע או כלי טיפולי? תוכלו למצוא 3 סיבות שיסייעו לכם להבין בדיוק מדוע הספינר הוא בעיקר צעצוע עם טוויסט שיווקי גאוני ולא גאדג׳ט שמסייע לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ולמה הוא עלול להזיק לריכוז של הילדים הרבה יותר מלהביא תועלת.

הפעם התגייסנו כדי לסייע לך לקדם את הקשב והריכוז של ילדך, לאורך תקופה, ובעזרת שיטות שהוכחו במחקר כיעילות.

במקום הספינר: 5 דרכים (באמת יעילות) לעזור לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

1. עודדו אותם לעשות ספורט -
בשנת 2015 מחקר חדשני מצא כי ילדים עם הפרעות קשב וריכוז הצליחו להתרכז טוב יותר בלימודים וכן לפתור נכון יותר תרגילים, בימים בהם הם היו פעילים גופנית. נראה שרצוי לבצע את הפעילות הגופנית לפני השעות בהן הילד אמור להיות מרוכז – כלומר בבוקר, לפני הלימודים, אך גם פעילות גופנית קבועה, ללא קשר לשעה ביום בה היא מבוצעת, מסייעת לאורך זמן לשפר את הריכוז.

2. תרגלו איתם יוגה או מיינדפולנס –
תרגילי יוגה ומיינדפולנס נמצאו כמועילים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. תרגול קבוע מגדיל את יכולת הריכוז והוויסות העצמי של הילד ומלמדים אותו לקחת נשימה ולחשוב רגע לפני שהוא פועל.

3. אפשרו להם ללעוס מסטיק בזמן למידה –
כמובן שבתיאום עם המורה, אבל מסטיק מאפשר לילדים עם הפרעות קשב וריכוז תזוזה פיזית קבועה של הגוף, שלא דורשת חשיבה. תנועה מסוג זה נמצאה כמועילה לריכוז בקרב ילדים עם ADHD. הבהירו לילד ש"בלונים" או הפקת צלילים מהמסטיק היא אסורה, שכן היא תפריע הן לו והן לאחרים.

4. תנו להם לשחרר אנרגיה במהלך יום הלימודים –
עודדו אותם לשחק במשחקי כדור או בפעילות גופנית אחרת בהפסקה, הציעו לבית הספר ליצור מתחם כושר, או אפילו בקשו מהמורה לאפשר לילד/ה לצאת "לעשות סיבוב מסביב לבניין", רצוי בריצה, מדי פעם כשטווח הקשב שלו/ה אובד. כך אומנם כ-5 דקות יאבדו לו/ה מהשיעור, אך לאחר מכן יהיה אפשר לחזור ללמידה בהרבה יותר רוגע.

5. סייעו להם לישון –
בעיות שינה נמצאו כקשורות להפרעות קשב וריכוז ומחריפות את קשיי הקשב והריכוז. מתוך כך, חשוב לשים לב לכך שהילד מצליח לישון היטב. דרכים שיסייעו לכם לבסס שינה איכותית אצל ילדכם תוכלו למצוא במאמר זה.

הקניית לפחות חלק מחמשת ההרגלים הללו תוכל לסייע לילדכם להתמודד בצורה טובה יותר עם הפרעות הקשב והריכוז.

אז במקום לרכוש עוד ספינר – זה הזמן להתחיל להתעמל עם הילד, לעשות סשנים של מיינדפולנס, או לכל הפחות לקדם שנת לילה איכותית שלו/ה.

מקורות

Hartanto, T. A., Krafft, C. E., Iosif, A. M., & Schweitzer, J. B. (2016). A trial-by-trial analysis reveals more intense physical activity is associated with better cognitive control performance in attention-deficit/hyperactivity disorder. Child Neuropsychology, 22(5), 618-626.‏

Scanlan, J. N., & Novak, T. (2015). Sensory approaches in mental health: A scoping review. Australian occupational therapy journal, 62(5), 277-285.‏

Van de Weijer-Bergsma, E., Formsma, A. R., de Bruin, E. I., & Bögels, S. M. (2012). The effectiveness of mindfulness training on behavioral problems and attentional functioning in adolescents with ADHD. Journal of child and family studies, 21(5), 775-787.‏

למאמרים נוספים בנושא - הפרעות קשב וריכוז

למידע על פסיכולוג בתל אביב, פסיכולוג בחיפהפסיכולוג בירושלים 

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות קשב וריכוז

עוד מאמרים שיעניינו אותך