תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

ספינר – צעצוע או כלי טיפולי?

ספינר – צעצוע או כלי טיפולי?

צוות בטיפולנט

מה איתך? כבר קנית לילד/ה שלך ספינר?

אם הילדים עדיין לא ביקשו ממך לקנות להם ספינר, כנראה שפשוט אין לך ילדים.

להיט הספינר כובש במהירות ועוצמה את מדינת ישראל והעולם כולו, והורים רבים מתגייסים לקניית הספינר. סיבת ההתגייסות הרחבה של ההורים היא ככל הנראה כיוון שבניגוד לטרנדים אחרים בצעצועים וגאדג'טים, הספינר משווק כצעצוע המועיל לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז ומשפר את יכולות הריכוז של ילדים ומבוגרים כאחד. הספינר מתוייג כצעצוע פידג'ט (fidget), כלומר צעצוע קטן שמאפשר התעסקות חזרתית. התעסקות חזרתית במגע בחפץ (שאינו צעצוע - עד היום לא נחקרה השפעתם של הצעצועים) נמצאה במחקרים מסוימים כמועילה לילדים בעלי צרכים מיוחדים והפרעות קשב וריכוז ולכן יצרני הצעצועים מציעים צעצועים שמובילים להתעסקות כזו.

אך האם הספינר באמת מסייע לקשב וריכוז?

התשובה כאן מורכבת. ראשית – עד היום לא בוצע מחקר שבחן האם הספינרים מסייעים לבעלי הפרעות קשב וריכוז. מתוך כך, יש לקחת בערבון מוגבל את הרעיון כי הספינרים מסייעים לבעלי ADHD, אך מאידך לא ניתן לשלול לגמרי אותו. ובכל זאת, פסיכולוגים רבים ומומחים ל-ADHD טוענים כי הספינר לא מסייע לילדים עם ADHD ואף עלול להזיק.

3 סיבות שבגללן הספינר אינו התשובה לקשיי הקשב והריכוז של הילד שלך


1. הספינר של החבר שלו מוציא אותו מריכוז –
 

ישנם מורים, הורים וילדים המעידים כי כאשר ילד נמצא לבדו וצריך להתרכז בדבר מה – המשחק בצעצועי פידג'ט לעיתים מסייע לריכוז. עם זאת, ברגע שבכיתה נמצאים כמה ילדים שמשחקים עם הספינר ואפילו עם קוביית פידג'ט, הדבר הופך למטרד והפרעה. הילדים בכיתה עסוקים בספינר של חבריהם, בתרגילים שיצליחו לעשות, בהעברת הספינר אחד לשני ועוד... התעסקות כזו אינה תורמת לריכוז אלא פוגמת בו. מתוך כך, נראה כי כאשר ילדים נמצאים בכיתה, הספינרים, כמו גם צעצועי פידג'ט אחרים, עלולים להזיק לקשב ולריכוז.

2. העיניים של הילד נמצאות על הספינר –
ישנם מחקרים שהגיעו למסקנה שהתעסקות פיזית ומגע חזרתי (כמו למשל נגיעה חוזרת בסקוץ' או מברשת) מסייעים לריכוז. עם זאת, הספינר מהווה גם אטרקציה – כיף להסתכל עליו ולנסות דברים חדשים במשחק עמו. הוא לא מציע חזרתיות רבה אלא דווקא חדשנות. מתוך כך, רבים טוענים שלמעשה הספינר אינו יכול להיחשב כצעצוע פידג'ט קלאסי ולמעשה מסיח את הדעת במקום להעלות את הריכוז, קצת בדומה למשחק בסלולרי או להעברת פתקים בשיעור.

3. הם בכלל לא צעצועי פידג'ט -
הספינר אומנם משווק כצעצוע שנועד לקדם ילדים עם בעיות קשב וריכוז, אך למעשה הממציאה של הצעצוע מעידה כי הוא נועד להעסיק ילדים ולשמור עליהם מלהיקלע לצרות. לסיפור יש גם זווית ישראלית – ממציאת הספינר מספרת כי היא המציאה את הצעצוע כדי למנוע מילדים פלסטינים לזרוק אבנים ולהקל על הסכסוך הפלסטיני הישראלי. כלומר - בניגוד למשחקי פידג׳ט, שמתוכננים לשם עיסוק פיזי שקט שמאפשר ריכוז במשהו אחר, הספינר נועד כדי שהילד יהיה מרוכז בו. וזו השורה התחתונה - הספינר הוא טריק שיווקי מחוכם, אבל הריכוז היחיד שלו הוא מסייע (ככל הנראה) הוא הריכוז בספינר עצמו.

אז אם עדיין לא קניתם לילד שלכם ספינר וגם אם יש לו כבר שניים - זה הזמן להפסיק להתייחס לספינר כצעצוע שנועד לסייע לילדים עם הפרעות קשב וריכוז להתרכז בשיעורים ובלמידה פורמלית, ולהתחיל להתייחס אליו כעוד אחד ממיני טרנדי הצעצועים, כמו פוגים, קלפים, גוגואים והפוקימון גו. אין בספינר, כצעצוע, שום דבר רע. הוא פשוט, ככל הנראה, ממש לא מסייע לילד בבית הספר או בלמידה פורמלית אחרת.

אבל אל ייאוש - אם אתם מורים או הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, יש עוד הרבה מה לעשות על מנת לסייע לילדים שמתמודדים עם ADHD.

מקורות

Scanlan, J. N., & Novak, T. (2015). Sensory approaches in mental health: A scoping review. Australian occupational therapy journal, 62(5), 277-285‏

תחומי מומחיות:
ADD ,הפרעות קשב וריכוז - ADHD

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות קשב וריכוז - ADHD

עוד מאמרים שיעניינו אותך