תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך מזהים חרדה אצל ילדים?

איך מזהים חרדה אצל ילדים?

צוות בטיפולנט

ילדים רבים מתמודדים עם פחדים, והורים רבים תוהים איך מזהים חרדה אצל ילדים וכיצד מבחינים בינה לבין מצבי פחד טבעיים לילדות.

חרדה אצל ילדים מתייחסת למצבים בהם הילד חווה פחד עז גם כאשר אינו מצוי בסכנה ממשית. כך, למשל, כאשר אדם זר ניגש לילד ברחוב ומנסה לגרור אותו למכוניתו - נצפה לתגובת פחד, אך כאשר ילד חווה פחד עז ומצוקה כאשר הוא רואה חתול - נניח שמדובר בחרדה. חרדה אצל ילדים יכולה להתבטא באופן ישיר (אמירה ישירה, בכי, צעקה, היצמדות להורה) או באופן עקיף, דרך תלונות גופניות, מצב רוח ירוד והסתגרות. סימנים העשויים להצביע על חרדה אצל ילדים הם:

• הפגנת או דיווח על מצוקה.

• פגיעה בתפקוד עקב החרדה.

• הימנעות מפעולות או סיטואציות טבעיות כשינה לבד בחדר, כתיבה על הלוח בבי"ס וכד'.

• הפגנת שתלטנות כדי להימנע ממושא החרדה. למשל, ילד שמונע מהוריו לצאת לבילוי בערב.

שיטות טיפול אפשריות בחרדה אצל ילדים

חרדה אצל ילדים מושפעת ממידת פגיעותו המולדת של הילד להתפתחות חרדה, אך בעיקר מגורמים רגשיים וסביבתיים. בהתאם, חרדה אצל ילדים ניתנת לטיפול במספר דרכים.

התמודדות הדרגתית - הנטייה לגונן על ילדינו עשויה להביא לוותרנות המונעת התמודדות. לכן, כאשר לא מדובר בחרדה קיצונית מאוד אפשר לחשוף את הילד בהדרגה למושא החרדה ולשבח אותו על התקדמויותיו. במידה והילד בעל מוטיבציה להתמודדות עם החרדה, ניתן לבנות איתו תוכנית התמודדות הדרגתית המלווה בפרסים על הצלחות.

טיפול בחרדה אצל ילדים - טיפול פסיכולוגי מסייע בהתמודדות עם חרדה אצל ילדים מאחר והוא מאפשר עבודה על גורמי עומק (תלות בהורה, דימוי עצמי נמוך וכד') לצד הכוונה להתמודדות אקטיבית והקניית מיומנויות להתמודדות עם החרדה.

הדרכת הורים - ניתן לפנות אל הדרכת הורים במקביל או ללא טיפול בילד. במסגרת הדרכת הורים ההורים מונחים כיצד לחזק את ביטחונו של הילד, לחשוף אותו באופן מותאם והדרגתי למושא החרדה ולהימנע מהתנהגויות המשמרות את החרדה באופן לא מודע.

טיפול תרופתי - כאשר הילד מתמודד עם חרדות הגורמות למצוקה או פגיעה תפקודית אקוטיות ניתן לטפל בחרדה גם באמצעות טיפול אנטי חרדתי, אך בגילאי הילדות בדרך כלל נעשים קודם לכן ניסיונות טיפול פסיכולוגיים.

לקבלת מידע נוסף אודות טיפול בחרדה

אנשי מקצוע בתחום

חרדה

עוד מאמרים שיעניינו אותך