תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איזו חוצפה! איך חוצפה משפיעה עלינו?

איזו חוצפה! איך חוצפה משפיעה עלינו?

צוות בטיפולנט

האם אתם מרגישים שבשנים האחרונות חלה עלייה ברמת החוצפה וההתנהגות גסת הרוח אליה אתם חשופים? אם כן, אתם לא לבד. בסקר שנערך בארה"ב בשנת 2012 נמצא כי שני שליש מתוך אלף המשתתפים האמינו כי גסות רוח היא בעיה של ממש, וכי מספר האנשים אשר דיווחו על חשיפה אישית להתנהגות חצופה וגסת רוח הכפיל את עצמו בין 2011 ל-2012. למה זה קורה, והאם חשיפה לחוצפה משפיעה על חיינו?

הקשר בין חוצפה לטכנולוגיה

אנשים מתייחסים לעלייה ברמת החוצפה בהיבטי חיים שונים: בכביש, ביחסים תעסוקתיים, ביחסים בין אישיים ועוד. אחד מתחומי החיים בהם אנשים רבים חשים עלייה ברמת הבוטות וגסות הרוח הוא התחום האינטרנטי - תחושה שהצצה בתגובות הבוטות לכתבות באתרי חדשות מובילים עשויה לאשר בקלות.

פסיכולוגים מקשרים את העלייה ברמת הבוטות בתכתובת האינטרנטית לאנונימיות אשר מונעת תחושה של אחריות ובושה סביב התנהגויות בלתי נאותות, ובאפשרות לתגובה מיידית אשר מקטינה את השליטה בדחפים האימפולסיביים.

על אף שאנו נוטים להניח כי חוצפה וגסות רוח "רק" עושות את חיינו לפחות נעימים, מחקרים מצביעים על כך שהן גם פוגעות ביכולתנו להתרכז וברווחתנו הנפשית. כך, למשל, מחקר שפורסם בשנת 2013 מצא כי התקוטטות עם זרים בפורומים וברשתות חברתיות אינה טובה לבריאות הנפשית. במחקר נמצא כי אנשים המרבים להתבטא באופן בוטה ותוקפני באתרי אינטרנט מדורגים גבוה יותר במדדי כעס, מבטאים את כעסם באופן פחות אדפטיבי וחווים יותר תוצאות שליליות כפגיעות פיסיות ומילוליות מאחרים. כמו כן, נמצא כי קריאת וכתיבת תגובות מסוג זה פגעה במצב הרוח לאורך זמן, על אף שבטווח המיידי לוותה בתחושת הקלה. Sliter, חוקר בתחום פסיכולוגיה, טוען כי קל מאוד להתרגל להלך רוח זה של כתיבת וקריאת תגובות מתלהמות, וכי הן מתקבעות בקלות כאמצעי (בלתי יעיל) להתמודדות עם תחושות כעס ותסכול.

גם הטלפונים הסלולריים אינם נקיים מאשמה בתחום החוצפה, ומחקרים מצביעים על כך שהאופן בו אנו שקועים בפלאפונים מנתק אותנו מהסביבה החברתית ומביא להתנהגויות של חוצפה וחוסר התחשבות - למשל כאשר אנו שקועים בפלאפון עד כדי כך שאיננו שמים לב לעוברים ושבים המעירים לנו על כך שאנו חוסמים מעבר מרכזי.

חוצפה במקום העבודה

קופסת העוגיות שנשארת פתוחה ומאבדת מטריותה. המדפסת שנתקעה והעובד שהשתמש בה לא חשב לסדר מחדש. הטלפונים שלא מפסיקים לצפצף ולצלצל גם במהלך פגישות חשובות... כל אלו ורבות אחרות הן דוגמאות לחוסר התחשבות, חוצפה וגסות רוח אשר נדמות לנו כבעיות מינוריות אך משפיעות עלינו ועל תפקודינו במקום העבודה הרבה יותר מכפי שהיינו חושבים לשער.

סקרים מצביעים על כך שיותר ויותר אנשים מדווחים על יחס חצוף ובוטה גם במקום עבודתם. חוצפה בהקשר זה מוגדרת כהתנהגות פוגענית מתונה המאופיינת בכוונה מעורפלת לפגיעה ובהפרה של נורמות של כבוד הדדי, ויש הרואים בה דפוס התנהגותי המצוי בקצה הפחות חמור של רצף ההתנהגויות הפוגעניות והאלימות. חוצפה וגסות רוח במקום העבודה נובעות פעמים רבות מתחושה כללית של כעס, לחץ בעבודה ועומס יתר, ואופייניות לגברים יותר מאשר לנשים - כאשר גברים נוטים להיות גסי רוח בעיקר כלפי הכפופים להם, ואילו נשים נוטות להיות גסות רוח אל אנשים בדרגים בכירים ונמוכים משלהן באופן שווה.

מעבר לתחושות הבלתי נעימות שהן מייצרות, מספר מחקרים הצביעו על האופן בו חשיפה להתנהגויות חצופות וגסות רוח פוגעות בתפקוד התעסוקתי. מחקרים מצביעים על כך שחשיפה להתנהגויות אלו קשורות בירידה במוטיבציה, ויתור על מקום העבודה וירידה בתפוקה. כך, למשל, במחקר שנערך בקרב פקידי בנק נמצא כי מפגש עם חוצפה מסוג זה הביאה לפגיעה בביצועים ובתפקוד בפעילויות שונות שהצריכו נקיטת יוזמה. ממצא מעניין נוגע להשפעות השונות של סוגי חוצפה שונים: ממצאי המחקר העלו כי מפגש עם חוצפה וגסות רוח של לקוחות היתה בעלת השפעה שלילית יותר ולוותה ברגשות שליליים יותר ביחס לחוצפה של קולגות.

למרבה המזל, קיימות מספר עדויות מחקריות לכך שניתן להפחית גסות רוח במקום העבודה באמצעות תוכניות התערבות הכוללות זיהוי של היבטים מטרידים ספציפיים ביחסי העבודה, פיתוח תוכניות עבודה לשינוי והרחבת הלגיטימציה להתייחסות ודיבור על פגיעות והתנהגויות מטרידות. מודל התערבות זה הניב תוצאות חיוביות כהפחתת ביטויים של גסות רוח וירידה ברמת הלחץ, כאשר אפקט השיפור נשמר גם שנה לאחר תום ההתערבות.

מקורות

Rudeness at work: Impulse over restraint. Johnson, Pamela R.; Indvik, Julie. Public Personnel Management, Vol 30(4), 2001, 457-465

That's just rude. Rebecca. A. Clay. Monitor on Psychology, American Psychological Association, October 2013, vol.44, No. 9, page 34-36

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך