תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מחיר הסוד: מתי סודות מזיקים ואיך כדאי לספר?

מחיר הסוד: מתי סודות מזיקים ואיך כדאי לספר?

צוות בטיפולנט

כמעט כולנו שומרים לפחות סוד אחד במהלך החיים, ורובנו יותר מכך. חלק מהסודות שלנו גדולים ומכבידים וחלק קטנים וטריוויאליים. הם יכולים להסתיר תכנים מגוונים: מבגידה בבן או בת הזוג, צרות כלכליות או בעיות בריאות, ועד לתשוקות מיניות, דעות פוליטיות או תחביב יוצא דופן. ההסתרה יכולה לנבוע מסיבות שונות כחשש מתגובת הסביבה, בושה, רצון בפרטיות או מחויבות מקצועית. לא כל הסודות שאנו שומרים פוגעים בנו, חלקם אפילו מעצימים אותנו, אבל לחלק מהם יש השלכות שליליות כפגיעה במצב רוח, תחושת בדידות, ואף בריאות ירודה. אז מתי סוד הופך למזיק? ואיך לספר? הכל בכתבה הבאה.

למה זה מזיק?

מחקרים שונים מלמדים כי סודות מסוימים עלולים להיות יותר מכבידים. כך למשל, סודות המערבים התנהגות לא מוסרית או לא מקובלת חברתית, ושאנו חוששים במיוחד מההשלכות החברתיות של חשיפתם. אך נראה כי יותר מתוכן ספציפי כזה או אחר של סוד, עצם העיסוק החזרתי בסוד מוביל להשפעות שליליות: כלומר, מחשבות חוזרות ונשנות (או רומינציה בשפה המקצועית), על קיומו של הסוד ושמירתו. באופן טבעי, סוד שקשה לנו לשאת ושאנו חוששים מאד שיתגלה – סביר כי נתעסק בשמירתו יותר, ובתוך כך נחווה יותר השלכות שליליות ממנו.

למה כדאי לספר?

מרבית האנשים שבוחרים לספר סוד, כך על פי המחקר, מדווחים על תחושת הקלה, והפחתה של מצוקה רגשית. מחקרים נוספים מראים קשר בין גילוי סודות מכוון ובין רווחה נפשית ובריאות כללית טובה יותר, אל מול ההשלכות של שמירת סודות כרונית. מעבר לכך שגילוי הסוד מוביל להפסקת הרומינציה והנזק הכרוך בה, הוא יכול לספק הזדמנות לעבד חוויות כואבות, ולהרגיש פחות לבד. בתוך כך, הוא יכול לחזק את הקשר עם מי שבחרתם לספר לו.

אך לפני שמספרים כדאי לקחת כמה דברים בחשבון. אף כי יותר אנשים דיווחו על חוויות חיוביות לאחר חשיפה, לא תמיד אלו התוצאות. לעתים החשיפה מעוררת תחושת דחייה או מובילה לחרטה. בנוסף, לפני שמספרים עלינו לבחון האם הסוד הוא שלנו והאם זו החלטה שלנו אם לספר, וכן האם הגילוי מציב אחרים בסיכון. אם רק תחושת בושה וחשש משיפוטיות עוצרים אתכם מגילוי סוד המעיק על לבכם, סביר שכדאי לשתף.

איך לספר?

כאשר החלטתם לספר, חשוב להקדיש מחשבה את מי לשתף וכיצד. להלן כמה טיפים שיסייעו לכם לתכנן שיתוף מיטיב:

* האדם הנכון: הבחירה באדם לו נספר מאפשרת שליטה מסוימת בחוויית גילוי הסוד. בחרו מישהו שאתם בוטחים בו, ושהוא קשוב, אמפתי ולא נוטה לשיפוטיות. ככלל, נעדיף אדם שיש לנו מערכת יחסים מבוססת איתו ולא זר מזדמן.

* זמן ומקום: בחרו את המקום והזמן שגורמים לכם להרגיש הכי בנוח. אל תהיו אימפולסיביים בחשיפת הסוד. מנגד, המתנה ארוכה מדי עלולה להזיק. כך למשל, אם מתבגר לומד בטעות על סוד משפחתי מאדם מחוץ למשפחה, הוא עלול לקבל את הרושם שהמשפחה לא רואה בו אדם בוגר או חזק מספיק להתמודד עם המידע. הדבר פוגע לא רק בתחושת האמון אלא גם בערך העצמי שלו.

* נוכחות צד שלישי: חשבו מראש האם נדרשת נוכחות של אדם נוסף בעת גילוי הסוד, וערכו רשימה של בעד ונגד על נוכחותו. אם המידע שאתם עומדים לספר עלול לגרום לקושי משמעותי ביניכם ובין האדם השני (למשל התוודות על בגידה או פשיטת רגל), אדם נוסף יכול לסייע כמגשר. בחלק מהמקרים, מטפל זוגי יהיה אופציה מתאימה.

* היו ישירים וממוקדים: לפני השיחה, הבינו ביניכם לבין עצמם מה אתם צריכים מהצד השני ובקשו זאת באופן ברור. האם אתם זקוקים רק להקשבה או רוצים גם עצה? בנוסף, חשפו מספיק מידע כדי להציג את הסיטואציה בצורה ברורה אך השתדלו להימנע מעומס מידע אשר עלול להציף ולבלבל את הצד השני.

לשתף מישהו קרוב בסוד, באופן מכוון ושקול, יכול להוביל להקלה משמעותית מהמשא כבד שנשאתם עד כה לבד. יחד עם זאת, לא תמיד אנו מרגישים מספיק בטוחים לספר ולעתים המצוקה הכרוכה בשמירת הסוד גדולה מאד. במקרים כאלה, מומלץ לפנות לאיש מקצוע לקבלת תמיכה וליווי, במרחב הבטוח והמוגן בחיסיון, של חדר הטיפולים.

מקורות

Bedrov, A., Gable, S., & Liberman, Z. (2021). It takes two (or more): The social nature of secrets. WIREs Cognitive Science, 12(6), Article e1576

Davis, C. G., Brazeau, H., Xie, E. B., & McKee, K. (2021). Secrets, psychological health, and the fear of discovery. Personality and Social Psychology Bulletin, 47(5), 781–795

Frijns, T., Finkenauer, C., & Keijsers, L. (2013). Shared secrets versus secrets kept private are linked to better adolescent adjustment. Journal of Adolescence, 36(1), 55–64

Nguyen, C. Q., & Slepian, M. L. (2022). Revealing secrets. Current Opinion in Psychology, 47, Article 101425

Psychology Today Contributors. (July, 2022). Why We Keep So Many Secrets. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/us/articles/202207/why-we-keep-so-many-secrets

Ritter, L. J., Martin, T., Fox, K., Knox, D., & Milstein, S. (2021). “Thanks for telling me”: The impact of disclosing sex secrets on romantic relationships. Sexuality & Culture: An Interdisciplinary Quarterly, 25(3), 1124–1139

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך