תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הסבה מקצועית: איך לעשות את זה נכון?

הסבה מקצועית: איך לעשות את זה נכון?

ד"ר ענת רפופורט

ממה נובע הצורך לשנות מסלול מקצועי?

בתקופתנו (המאה העשרים ואחת) רבים מהאנשים עושים הסבה תעסוקתית. ישנם שני סוגים מרכזיים של סיבות להסבה תעסוקתית: (א) סיבה חיצונית ו-(ב) סיבה פנימית.

סיבה חיצונית נובעת על פי רוב משינוי בנסיבות החיצוניות של העבודה בה אדם מועסק. למשל, המקצוע כבר פחות נחוץ מאשר בעבר כי הוא מתבצע על ידי מכונה או בינה מלאכותית.

סיבה פנימית נובעת מאי-שביעות רצון מן העבודה. רוב האנשים היום, במיוחד בעולם המערבי, מצפים מהעבודה שתקנה להם לא רק פרנסה אלא גם תחושה של משמעות. בעוד שבעבר אנשים עבדו בשביל הכסף והקיום, גם אם התפקיד לא הסב להם סיפוק, כיום אנשים עוזבים תפקידים שאינם מספקים אותם. זאת מאחר ומקצוע הוא מרכיב משמעותי מן הזהות האישית ורובנו רוצים לעסוק בתחום אשר נחווה עבורנו כמשמעותי ומאפשר ביטוי עצמי או הגשמה אישית.

איך אדע האם הסבת מקצוע היא הדרך הנכונה עבורי?

הסבת מקצוע היא תהליך לא פשוט אשר מצריך מאמץ. לכן, כדאי לשקול היטב את האפשרויות השונות העומדות בפנינו, בטרם מחליטים להתקדם עם שינוי משמעותי בקריירה.

באופן עקרוני, ניתן להגיד כי במצבים בהם עבודה אינה עונה באופן טוב דיו על הצרכים של האדם – כדאי לעשות הסבה. כדי לבדוק האם העבודה שלכם עונה על הצרכים שלכם באופן מספק, כדאי להתייחס לשלושה קריטריונים עיקריים – כישורים, נטיות ואישיות או ערכים. בתחומים הללו כדאי לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:

כישורים

• האם הפוטנציאל הגלום בי בא לידי ביטוי בעבודה הנוכחית שלי?

• האם יש לי כישורים אחרים שאינם באים לידי ביטוי בעבודתי הנוכחית?

• האם אני בעל הכישורים הרלוונטיים לעבודה בה אני מעוניין?

נטיות

• האם אני אוהב את עבודתי הנוכחית?

• האם יש לי תשוקה אל התחום בו אני עוסק?

• האם יש לי תחום עניין מרכזי אחר כלפיו יש לי תשוקה?

אישיות וערכים

• האם המקצוע שלי תואם את עולם הערכים שלי?

• האם סגנון האישיות שלי מתאים לסוג העבודה שנדרשת ממני כיום?

• האם התחום שאני שוקל לעבור אליו מתאים בצורה טובה יותר לאישיות/ ערכים שלי?

התשובות לשאלות אלו נותנות אינדיקציה ראשונית האם כדאי לעשות הסבה תעסוקתית. אם אתם מרגישים שבאופן יחסי מקום העבודה הנוכחי תואם את הכישורים, הנטיות והערכים שלכם – ייתכן שגם אם המקצוע החדש בו אתם מעוניינים הוא אטרקטיבי, המאמץ הגבוה אשר מלווה בהסבה מקצועית אינו משתלם עבורכם.

לעומת זאת, אם השאלות לעיל הובילו אתכם להרגשה כי העבודה הנוכחית שלכם אינה מתאימה לכם וכי תחום אחר מתאים יותר עבורכם באופן מובהק, כדאי לשקול את המהלך בחיוב.

הסבת מקצוע: איך עושים את זה נכון?

באופן כללי, ניתן לפרק את תהליך הסבת המקצוע לשני שלבים עיקריים, אשר מורכבים גם הם משלבי ביניים:

שלב ראשון – קבלת ההחלטה

כדאי להקדיש פרק זמן מכובד לשקילת המהלך וקבלת ההחלטה בנוגע להסבה. בשלב זה כדאי להשקיע משאבים באיסוף מידע על התחום המבוקש והתייעצות עם אנשים מן התחום אשר יוכלו לשפוך אור על המשמעויות של שינוי מקצועי מסוג זה.

כמו כן, כדאי לבחון אילו תחושות מתעוררות בכם מול התהליך כדי לגבש החלטה סופית (למשל, האם אתם מלאי התרגשות ומוטיבציה או האם אתם חוששים וחרדים מאוד?).

שלב שני – יישום

את יישום הסבת המקצוע מומלץ לפרק למספר תתי-שלבים, אשר ישתנו בין אדם לאדם ובהתאם לסוג השינוי אותו הוא מעוניין לעשות. כדי לבנות ציר זמן לתהליך אשר מותאם לצרכים וליכולות שלכם, כדאי לבחון מספר היבטים:

• האם דרושה לכם תקופה של למידת המקצוע החדש?

• אם כן, מה היא הדרך לגשת לכך – למידה עצמאית? קורס? למידה אקדמאית?

• האם ישנם שלבים בתהליך ההסבה המקצועית (כמו למשל תקופת למידה) בהם כדאי לכם להמשיך להחזיק בעבודה הנוכחית או לייצר מקור הכנסה אחר שיתמוך בכם בתקופת השינוי?

כאמור, הסבת מקצוע אינה תהליך של מה בכך והיא דורשת הרבה משאבים והשקעה. לכן, הן בשלב קבלת ההחלטה והן בשלב היישום, כדאי להיעזר באיש מקצוע שיוכל ללוות אתכם בבחירת תחום ההסבה המתאים לכם ובניית שלבים ליישום ההסבה לפי כוחותיכם והעיתוי בחייכם.

אנשי המקצוע הרלוונטיים בתחום הם פסיכולוגים תעסוקתיים, מאמנים או עובדים סוציאליים תעסוקתיים. להערכתי האישית, התייעצות עם פסיכולוג מניבה תוצאות מעמיקות יותר, אך זה הוא כמובן עניין סובייקטיבי. בכל מקרה, חשוב לבחור איש מקצוע שיש איתו כימיה, אשר מכיר את המשק ושיש לו ניסיון במתן ייעוץ תעסוקתי בתהליכי הסבה מקצועית.

על הכותבת – ד"ר ענת רפופורט

פסיכולוגית תעסוקתית מומחית, בעלת 20 שנות ניסיון.

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ בהסבת מקצוע

עוד מאמרים שיעניינו אותך