תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מה ההבדל בין פסיכוזה לסכיזופרניה?

מה ההבדל בין פסיכוזה לסכיזופרניה?

צוות בטיפולנט

אמנם, לעיתים קרובות משתמשים במילים פסיכוזה וסכיזופרניה כמילים נרדפות, אך בפועל מדובר בדברים שונים למדי, גם אם יש ביניהם קשר ודמיון מסוימים. בעוד שפסיכוזה מתייחסת לאפיזודה של פגיעה בבוחן המציאות של האדם, סכיזופרניה היא הפרעה שלמה המורכבת ממספר מאפיינים שרק חלק אחד מהם הוא תסמינים פסיכוטיים. כלומר, אנשים הסובלים מסכיזופרניה חווים פסיכוזה; עם זאת, לאנשים הסובלים מפסיכוזה אין בהכרח סכיזופרניה.

מהי פסיכוזה?

פסיכוזה מתקשרת עבור אנשים רבים להגדרה הרווחת בציבור הרחב ל-״שגעון״. היא מערבת אובדן קשר עם המציאות, אמונה בדברים שאינם אמיתיים, או חוויה של דברים שלא התרחשו. התיעוד הראשון לפסיכוזה נרשם במצרים, אי שם ב-1550 לפני הספירה, אך קיימות גם עדויות בלתי כתובות מוקדמות יותר. למשל ממצאים ארכאולוגיים של גולגולות מחוררות מתקופת האבן, אשר חוררו כנראה כדי ״לשחרר את השדים הרעים״ מתוכן, העלו ספקולציות שהפסיכוזה עתיקה כמו המין האנושי עצמו.

פסיכוזה יכולה להתרחש במספר מצבים פסיכיאטריים, הבולטים בהם הם סכיזופרניה, מאניה (אם כחלק מהפרעה דו-קוטבית או כאירוע יחיד) ודיכאון חמור. פסיכוזה עשויה גם להתרחש במצבים שאינם פסיכיאטריים, כמו דליריום (תסמונת מוחית של בלבול והפרעה בחשיבה, שנגרמת ממצב פיזיולוגי ולא נפשי) ובהשפעת סמים. בנוסף, פסיכוזה עשויה להתרחש כתוצאה מסטרס רב או טראומה.

בפועל, פסיכוזה בדרך כלל כוללת דלוזיות (מחשבות שווא), הלוצינציות (הזיות), או שילוב בין השתיים.

1. דלוזיה

דלוזיה היא אמונה חזקה, לא הגיונית, שאינה ניתנת להפרכה, ושאינה מתאימה לרקע ולתרבות מהם האדם מגיע. על אף שדלוזיות לא חייבות להיות שקריות או לא נכונות, האופן שבו הן נוצרות הוא ביזארי ולא הגיוני.

למשל, אדם פסיכוטי יכול להיות משוכנע לחלוטין שידידתו מבית הספר היסודי איתה לא דיבר 20 שנים עדיין מאוהבת בו, מפני שחלף על פניה פעם ברחוב והיא לבשה חולצה אדומה. במקרה כזה, יתכן שאותה ידידה אכן מאוהבת בו, אך האופן בו הגיע למסקנה הזו, לצד רמת השכנוע בה, מעידים על כך שמדובר בדלוזיה.

2. הלוצינציה

הלוצינציות הן חוויה חושית שמתעוררת בהיעדר גירוי חיצוני. הלוצינציה יכולה להתרחש בכל החושים – שמיעה, ראייה, ריח, טעם ואפילו תחושה של דברים שאינם באמת שם. הסוג הנפוץ ביותר של הלוצינציות מערב שמיעה של קולות.

למשל, אדם שחווה התקף פסיכוטי עשוי לשמוע קול שמדבר אליו בגוף שני (״אתה אידיוט״) או מדבר עליו בגוף שלישי (״הוא הולך עכשיו לישון״). פעמים רבות, הקולות הללו מלגלגים או תוקפים, מחבלים בערך העצמי או מעוררים תחושת חוסר אונים. לפעמים, ההלוצינציות מצוות על האדם לעשות דברים. מצב זה עלול להיות מסוכן, ולהביא את האדם לפגוע בעצמו או באחרים. יש לציין כי במרבית המקרים ההלוצינציות נקשרות בהתנהגות המסכנת את האדם עצמו ופחות את הסובבים אותו.

הלוצינציות יכולות להיות מעיקות מאוד, בייחוד אם הן כוללות איומים או אמירות מתעללות. אולם, לא כל ההלוצינציות הן כאלו. לפעמים, התקף פסיכוטי יכול לכלול שמיעת קולות של אדם אהוב שנפטר, או של ״מלאך שומר״, ולכן יש גם מי שחווים זאת כחוויה מרגיעה או מנחמת.

מהי סכיזופרניה?

סכיזופרניה היא הפרעה נפשית כרונית שמשבשת את תהליכי החשיבה וההתנהגות, וכוללת בין היתר גם התקפים פסיכוטיים. אנשים שסובלים מסכיזופרניה עשויים להתקשות לשמור על שגרת חיים מסודרת ולהתנהל באופן עצמאי, אך עם הטיפול הנכון ניתן לסייע להם לשפר משמעותית את התפקוד.

אנשים שסובלים מסכיזופרניה חווים 3 סוגים מרכזיים של תסמינים: חיוביים, שליליים וקוגניטיביים. הביטויים ״חיוביים״ ו-״שליליים״ בהקשר זה אינם נוגעים לערך של הסימפטומים (כלומר הם לא "טובים" או "רעים"), אלא קשורים להופעה של התנהגויות בלתי נורמטיביות (תסמינים חיוביים) ולהיעדר של התנהגויות נורמטיביות (תסמינים שליליים). כמו כן, ההצעה להבחין את הסימפטומים הקוגניטיביים משתי קבוצות הסימפטומים האחרות נוספה בשלב מאוחר יותר.

1. תסמינים חיוביים

כוללים הימצאות של תופעות שאינן רווחות בקרב אנשים בריאים, כמו דלוזיות, הלוצינציות, חשיבה בלתי מאורגנת (למשל, אדם שסובל מסכיזופרניה עשוי לדבר ברצף שאינו הגיוני, ולהתקשות לחבר משפטים קוהרנטיים) ותנועות גוף סוערות או קטטוניה (תנועה חזרתית או היעדר תנועה). זו היא קבוצת התסמינים שיוצרת את הדמיון בין סכיזופרניה לפסיכוזה.

2. תסמינים שליליים

מתבטאים בהיעדר של תפקוד נורמטיבי כמו השטחה או חוסר הבעת רגש, דיבור מצומצם, חוסר הנאה מהחיים, נסיגה חברתית וקושי לשמור על שגרת חיים ולבצע פעולות יום-יומיות. אנשים עם תסמינים שליליים זקוקים לעזרה במשימות יומיומיות. לעתים קרובות הם מזניחים היגיינה אישית בסיסית. זה עשוי לגרום להם להיראות עצלנים או לא מוכנים לעזור לעצמם, אך הבעיות הן תסמינים הנגרמים על ידי ההפרעה.

3. תסמינים קוגניטיביים

בדרך כלל, קיימות פגיעות קוגניטיביות אצל אנשים עם סכיזופרניה, אך ייתכן שקשה לזהות אותם כחלק מההפרעה. לעתים קרובות, הם מתגלים רק כאשר מבוצעות בדיקות אחרות. הסימפטומים הקוגניטיביים כוללים תפקוד לקוי של יכולות ניהוליות (היכולת להבין מידע ולהשתמש בו לצורך קבלת החלטות), בעיות התמקדות או תשומת לב, בעיות בזיכרון העבודה (היכולת להשתמש במידע מיד לאחר למידתו) ומהירות עיבוד איטית יותר.

אז מה ההבדל בין פסיכוזה לסכיזופרניה והאם יש ממה לחשוש?

כאמור, התקף פסיכוטי יכול להתרחש כחלק מכל מיני הפרעות, וגם באופן חד פעמי, שלא כחלק מהפרעה רחבה יותר. לעומת זאת, סכיזופרניה היא הפרעה שכוללת בתוכה פסיכוזה, לצד סימפטומים נוספים. לכן, בעוד התקף פסיכוטי יכול להתקיים כחלק מסכיזופרניה, לא כל אדם שחווה התקף פסיכוטי סובל מסכיזופרניה.

בהמשך לכך, רגשות של פחד או חרדה כלפי אנשים שסובלים מפסיכוזה או מסכיזופרניה לעיתים מוזנים מהאופן בו ההפרעות האלו מוצגות בתקשורת, בסרטים ובסדרות. במציאות, רוב האנשים שסובלים מפסיכוזה אינם יותר מסוכנים מכל אדם ממוצע, ורובם אינם אלימים כלפי אחרים. להיפך, הם פגיעים וחשים מצוקה, ויש סיכוי גדול יותר שיפגעו בעצמם מאשר במישהו אחר.

אם אתם או מישהו שאתם מכירים סובלים מפסיכוזה או מסכיזופרניה, חשוב מאוד לפנות לעזרה מקצועית בהקדם. זה עשוי להיות מאתגר, מפני שלפעמים התקף פסיכוטי מונע מהאדם להבין שהוא זקוק לעזרה. אבל עם עזרה מקצועית ומהירה, הכוללת שילוב בין תרופות, טיפול פסיכולוגי, ושיקום תעסוקתי וחברתי, ניתן להשיג שיפור והקלה.

מקורות

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Fifth ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing

https://www.psychologytoday.com/us/conditions/schizophrenia

https://www.psychologytoday.com/us/blog/hide-and-seek/202007/what-is-psychosis

תחומי מומחיות:
סכיזופרניה

אנשי מקצוע בתחום

סכיזופרניה

עוד מאמרים שיעניינו אותך