תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך לזהות התקף פסיכוטי?

איך לזהות התקף פסיכוטי?

צוות בטיפולנט

התקף פסיכוטי הוא מצב בו חלה פגיעה בבוחן המציאות של האדם, כלומר ביכולתו להתמצא בזמן ובמקום ולתפוס את הגירויים בסביבתו באופן סטנדרטי ומציאותי. אדם המצוי בעיצומו של התקף פסיכוטי עשוי להיות מנותק מהמציאות באופנים שונים: הוא עשוי להתקשות לזהות היכן הוא נמצא ולהתמודד עם דלוזיות או הלוצינציות אשר יגרמו לו לתפוס ולחוות גירויים שאינם קיימים במציאות (למשל, להריח עשן שלא קיים או לשמוע קולות מדברים אליו), ולחשוב מחשבות בלתי מציאותיות (למשל, לחוש נרדף על ידי ה-FBI מאחר והוא המשיח הבא).

לא קל לזהות התקף פסיכוטי מאחר והאדם החווה אותו משוכנע בדרך כלל בצדקת תפיסתו. למתבונן מהצד יהיה קל יותר לזהות התקף פסיכוטי מאחר ופעמים רבות הוא ילווה בשינוי התנהגותי משמעותי כדיבור של האדם לעצמו, עצבנות או אלימות לא אופיינית, התנהגות או דיבור מיני שאינו מותאם לסיטואציה, חשדנות יוצאת דופן, הסתגרות והתנהגויות מוזרות ולא מקובלות.

שיטות טיפול אפשריות בהתקף פסיכוטי

במרבית המקרים, התקף פסיכוטי נובע מיציאה מאיזון של חומרים נוירו-כימיים מסוימים במוח. התקף פסיכוטי מופיע בדרך כלל כחלק ממחלת נפש מקבוצת ההפרעות הפסיכוטיות (סכיזופרניה בעיקר), אך עשוי לנבוע גם ממצבי מאניה, שימוש בתרופות מסוימות, שימוש בסמים, גידול הלוחץ על אזור מסוים במוח ובמקרים מסוימים אף מלחץ נפשי מוגבר.

התקף פסיכוטי אשר אינו נגרם משימוש בחומרים או בעיה פיסיולוגית ניתן לטיפול על ידי טיפול תרופתי, אשר משיב את האיזון הנוירו-כימי על כנו. כאשר מדובר בהתקפים פסיכוטיים חוזרים, ניתן להיעזר במקביל לטיפול התרופתי גם בטיפול קוגניטיבי התנהגותי אשר מסייע בזיהוי "נורות האזהרה" המבשרות את התקרבות ההתקף. בכל מקרה, התקפים פסיכוטיים חוזרים מתקיימים בדרך כלל לצד פגיעות נוספות בתפקוד הרגשי וההתנהגותי כך שהטיפול המומלץ כולל לא רק טיפול תרופתי ופסיכולוגי אלא גם תהליך שיקומי אשר יסייע בביסוס יכולות תעסוקתיות וחברתיות.

אנשי מקצוע בתחום

סכיזופרניה

עוד מאמרים שיעניינו אותך