תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כך תוכלו לקרוא שפת גוף

כך תוכלו לקרוא שפת גוף

צוות בטיפולנט

כאשר אנו נשאלים מה היא שפת אמנו, סביר להניח שננקוב בשמה של השפה המילולית הראשונה בה דיברו איתנו הורינו - עברית, אנגלית, רוסית, ערבית וכן הלאה. למרות זאת, השפה הראשונה בה כולנו מדברים היא השפה הבלתי מילולית אשר בעזרתה אנו מתקשרים עם הורינו: שפת הבכי, החיוך, הראש המוסט הצידה וההיצמדות להורה. בשנות חיינו הראשונות אנו הולכים ומשפרים את שליטתנו בשפה המילולית ונוטים לשכוח עד כמה משמעותית נותרת השפה הבלתי מילולית גם בבגרותנו.

שפת גוף - יותר ממה שחשבת

אחד החוקרים הראשונים והמשפיעים ביותר על חקר שפת הגוף היה צ'ארלס דארווין, אשר ב-1872 הדגיש את תפקידם המרכזי של הבעות פנים ושפת גוף בתקשורת האנושית. בעקבות עבודתו של דארווין התפתח חקר שפת הגוף, ומחקר שיטתי חשף את תפקידה המרכזי של התקשורת הבלתי מילולית: הגוף האנושי, כך נמצא, מסוגל לבצע למעלה מ-7 מיליון תנועות ייחודיות ומובחנות ובשיחה שאורכה חצי שעה מוחלפים כ-800 מסרים בלתי מילוליים. בהתאם, נמצא כי הרכיב המילולי מהווה כ-35% משיחה ממוצעת, בעוד ש-65% מהתקשורת מבוססת על מסרים בלתי מילוליים כהבעות פנים, תנועות ומחוות גופניות ואינטונציות קוליות. לטענתם של חוקרים בתחום, הערוץ המילולי מתפקד בעיקר כערוץ להעברת אינפורמציה בעוד שהערוץ הלא מילולי מבטא עמדות בין אישיות.

היותה של התקשורת הבלתי מילולית ערוץ תקשורת מרכזי עוררה את השאלה האם שפת הגוף היא מולדת או נלמדת מהסביבה. מחקרים רבים התמקדו בשפת הגוף של תינוקות ובהשוואת שפת הגוף של אנשים מתרבויות שונות, אך הממצאים מעידים על השפעה מעורבת של גורמים מולדים וסביבתיים. מרבית הבעות הפנים הבסיסיות (חיוך וסלידה, למשל) הם אחידים בכלל התרבויות ומופיעים גם אצל תינוקות עיוורים. עם זאת, חלק מהמחוות הן בעלות משמעות שונה בתרבויות שונות, וחלקן בעלות בסיס מולד אשר מושפע גם מגורמים נלמדים. לדוגמא, פעוטות בכל התרבויות מניעים את ראשם ימינה ושמאלה כדי לסמן להוריהם להפסיק להאכילם, אך הכללה של השימוש בתנועה זו כדי לבטא שלילה בסיטואציות נוספות נלמדת מתוך חיקוי ומתוך האינטראקציה של הפעוט עם סביבתו.

שפת גוף - איך אפשר לקרא אותה?

כאשר ילדים צעירים מפנימים כי תודעת האחר שונה מתודעתם, הם מבינים גם את האפשרות לשקר לאחרים. הבנה בסיסית זו משמשת אותנו יותר מכפי שהיינו רוצים לחשוב: אנחנו מחייכים בנימוס לבוס השנוא; מהנהנים בעניין תוך שאנחנו סופרים את הדקות לסיום ההרצאה ובמקרים קיצוניים - מלטפים את בן הזוג באהבה תוך מחשבה על המאהב/ת. בעוד שרובנו משיגים רמת שליטה גבוהה למדי במילותינו ובהבעות פנינו, הרי שגופנו מתקשה ללמוד לשקר: תנוחת גופנו, האופן בו אנו מניחים את ידינו, שינויים בגוון קולנו ותנועות בלתי רצוניות רבות אחרות (נגיעה בשיער, גירוד, החלפת רגליים) - מסגירים פעמים רבות את רגשותינו וכוונותינו האמיתיות. עובדה זו מאפשרת לשולטים בשפת הגוף ומשמעויותיה לעשות בה שימוש בתחומים רבים: חקירות משטרתיות, השפעה על קהל צופים, יצירת רושם חיובי בראיון או דייט וכן הלאה. לחלופין, עשויה שפת גוף הסותרת את המסר שאנו מנסים להעביר לפגוע באמינותנו.

כיצד, עם כן, ניתן לקרא ולהשתמש בשפת הגוף באופן יעיל? ישנם מספר עקרונות בסיסיים להבנת שפת גוף:

הגברת המודעות: רובנו איננו מודעים לשפת הגוף שלנו ושל אחרים, והדרך להשגת שליטה והבנה של שפת גוף היא הגברת המודעות אליה. זאת ניתן לעשות באמצעות התבוננות באחרים בזמן שהם מקיימים אינטראקציות חברתיות, תוך הקדשת תשומת לב להשפעותיהן של מחוות מסוימות על משתתפי השיחה האחרים.

התבוננות בשפת הגוף בהקשרה הרחב: אחת הטעויות הנפוצות היא ניסיון לפרש ולזהות מסר על סמך מחווה יחידה. מחוות גופניות הן כמו מילים, והן מאבדות ממשמעותן ללא התייחסות ל'משפט' - הקשר הרחב בו נאמרו. כך, לדוגמא, ידיים שלובות בחוזקה על החזה עשויות להצביע על עמדה מתגוננת, אך גם על כך שהאדם סובל מאוד מהקור...

שימו לב לפערים: אחד הגורמים היעילים ביותר להבנת שפת גוף הוא זיהוי פערים בין המסר המילולי למסר הגופני. פערים אלו עשויים להצביע על חוסר כנות ולחשוף בפניכם את כוונתו או תחושתו האמיתית של הדובר. לדוגמא, אדם יכול להעיד על תחושת רוגע אך תיפוף אצבעות, התעסקות בחפצים שונים ואי שקט גופני מצביעים על חוויה של לחץ.

תשומת לב לשינויים: כדאי לשים לב לשינויים פתאומיים בגוון הקול או בתנועתיות: אלו עשויים להצביע על חוסר כנות של הדובר.

מקורות

Do you speak body language?: Mastering the art of nonverbal communication key in interrogations, Hargrave, Jan, The Forensic Examiner. Vol 17(3), Fal 2008, 17-22

תחומי מומחיות:
אימון אישי - Coaching

אנשי מקצוע בתחום

אימון אישי - Coaching

עוד מאמרים שיעניינו אותך