תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

שני צעדים קדימה, צעד אחורה: התמודדות עם רגרסיה אצל ילדים

שני צעדים קדימה, צעד אחורה: התמודדות עם רגרסיה אצל ילדים

צוות בטיפולנט

תקופות של מתח, התרגשות או שינויים בשגרה מזמנות תגובות שונות בקרב ילדים, אשר לעיתים עלולות להוות רגרסיה להתנהגות מוקדמת יותר, ממנה כבר נגמלו.

בין אם מדובר בהרטבות לילה מחודשות, חשש לישון לבד, דיבור תינוקי, קשיי פרידה או התקפי זעם ובכי, חזרה להתנהגות שאפיינה שלב מוקדם יותר בהתפתחות הינה תגובה מוכרת וטבעית למצבי לחץ אצל ילדים ופעוטות.

מדוע מופיעה נסיגה התנהגותית אצל ילדים?

רגרסיה אצל ילדים יכולה להופיע כחלק מתהליך התפתחותי תקין ונורמטיבי, אך עלולה גם לאותת על מצוקה רגשית גדולה יותר אשר מצריכה התערבות הורית וסיוע.

רגרסיה כחלק מהתפתחות תקינה

הולדת אחות צעירה, החלפת גן ועלייה לכיתה א', פרידה של ההורים או מצב בטחוני מעורער – כולם מצבים לא מוכרים אשר דורשים הסתגלות מצד ילדים והוריהם. חלק משינויים אלה עשויים לעורר גם ציפייה והתרגשות, אולם חוסר הוודאות הנלווה להם עלול לעורר לחץ ומתח נפשי.

כאשר ילדים נפגשים עם מצבים חדשים או אתגרים התפתחותיים בלתי מוכרים, הם עלולים לסגת באופן זמני להתנהגויות בהן כבר השיגו שליטה בעבר. במקרים כאלו, הרגרסיה מאפשרת לילד חזרה לשלב התפתחותי מוכר וצפוי, בו הוא מרגיש בטוח. כך למשל, היאחזות מחודשת ב-'שמיכי' בתקופה מלחיצה יכולה לספק לילד נחמה מרגיעה.

אם כן, לעיתים קרובות רגרסיה מהווה חלק מתהליך טבעי בו ילדים משיבים לעצמם תחושת שליטה ומסוגלות לצורך התמודדות עם קושי. במקביל, הנסיגה ההתנהגותית משמשת כסוג של איתות להורה על צורך מוגבר של הילד בתמיכה וליווי.

רגרסיה כתמרור אזהרה

במקרים מסוימים, רגרסיה התנהגותית יכולה לבטא קושי רגשי של ילדים המתעורר בעקבות חשיפה לאירועים בעלי אופי קיצוני יותר, כמו חשיפה לאלימות, חרם חברתי, אובדן, תאונה או מחלה קשה.

מצבים אלו מעוררים לרוב תחושות של בהלה, פחד, בלבול וחוסר אונים – אותן ילדים צעירים יכולים לבטא בעיקר באמצעות התנהגותם, עקב יכולות מילוליות מוגבלות.

לכן, מומלץ תמיד לנסות להבין מה יכולה להיות הסיבה להתנהגות רגרסיבית אצל ילדים, ולעקוב אחר דפוסיה לאורך זמן. בתקופה זו נדרשת ערנות מוגברת להתנהגות המבטאת מצוקה רגשית או צורך בעזרה.

מגיבים לרגרסיה: 5 עקרונות "עשה ואל תעשה"

עיקרון 1: הימנעות מהאשמות

חזרתם של ילדים לדפוסי התנהגות שכבר התגברו עליהם בעבר עלולה להיות מאכזבת ומתישה עבור הורים. זכרו שהרגרסיה אינה בחירה מכוונת והיא לרוב מביעה קושי רגשי. לכן, הימנעו מהבעת תסכול מההתנהגות בפני ילדיכם, והשתדלו שלא לבייש או להאשים אותם.

כך למשל, אם בתכם הצעירה חזרה להרטיב בלילות, השתדלו שלא להגיב באמירות כמו "שוב אני צריך להחליף את הסדינים?!".

עיקרון 2: הקניית חום, ביטחון ואהבה

במצבים של רגרסיה התנהגותית, תמיכה וסבלנות מצד ההורה מייצרות לרוב תחושת ביטחון ויציבות אצל הילד, אשר מקדמות חזרה להתנהגות מותאמת גיל. התשדלו להרעיף חום ואהבה מול הקושי ולהבהיר שאתם זמינים לתמיכה.

כאשר ילדה שכבר נגמלה חוזרת להרטיב ניתן למשל להגיד "אני רואה שקצת ברח לך, אין דבר, אני אוהב אותך וזה בסדר". עם זאת, הקפידו להעניק תשומת לב דומה גם כאשר ילדיכם מתנהגים בהתאם לגילם, מה שיסמן להם שאתם שם בשבילם גם כאשר הם משיגים עצמאות.

עיקרון 3: הסבר ותיקוף רגשי

לעיתים, ילדים מתמודדים עם רגשות ותחושות שהם מתקשים להבין או לדעת מה משמעותם. הסבר ותיקוף רגשותיהם של ילדיכם מאפשר להם לחוש נראים ומובנים, ומסמן להם כי תחושותיהם הן לגיטימיות. אם נראה לכם כי הרגרסיה נובעת משינוי מסוים במציאות, הכירו בכך ששינויים יכולים להיות מאתגרים ושהקושי מותר ומקובל.

למשל, אם הרטבה בלילות מתרחשת בעקבות הולדת אח חדש במשפחה, ניתן להגיד "זה קשה להפוך להיות אחות גדולה. זה אומר שתשומת הלב שלי מתחלקת בינך לבין התינוק. זה בסדר אם זה גורם לך להרגיש עצובה".

עיקרון 4: בירור וסיעור מוחות משותף

אם איננו בטוחים מה המקור להתנהגות הרגרסיבית או מה ילדינו מרגישים, ניתן לנסות לברר עמם האם יש מצוקה או קושי ("אולי יש משהו שמפחיד אותך או מפריע לך?").

כמו כן, דרך טובה להתמודד היא להזמין את הילדים לחשיבה משותפת לגבי מה יסייע להם להתגבר ולצלוח את התקופה ("בואי נחשוב ביחד מה יכול לעזור לך?"). סיעור מוחות משותף מאפשר לילדים למצוא את הפתרונות בתוכם, ולכן עשוי לייצר חוויה חיובית של מסוגלות ושליטה על המצב. במידה ויתקשו להציע פתרונות משלהם, נסו לתת להם לבחור בעצמם ממספר מצומצם של פתרונות מעשיים.

עיקרון 5: התרחקות ממאבקי כוח

כיוון שרגרסיה אינה פעולה מכוונת ומודעת שילדיכם עושים, ניסיונות לשלוט בהתנהגותם באמצעות עונשים או פרסים לרוב יהיו בלתי יעילים. שיטה של הענשה עלולה לגרום לילדים להרגיש שאתם מנסים לשלוט בהם ולכן להוביל למאבקי כוח והתנגדות יתרה. זכרו כי דרישה בלתי מתפשרת להתנהגות "בוגרת" יכולה להחריף את הקושי הרגשי שהם חשים ממילא.

מתי כדאי לשקול פנייה לטיפול?

בסביבה תומכת, מעודדת ובטוחה, רגרסיה להתנהגות קודמת לרוב תחלוף מעצמה. אולם, במידה וילדכם נסוג בכמה מישורים במקביל, למשל נסיגה בהישגים מוטוריים במקביל לנסיגה ביכולות השפתיות ובמיומנויות היגיינה, או אם התופעה אינה חולפת תוך מספר שבועות בודדים, מומלץ לפנות להתייעצות עם רופא הילדים או אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש.

מקורות

Bartlett, J. D., Griffin, J., & Thomson, D. (2020). Resources for supporting children’s emotional well-being during the COVID-19 pandemic. Child trends, 12(1)

‏Briggs, R. D. (2021, February 1). Pandemic-Induced Toddler Regression. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/babies/202102/pandemic-induced-toddler-regression

Lerner, C. (2020, April 13). Regression in the Time of Coronavirus. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/zero-six/202004/regression-in-the-time-coronavirus

Lokko, H. N., & Stern, T. A. (2015). Regression: Diagnosis, evaluation, and management. The primary care companion for CNS disorders, 17(3), 27221

‏Rich, M. Child regression: What it is and how you can support your little one. UNICEF. https://www.unicef.org/parenting/child-development/what-is-childhood-regression 

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים

עוד מאמרים שיעניינו אותך