תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

ככה זה כשיש שניים: טיפול זוגי במשבר

ככה זה כשיש שניים: טיפול זוגי במשבר

ד"ר רוני שוחט-פשדצקי

כמה שירים כתבו עליה, כמה ספרים, מאמרים, מחשבות, אפילו במקורות היא מוזכרת – אהבה. אומרים שאהבה מניעה את העולם. ואכן, אהבה היא בסיס חשוב מאוד בקשר הזוגי, אולם גם זוגות מאוד אוהבים עלולים למצוא את עצמם בקשיים ובמשברים בזוגיות. תחזוק זוגיות עשוי להיות דבר מורכב ביותר.

מצד אחד, כיום, יותר מבעבר, ישנן ציפיות רבות שהפרטנר ימלא את רוב הצרכים והמשאלות השטחיים והעמוקים ביותר שלנו. שיהיה החצי השני, שתהיה הנפש התאומה. מצד שני, לעתים האצבע קלה על ההדק: בעידן אפליקציות ההיכרויות ישנן לא מעט אלטרנטיביות זמינות ונגישות, ובנוסף, האפשרות להיפרד או להתגרש פשוטה יותר ומצויה הרבה יותר "על השולחן". וכך נוצר שילוב של ציפייה והמתנה לשלמות – ופרידה (יחסית) בקלות כשהדברים לא קורים בדיוק כמתוכנן. ובכל זאת, כדי לא לפרק את הזוגיות עם פרוץ המשבר הראשון, מה ניתן לעשות? ומתי נכנס טיפול זוגי לתמונה?

שגרה בונה, שגרה הורסת

לאחר תקופת ההתאהבות, "ירח הדבש" וההורמונים המשתוללים, רוב הזוגות נכנסים לשלב של שגרה. פעמים רבות בתוך השגרה הזו, ובשילוב עם הלחצים והעומס של החיים, מתגלעים קצרים בתקשורת הזוגית, כך שדפוסי תקשורת שליליים מתקבעים ומתרבים. כתוצאה מכך עלול להיווצר ריחוק בקשר. אולי מצאתם את עצמכם מנהלים את אותו ויכוח שוב ושוב עם בן או בת הזוג, אולי הרגשתם בודדים למרות שאתם בקשר זוגי, או שהתשוקה נעלמה. האם אתם מרגישים שאינכם מצליחים להסביר את עצמכם לבן או לבת הזוג? אם חוויתם את התחושות האלה, יתכן שהגעתם למשבר ביחסים. לא להיבהל, לא חייב להיות נורא. למרות תחושות הייאוש וחוסר האונים, יש מה לעשות - משבר לא בהכרח אומר פירוק היחסים ובהחלט עשוי להימצא לו פתרון. לשאלת "מתי נכנס טיפול זוגי לתמונה", התשובה היא "ממש עכשיו".

יש בי אהבה והיא תנצח? או: כיצד עובד טיפול זוגי?

זוגות רבים שפונים לטיפול זוגי חשים בודדים, לא מובנים או לא מוערכים על ידי בן או בת הזוג, ומתקשים לתקשר ביניהם. הוויכוחים עשויים להיות מגוונים ובנושאים שונים (כסף, מטלות הבית, חינוך הילדים, מין ו-מה לא?), אולם המאפיין המרכזי של רוב הוויכוחים הוא הקצר בתקשורת ומאבקי הכוחות. לפיכך, רוב שיטות הטיפול הזוגי הקיימות מנסות לייצר שיח אחר, מותאם, מאפשר ויעיל יותר בין בני הזוג.

ישנן לא מעט שיטות לטיפול זוגי, כשהעיקרון המנחה בטיפול זוגי משותף לכולן: לרוב, מטרת המטפל הזוגי היא לשמש כמתווך שיכול לזהות את דפוסי התקשורת הבעייתיים (מילוליים ולא-מילוליים), ולעזור לבני הזוג להכיר בהם, ולבסוף גם להקנות כלים או טכניקות שונות ליצירת דיאלוג חדש, מכבד וטוב יותר באמצעות שיטות שיתוף והקשבה מועילות.

בין השיטות תוכלו למצוא את EFTטיפול זוגי ממוקד רגש. במסגרת השיטה, זוגות לומדים להכיר את האופן בו צרכי ההתקשרות שלהם מעצבים את דפוס הקשר ביניהם ("הריקוד הזוגי"), ורוכשים מיומנויות של ויסות רגשות וכישורי תקשורת זוגית.

שיטה נוספת היא האימגו - תורה של קשר המדגישה את הדיאלוג הזוגי, או טיפול זוגי אצל פסיכולוג בגישה פסיכואנליטית ששמה דגש על יחסי אובייקט (דמויות ראשוניות מופנמות). באהבה, כמו באהבה, לכו עם הלב למטפל בגישה אליה אתם מתחברים.

רגע לפני שמתחילים

לפני שפונים לטיפול זוגי, חשוב לבדוק האם לשני בני הזוג ישנה מוטיבציה לעבור את התהליך ולתת צ'אנס אמיתי וכן לאיחוי הקרעים. כמו כן, ישנה חשיבות רבה למציאת מטפל או מטפלת זוגיים שיהיו מוסכמים על שני בני הזוג וששניהם יצליחו להתחבר אליהם. החיבור למטפלים חשובה כבטיפול פרטני, וחשובה לא פחות ההסכמה על המטפל, כצעד ראשון לנתיב היציאה מהמשבר.

לרובנו ישנה פנטזיה שאם רק בן או בת הזוג ישתנו הכול יראה אחרת. לחילופין, אם רק נחליף את הזוגיות הקיימת בזוגיות אחרת המציאות תשתנה ונרגיש טוב יותר. והרי הכל במרחק נגיעה, בהחלקה על מסך הטלפון אולי נמצא את הקשר הבא. חשוב לזכור שברוב המקרים זוגיות מעוררת ייצוגים של הקשיים והחוויות שעברנו, כך שבעצם גם לזוגיות חדשה נביא את שק החוויות איתנו. בן הזוג שבחרנו (במודע או שלא במודע) הוא זה שיכול לאתגר אותנו להתמודד עם הקשיים שלנו ולצמוח מהם. חישבו על כל הדברים אותם אתם מעריכים בבני הזוג שלכם, מדוע התאהבתם בהם, וזכרו כי במידת הצורך אתם יכולים להיעזר בטיפול זוגי שיכול לסייע בליווי והכוונה בהתמודדות עם המשבר.

על הכותבת

ד"ר רוני שוחט-פשדצקי, פסיכולוגית קלינית מומחית, מטפלת EFT זוגי, חוקרת זוגיות ומנהלת המעבדה לרגש ויחסים בינאישיים של פרופ' אשכול רפאלי, אוניברסיטת בר אילן. 

תחומי מומחיות:
זוגיות ,טיפול זוגי

אנשי מקצוע בתחום

טיפול זוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך