תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לעלות ליגה: היתרונות הנפשיים של צפייה במשחק כדורגל

לעלות ליגה: היתרונות הנפשיים של צפייה במשחק כדורגל

ד"ר הילה שרון-דוד

למרות הישיבה הנוחה על הספה, צפייה במשחק כדורגל מייצרת אצלנו הרבה מעבר לחוויה הפסיבית. במיוחד סביב ימי המונדיאל, אנו מתוודעים ליכולתם המופלאה של משחקים ספורטיביים למשוך מיליוני צופים ברחבי העולם ללא הבדלי דת, גזע, מין או השתייכות פוליטית. אם נדע להפיק מאירועים אלו את היתרונות הנפשיים הבריאותיים אשר הם מציעים, נוכל לחוות חוויה רגשית, חברתית ופסיכולוגית עוצמתית ומעצימה.

איך צפייה בכדורגל תורמת לבריאות הנפשית שלנו?

ד"ר הילה שרון-דוד, מומחית בפסיכולוגיה של הספורט, אספה עבורנו 5 דרכים לאופן שבו נוכל ליהנות מהיתרונות הנפשיים של צפייה במשחקי כדורגל, והם: 

1. חיבור למשהו גדול ממני: תחושת שייכות לקבוצה ולאוהדיה

מחקרים מראים כי לעיתים קרובות אוהדי הקבוצה חשים תחושת שייכות ומעורבות בהתנהלות הקבוצה והישגיה, גם כאשר לא קיימת היכרות ממשית עם השחקנים. עצם הצפייה בקבוצה שאני אוהד או אוהדת מייצרת תחושה של חיבור לקבוצת השחקנים והאוהדים. זו חוויה של נתינה ותמיכה שיש בה יכולת לרפא ולהעצים נפשית, להרגיע ולהפחית תחושת בדידות.

2. צפייה משותפת: מרחב להעמקת קשרים חברתיים

צפייה משותפת במשחקים ספורטיביים היא מפגש חברתי מיוחד ומקרב סביב הרוח הספורטיבית. נצלו את הצפייה המשותפת לא רק כדי לפתוח עוד בקבוק בירה, אלא גם כדי לעבוד על מיומנויות חברתיות, להתעדכן בחייהם החברתיים של הסובבים אתכם ולשתף מחוויותיכם. כל מפגש חברתי אשר מעניק לנו אפשרות לחלוק חוויות, עניין משותף ומטרות משותפות, עונה על צרכים מאוד עמוקים ואנושיים – הצורך בבסיס חברתי יציב ובחיבור לאחר.

3. זריקת אדרנלין: עלייה בתחושת החיות והאנרגיה

צפייה במשחקי ספורט, בדומה להשתתפות פיזית, מעלה הפרשת אדרנלין המייצרת תחושת עוררות, נמרצות, חיות וריגוש. האפקט של הגברת תחושת חיוניות אשר עשוי להיווצר בעקבות צפייה במשחק כדורגל יכול להשפיע על רמת אנרגטיות גבוהה יותר ומצב רוח טוב בחיי היום-יום, בעבודה ובבית. זאת, בתנאי שלצד זאת ניתן לעצמנו גם מספיק זמן מנוחה והתאוששות.

4. כולנו חלק מהמשחק: חיזוק תחושת אחדות ושוויון חברתי

משחק ספורטיבי מפגיש בין אנשים בעלי נראות, דת, ערכים, תפיסות ועמדות פוליטיות שונות. כאשר כל המשתתפים והאוהדים עוסקים במשחק ולא במחלוקות ובהבדלים בניהם, הדבר מייצר מרחב לאחדות וסולידריות חברתית. היכולות הגופניות של כל שחקן וכללי המשחק – הם אלו אשר קובעים, ואין מקום לגזענות, אפליה או אלימות. כך, צפייה במשחק, בניגוד למשל לצפייה במהדורת חדשות, משפיעה באופן חיובי על תחושת הרווחה הנפשית של כולנו.

5. ללמוד מן היציע: צפייה בהתמודדויות מנטאליות מאתגרות

במהלך משחקי הספורט מתרחשים תהליכים מנטאליים משמעותיים, ביניהם: התמודדות עם לחץ ואתגר, שימוש באסטרטגיות וטכניקות להטעיית היריב, תפקוד תחת עיניהם הבוחנות של הקהל, והתאוששות מכישלונות ופציעות. אם נוכל להתבונן על המשחק לא רק כמשחק, אלא כזירת התמודדות נפשית ומקור להשראה ולמוטיבציה, ייתכן כי נוכל לסגל ממנו כלים לחיינו האישיים. גלו מודעות להיבטים אלו, כתבו תוך כדי הצפייה, שוחחו על כך עם חבר – כל אלו יסייעו לכם להפוך את החוויה של צפייה בכדורגל מאוהדים פסיביים לאוהדים אקטיביים.

על הכותבת – ד"ר הילה שרון-דוד

ד"ר הילה שרון-דוד היא מומחית בפסיכולוגיה של הספורט ופעילות גופנית. הילה מלווה תהליכי העצמה אישית דרך שיטת גופרגש אשר פיתחה המשלבת בין ספורט ופסיכולוגיה.

מקורות

Clavio, G., & Walsh, P. (2014). Dimensions of social media utilization among college sport fans. Communication & Sport, 2(3), 261-281

תחומי מומחיות:
פסיכולוגיה של הספורט

אנשי מקצוע בתחום

פסיכולוגיה של הספורט

עוד מאמרים שיעניינו אותך