תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

אהבה ממבט ראשון? הכל על חרדה מדייטים

אהבה ממבט ראשון? הכל על חרדה מדייטים

צוות בטיפולנט

אם גילך עולה על 21, סביר להניח שהתמודדת לפחות פעם אחת במהלך חייך עם אתגר הדייטים: ההכנות, הלחץ, הניסיון להרשים והתהייה האם הפרטנר/ית מעוניין כמוך. יציאה לדייט מלווה פעמים רבות בלחץ והתרגשות, אך לעיתים מתפתחת חרדה מדייטים. על חרדה מדייטים והדרך להתגבר עליה.

האם אתם מתמודדים עם חרדה מדייטים?

אם חושבים על כך לעומק, יש כמה וכמה סיבות טובות להתעוררות חרדה מדייטים. למעשה, אנו עומדים למעין מבחן בו לא בודקים את יכולותינו במתמטיקה או היסטוריה אלא את מידת האטרקטיביות שלנו. כמו כן, במרבית המקרים בדייטים אין "מועד ב'": יש לנו הזדמנות יחידה ליצור רושם ראשוני חיובי ולעורר בפרטנר/ית רצון למפגש נוסף. במובנים אלו, עוד לפני שבחנו האם אנחנו מעוניינים ומתחברים לפרטנר/ית שלנו לדייט, הדייט מספק מענה לשאלות שרצינו או לא רצינו לשאול את עצמנו: עד כמה אנחנו אטרקטיביים חיצונית? עד כמה אנחנו מושכים, מעניינים מרשימים?

מאפיינים אלו של "סצינת הדייטים", לצד ההכרה של כל אחד מאתנו בקיומה של תחרות מול פרטנרים פוטנציאלים מדייטים נוספים, עלולה להפוך את הדייטים לחוויה מלחיצה עבור כל אחד מאתנו. יחד עם זאת, חלק מהאנשים חווים רמות גבוהות של לחץ או חרדה מדייטים.

איך מבחינים בין חרדה מדייטים לבין רמת לחץ סבירה?

אם התשובה שלך לרבות מהשאלות הבאות היא חיובית - סביר להניח כי את/ה מתמודד/ת עם חרדה מדייטים:

• האם אתם משקיעים כמות זמן מוגזמת בהכנה לדייט (לבוש, נושאי שיחה, מחשבות וכד')?
• האם אתם מרבים להתחמק מדייטים פוטנציאלים?
• האם אתם חווים כאבי בטן, בחילות, שלשולים או סימפטומים גופניים אחרים לפני דייטים?
• האם אתם מרבים לעסוק ב"תסריטי אימה" אפשריים? ("אני אשעמם אותו", "היא תספר לכולם איזה גרוע היה", "הוא רק יראה אותי וישר יתחרט")
• האם הדייט עצמו מלווה בסימפטומים רגשיים או פיסיים של חרדה? (רעד, גמגום, תחושות פיסיות לא נעימות, תחושת לחץ ודאגה)
• האם אתם מרגישים שהלחץ אינו מאפשר לכם לבטא את עצמכם בדייט?
• האם אתם נוטים לבקר את עצמכם באופן קשה לאחר הדייט, לחפש "טעויות" שעשיתם במהלכו, להאשים את עצמכם על כישלונו או להניח באופן אוטומטי שהפרטנר לא מעוניין?
• האם מתעוררת בכם חשיבה נוקשה, קיצונית ודיכוטומית בנוגע לדייט? למשל, "אם לא אראה מושלם - אין לי סיכוי", "אם הוא לא רצה אותי - אף אחד כבר לא ירצה", "אסור שתהיה שתיקה אפילו לא לרגע".

אמאל'ה, דייט! גורמים להתפתחות חרדה מדייטים

אם זיהית כי אתה מתמודד עם חרדה מדייטים, אתה בוודאי תוהה מדוע התפתחה אצלך חרדה מדייטים בעוצמה משמעותית כל כך. הגורמים להתפתחות חרדה מדייטים עשויה לנבוע ממגוון גורמים רגשיים ואישיותיים, אך ניתן לזהות מספר גורמים שכיחים. גורם מרכזי להיווצרות חרדה מדייטים הוא דימוי עצמי או ביטחון עצמי נמוכים. כאמור, דייטים נחווים שלא ברצוננו כמעין "מבחן אטרקטיביות". כאשר "מבחן" זה נערך לאדם אשר חווה את עצמו כבלתי אטרקטיבי - גדל הסיכוי שהדייט יעורר חרדה רבה סביב האפשרות לפגיעה בערך העצמי. בדומה, אדם עם נטיית פרפקציוניזם עשוי לחוות את הדייט כמבחן מלחיץ במיוחד בו עליו להצטיין, או כמו שציינה מטופלת אשר חוותה חרדה מדייטים: "אין מצב שמישהו לא ירצה אותי. גם אם הוא לא מעניין אותי, גם אם השתעממתי בטירוף - הוא חייב לרצות, אחרת אין לי שקט".

לצד חרדה מדייטים המתעוררת סביב הלחץ הרב להצלחת הדייט וקבלת פידבק חיובי מהפרטנרית, חרדה מדייטים עשויה להתעורר גם מסיבות הפוכות לגמרי. אנשים אשר חווים (במודע או שלא במודע) אמביוולנטיות סביב קשר זוגי, חרדה ממין או פחד מאינטימיות - עשויים לחוות חרדה מדייטים דווקא מתוך חשש עמוק מהצלחת הדייט. כך, למשל, מטופל אשר התמודד עם קשיים מיניים וחששות מפני תובענותן של נשים לצד התמודדות עם חרדה מדייטים הסביר: "יש לי חרדה מדייטים אבל הדייט הוא לא העניין. העניין הוא שאם זה הולך היא תגלה בסוף את כל הבאגים שלי: חרדת ביצוע, הסגירות שלי ובכלל, את זה שאני לא ממש מי-יודע-מה".

חרדה מדייטים: איך מתגברים?

חרדה מדייטים, מלבד היותה בלתי נעימה, עשויה לפגוע באופן משמעותי בנכונות לצאת לדייטים וביכולת לתפקד במהלכם באופן תקין. לכן, כדאי לטפל במצבי חרדה מדייטים מוקדם ככל האפשר ולמנוע את מעגל הקסמים השלילי בו חרדה מדייטים פוגעת בתפקוד באופן שמביא לצבירת חוויות דייטים שליליות וחוזר חלילה. ניתן להקל על חרדה מדייטים על ידי זיהוי הגורמים העומדים בבסיסה. במרבית המקרים ההבנה כי לא הדייט עצמו הוא שמלחיץ אלא חווית הדימוי העצמי הנמוך, הפרפקציוניזם וכן הלאה מביאה להקלה מסוימת. כמו כן, ניתן לנסות לבודד את המרכיבים הנחווים כמלחיצים במיוחד ולנסות לנטרל אותם. כך, למשל, אפשר לבחור מיקום פחות סטנדרטי לדייט (טיול ולא פאב), לקיים מספר שיחות טלפוניות ממושכות לפני הדייט או להבהיר מראש שיש היבטים שפחות נוחים ומתאימים לכם (למשל, להעיר מראש כי אף פעם לא נוח לך עם מגע במהלך הדייט הראשון). מעבר לאסטרטגיות ספציפיות אלו, כדאי לשקול פנייה אל טיפול נפשי אשר יסייע בזיהוי גורמי העומק להתפתחות חרדה מדייטים, ויאפשר עבודה נפשית משמעותית ומעמיקה סביב היבטים אלו.

היכנסו לקבלת מידע נוסף ורשימת אנשי מקצוע בתחום החרדה

תחומי מומחיות:
זוגיות ,חרדה ,חרדה חברתית

אנשי מקצוע בתחום

חרדה

עוד מאמרים שיעניינו אותך