תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הפסיכולוגיה של הבטן: הדברים הקטנים שמשפיעים על הרגלי האכילה שלנו

הפסיכולוגיה של הבטן: הדברים הקטנים שמשפיעים על הרגלי האכילה שלנו

צוות בטיפולנט

רוצים לאכול ארוחת בוקר בריאה יותר? לפני שאתם פונים לדיאטנית, תזונאית או פסיכולוגית, הפסיכולוג Brian Wansink מציע לכם לערוך שינוי פשוט על המדף, ולהניח את קופסת דגנים המלאים לפני קופסת הקורנפלקס מלא הסוכר.

Wansink הוא פסיכולוג החוקר את האופן בו היבטים סביבתיים מינוריים כביכול, כמו גודל הצלחת, האופן בו מנה מתוארת בתפריט ומיקום המזון, משפיעים על הדברים שאנו בוחרים לאכול ועל כמות המזון שאנו צורכים. כך, למשל, Wansink מצא כי אנשים נוטים לאכול את המאכל שיהיה ממוקם באופן הנגיש ביותר על המדף, ויצרכו כמות מזון/ משקה גדולה בהרבה (לעתים פי 30!) כאשר יאכלו או ישתו מכלים גדולים יותר. היבטים אלו, אשר נדמים לנו כשוליים וחסרי השפעה, עשויים לעלות לנו בצריכת קלוריות גבוהה בהרבה מכפי שאנו מדמיינים, ולכן גם בקילוגרמים מיותרים רבים.

Wansink עקב אחר האופן בו היבטים יומיומיים משפיעים על הרגלי האכילה באמצעות סדרת מחקרים אשר דימו סיטואציות אכילה סטנדרטיות ואפשרו לו לבחון כיצד היבטים שונים משפיעים על אופן האכילה. מחקרים אלו ממחישים, לטענתו, כי רבות מההנחות האינטואיטיביות שלנו לגבי האופן בו אנו אוכלים הן שגויות בבסיסן. לדוגמה, הוא טוען כי ההנחה השכיחה לפיה הגוף שלנו יודע מתי הוא מלא אינה נכונה.

במחקר שנערך ב-2005 Wansink ושותפיו מחקר הזמינו נבדקים לארוחת צהריים חינם במעבדה. חצי מהנבדקים קיבלו צלחת מרק עגבניות סטנדרטית, בעוד שחציים אכלו מקערת מרק שהופעלה על ידי מנגנון מתוחכם אשר גרם לה להתמלא ללא הרף מבלי שהנבדקים יהיו ערים לכך. כך, הנבדקים שאכלו מצלחת זו קיבלו פידבק חזותי לפיו כמעט ולא אכלו. החוקרים אפשרו לנבדקים משתי קבוצות המחקר לאכול במשך 20 דקות, ולאחר מכן מדדו כמה אכל כל אחד מהם וביקשו ממנו לתאר עד כמה מלא הוא מרגיש. הממצאים הצביעו על כך שהנבדקים שאכלו מהצלחת ה"בלתי נגמרת" אכלו כמות הגדולה ב- 73% מהכמות שאכלו הנבדקים שאכלו מצלחת רגילה, אך דיווחו על תחושת שובע זהה.

Wansink טוען כי בניגוד לתפיסה הרווחת, הבטן שלנו היא שופטת גרועה ביותר של מידת המלאות שלנו. כמו כן, הוא טען כי היא אינה היחידה אותה קל להטעות. למשל, מסתבר שקל להטעות את הלשון שלנו בנוגע למידה בה היא אוהבת טעמים שונים. למשל, Wansink מצא כי שינוי תיאור המנה מ"פילה פירות ים" ל"פילה פירות ים איטלקי עסיסי" גורם לאנשים לחוות את המנה כטעימה יותר. בדומה, החוקרים מצאו כי נבדקים שנאמר להם שמקור היין שהם שותים הוא בקליפורניה דירגו אותו כטעים יותר ביחס לנבדקים שנאמת להם שמקור היין מדקוטה. באופן מפתיע, נמצא כי הנבדקים ששתו יין מקליפורניה, כביכול, דירגו את הארוחה כולה כטעימה יותר.

מתסכל למדי לחשוב שאיננו יכולים לסמוך על תחושותינו האינטואיטיביות, אך היתרון שבהיבט זה הוא שמודעות אליו מאפשרת לנו לערוך שינויים קלים אשר עשויים להשפיע משמעותית על הרגלי האכילה שלנו. קניית מערכת צלחות קטנה קטנות יותר, למשל, יכולה לחסוך לנו לא מעט קלוריות.

דוגמאות נוספות לשינויים קלים שאנו יכולים לערוך עולות ממחקריו של Wansink בקפיטריות בהם נמצא, למשל, כי מיקום מחודש של קערת הסלט הביא להכפלת שיעורי מכירת הסלט, וכי החלפת הכלי בו הוגשו הפירות והשמתו בתאורה נעימה יותר הביא להכפלת מספר הפירות שאכלו ילדי בית הספר.

כלומר, Wansink מציע כי יישום שינויים פעוטים כגון אלו עשויים להביא לשינוי משמעותי בהרגלי האכילה שלנו, ולאכילה בריאה ומאוזנת יותר.

מקורות

How to eat better - mindlessly. Lea Winerman, Monitor of psychology

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות אכילה

עוד מאמרים שיעניינו אותך