תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך לספר לילדיכם שאתם נפרדים או מתגרשים? – המדריך המלא

איך לספר לילדיכם שאתם נפרדים או מתגרשים? – המדריך המלא

ד"ר אלומה רייס

כיצד לתווך לילדים את הפרידה?

הורים יקרים,

אם אתם קוראים את הכתוב כאן, ניתן להניח שאתם בתקופה מטלטלת ולא פשוטה עבורכם. שאתם מגייסים כוחות ומבקשים הכוונה והדרכה, מתוך רצון לסייע לילדיכם ולהגן עליהם ככל האפשר. אני רוצה לחזק אתכם על כך. 

אירוע הפרידה והגירושין הוא אירוע דרמטי ומשנה חיים עבור הילדים. הבית והעולם כפי שהכירו עד כה משתנה, ורגשות טבעיים כמו פחד, עצב, כעס ובלבול מתעוררים. לא ניתן למנוע את הקושי של ילדיכם בעקבות הפרידה. אולם בתוך כך, תפקידנו כהורים הוא לתווך, להסביר ולכוון את הילדים לצלוח את השינוי הזה, במקסימום כוחות ועם אפשרות לצמוח מתוך השינוי. תקשורת משמעותית ופתוחה עם הילדים, ישירה ומותאמת גיל ובשלות, לקראת הפרידה ובשנים לאחריה, תוכל להביא לכך.

טרם פרידה וגירושין, אחד הדברים החשובים שתוכלו לעשות עבור ילדיכם הוא להכין אותם לקראת האירוע ולהעביר להם מסר מתמשך שאתם איתם, אוהבים אותם, מלווים אותם ודואגים להם, עדיין בתפקיד ההורי האחראי. בסדרת הפרקים הבאים תוכלו לקרוא דגשים והצעות לניהול שיחה עם הילדים, אשר נאספו מתוך שנים רבות של ניסיון בטיפול, בהדרכת הורים, בגישור ובהוראה וכן מתוך קריאת מאמרים ומחקרים רבים בתחום. המדריך מתמקד בשיחת ההודעה לילדים לקראת הפרידה, ונשען על עקרונות יסוד להורות מיטיבה גם בשנים שלאחר הגירושין. הדברים ייכתבו ב"גובה עיניים", בשאיפה לפגוש מקום בליבכם ומתוך הכרת החשיבות הרבה של שיחה טובה עם הילדים כגורם המפחית אצלם חרדה, חוסר אונים וחוסר וודאות, וכמקדם הסתגלות ובריאות נפשית.

"איך לספר לילדיכם שאתם נפרדים או מתגרשים? – המדריך המלא" כולל 8 פרקים, שכל אחד מהם ניתן לקריאה בפני עצמו. חלק מן הפרקים כוללים אינפורמציה ועקרונות כלליים (על חשיבות שיחת ההודעה, על התגובות האפשריות של הילדים, ועוד), בעוד אחרים מציעים עצות פרקטיות לתכנון השיחה בפועל (איך לבחור מילים, כיצד לבחור זמן ומקום, ועוד). יחד עם זאת, אני ממליצה לכם לקחת פסק זמן, לפנות לעצמכם מרחב שקט וקשוב, במציאות ובלב, ולקרוא את הפרקים לפי הסדר:

פרק א': מדוע חשוב לנהל עם הילדים שיחת הכנה לפרידה?

פרק ב': האתגרים בדרך לשיחה

פרק ג': ארבעה עקרונות מנחים לשיחת ההודעה לילדים

פרק ד': מסגרת השיחה – מתי, מי ואיפה?

פרק ה': שיקולים בבחירת המילים בהודעה לילדים על הפרידה

פרק ו': מבנה שיחת ההודעה על הפרידה והצעות לנוסחים מתאימים 

פרק ז': תגובות הילדים להודעה על הפרידה

פרק ח': עם הפנים קדימה

לקראת הקריאה

לאורך המדריך אשתמש לסירוגין במונח פרידה ובמונח גירושין, ללא הבחנה. עבור הילדים, החוויה העיקרית והחשובה היא פרידת הוריהם, במובן הפיזי. העזיבה של הורה אחד את הבית, ומעבר המשפחה לחיים בשני בתים – זהו האלמנט המשמעותי עבורם. למרות השימוש במילה גירושין והתייחסותי לעיתים לאב ולאם, הדברים הכתובים כאן רלוונטיים גם לזוגות נפרדים שאינם נשואים, גם לזוגות להט"בים נפרדים, ואף לזוגות נפרדים שאחד מהם אינו הורה ביולוגי של הילד (למשל, בפרידה של נישואים שניים, 'פרק ב').

במדריך זה אפנה אליכם, ההורים, בלשון רבים. אני מתכוונת כמובן גם אליך, אבא, וגם אלייך, אמא. בעת הקריאה, יש לי תקווה כי תצליחו שניכם, שני ההורים, לראות את התמונה המשותפת ואת האתגר המשותף לשניכם, כיחידה הורית אחת. אם כרגע קשה לכם מדי לחשוב על שותפות הורית לשם הכנת הילדים, נסו לקרוא את המדריך בנפרד ולהזמין את ההורה השני לקרוא גם כן. לקראת קיום השיחה עם הילדים נסו למצוא דרך לתאם את המהלך, גם אם לא במשותף, לפחות מתוך סנכרון מינימלי. אם אתם נתקלים בקשיים בדרך, אני מציעה לפנות לאשת מקצוע, מדריכת הורים או מגשרת, ולהיעזר בה. זאת, גם אם בדרך של הנחייה והדרכה בנפרד, כלומר בפגישות אישיות, תוך חתירה ליעד המשותף.

גם אם ההצעות העולות מהכתוב לא אפשריות במשפחה שלכם, קחו מהמדריך מה שאפשר. גם אם אין שותף/ה בצד השני, תוכלו אתם מצדכם לעבוד על העקרונות המנחים ולהעביר מסרים של תקשורת פתוחה ושל ראיית הילדים, למרות כל הקושי. נוכחות הורית מיטבית אחת עדיפה על פני 'יישור קו' עם ההורה החסר האחר.

אם אתם משפחה בה יש התמודדות עם אלימות, התמכרויות, מחלות וקשיים אחרים מעבר לפרידה עצמה – התמודדותכם קשה וכפולה. התייעצו עם מומחים בתחום כיצד לספר לילדים על המתרחש, כיצד לתווך את הפרידה ונגזרותיה וכיצד ללוותם הלאה לצד הקשיים.

אוסיף גם כי הדברים הנכתבים כאן פונים למשפחות רבות וחוטאים בהכללה ובהפשטה לעיתים. חשוב להזכיר כי כל מקרה לגופו, כל משפחה והדרך שלה. יחד עם זאת, לאור צורך שעלה ועולה מהשטח, אני מאגדת כאן את הידע והעקרונות שיוכלו לסייע לכם בהתוויית דרך וכיוון. מאמינה שכל אחד מכם יוכל לקחת כמה מהרעיונות ולעשות איתם עבודת התאמה למצב ולמשפחה, מנקודת מבטכם. חשבו מה נכון עבורכם, וגם כאן ניתן להתייעץ עם אשת מקצוע, כדי לבחור את הבחירה המדויקת לכם.

על הכותבת - ד"ר אלומה רייס

פסיכולוגית קלינית מומחית ומגשרת. בעלת ניסיון רב בתחום הפרידה והגירושין - בהוראה, בהדרכה, בטיפול ובגישור.

תבנית לציטוט ביביליוגרפי (APA)

רייס, א. (2022). איך לספר לילדיכם שאתם נפרדים או מתגרשים? – המדריך המלא. בטיפולנט. אוחזר מתוך https://bit.ly/3vXGri8 

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך