תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

דימוי עצמי נמוך אצל ילדים

דימוי עצמי נמוך אצל ילדים

צוות בטיפולנט

ילדים לומדים כל הזמן. הם לומדים חשבון וקריאה בבית הספר, רוכשים מיומנויות חברתיות בגינת המשחקים ולא פחות מכך - לומדים להכיר את עצמם, על תכונותיהם, יכולותיהם ומגבלותיהם. על בסיס הכרותו של הילד עם עצמו ועם תכונותיו, מתבסס דימוי עצמי נמוך או גבוה אשר מלווה את הילד לאורך שנות חיים ארוכות ומשפיע על היבטים שונים שביניהם ביטחון עצמי, אסרטיביות והיכולת לבניית קשרים חברתיים. במאמר זה נעסוק בהתפתחות דימוי עצמי נמוך אצל ילדים ובדרכים לשפר דימוי עצמי נמוך.

דימוי עצמי נמוך אצל ילדים - איך זה קורה?

במהלך הטבעי של ההתפתחות ילדים סופגים מסרים הנוגעים לציפיות מהם ובו זמנית לומדים להכיר את עצמם ואת יכולותיהם בהיבטים מוטוריים, קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים. מתוך כך מתעצבים שני היבטים של דימוי עצמי: דימוי עצמי אידיאלי המתייחס אופן בו הילד היה רוצה לראות את עצמו (ילד טוב, תלמיד מוכשר, ספורטאי מצטיין וכד') ודימוי עצמי ממשי המתייחס לאופן בו הילד רואה את עצמו. כאשר הפער בין שני היבטים אלו של הדימוי העצמי גדול - מתפתחת דימוי עצמי נמוך אצל ילדים. אך באיזה דרך מתעצבים דימוי עצמי אידיאלי ודימוי עצמי ממשי? ניתן לזהות שלושה היבטים מרכזיים בחיי הילד המשפיעים על היבט זה:

התנסויות ממשיות: עם כל הכבוד לפסיכולוגיה ולעולם הרגשי (ויש כבוד), להתנסויות הממשיות של הילד ולחוויות ממשיות של הצלחה או כישלון יש השפעה משמעותית על התפתחות דימוי עצמי נמוך או גבוה. קל להבין באופן אינטואיטיבי כי כאשר הילד חווה קשיים, כישלונות ומפגשים רבים עם מגבלותיו - הסיכוי להתפתחות דימוי עצמי נמוך גדל ביחס למצבים בהם הילד חווה הצלחות רבות.

פידבק סביבתי: מעבר להתנסויות הממשיות של הילד, לפידבק הסביבתי שהוא מקבל, ובפרט לפידבק מההורים, יש משמעות רבה אשר משפיעה על האופן בו הילד מעריך את כישלונותיו והישגיו. כך, למשל, ציור חדש מהגן, ציון של 90 והגעה למקום השלישי בתחרות יכולים להוות מקור לגאווה וחיזוק דימויו העצמי של הילד במשפחה אחת, ומקור ללחץ, ציפייה לשיפור ופגיעה בדימוי העצמי במשפחה אחרת. לצד זאת, חשוב להדגיש כי מעבר לפידבק על הישגים או כישלונות ספציפיים, דימוי עצמי מושפע מאוד מהתחושה הכללית של הילד לגבי המידה בה הוא אהוב, מוערך ומעניין עבור הוריו: אפשר לשבח ילד ולהעניק לו פרסים על הצטיינות, אך אלו אינם משתווים לתחושת הילד כי הוא מצליח להצחיק את ההורה ולגרום לו הנאה ושמחה.

השוואה למודלים חיצוניים: אחת הדרכים בהן ילדים לומדים על העולם היא דרך השוואה למודלים חיצוניים. בהתאם, חשיפה של הילד למודלים חיצוניים "מושלמים" ואידיאליים יכולה להביא להיווצרות דימוי עצמי אידיאלי הרחוק מאוד מיכולותיו המציאותיות של הילד - ובפרט כאשר המודל החיצוני המרכזי בחייו של הילד, ההורה, הוא שמייצג ערכים אידיאליים אלו.

כיצד לשפר דימוי עצמי נמוך אצל ילדים?

דימוי עצמי נמוך אצל ילדים מתפתח מתוך הרכב עדין ומורכב של גורמים, אך מספר כללים בסיסיים של "עשה" ו"אל תעשה" יכולים להפחית את הסיכון להתפתחות דימוי עצמי נמוך אצל ילדים.

עשה

• צרו הזדמנויות להצלחה: תנו לילד להתנסות במגוון פעילויות ותחומים אשר יאפשרו לו לגלות תחומי יכולת וכישורים.

• התייחסו לילד כאל אדם בעל יכולת תרומה: תנו לילד להשתתף במשימות הביתיות ולעזור לכם לסחוב שקיות מהסופר, ותתפלאו לגלות שגם אם הוא מקטר ברגע הראשון - דימויו העצמי נתרם מהתחושה שהוא תורם ובעל יכולת.

• הגיבו באופן פרופורציונלי לכישלונות ומגבלות: אם גם הילד שלכם אינו מושלם, סביר להניח שיהיו לכם מגוון הזדמנויות להגיב באופן פרופורציונלי להתנהגות פרועה, ציון נמוך או מגבלות וקשיים של ילדכם. תגובה מאוזנת אשר מעבירה לילד מסר שהוא אהוב ומוערך למרות קשייו יכולה להפוך חוויה של קושי וכישלון למשמעותית לביסוס דימוי עצמי חיובי לא פחות משבח על הצלחה.

• היו מודל מאוזן: בין היתר, דימוי עצמי של ילדים מתעצב מתוך תחושתם כי הם דומים להורה אשר יכול להיתפס באופן חיובי או שלילי ("אבא שלי חזק? גם אני חזק ומוצלח!"). לכן, נסו להוות מודל מאוזן ואפשרו לילד להיחשף הן להנאתכם מיכולותיכם והצלחותיכם והן לקשיים שלכם, וכך תאפשרו לו להפנים גם דימוי עצמי מאוזן.

• נטרלו מסרים מזיקים: אמנם אינכם יכולים למנוע מהילד להיחשף למסרים המעודדים פרפקציוניזם ומושלמות, אך אתם יכולים לתווך עבורו מסרים אלו ולהזכיר לו ש"כולם מפסידים לפעמים" וש"יש דברים הרבה יותר חשובים מלהיות רזה ובלונדינית".

• תנו פידבק נדיב: שבחו את הילד על הישגים והצלחות והפגינו אהבה, חום ועניין אשר יעבירו לילד מסר לפיו הוא אהוב ורצוי. חיבוק חם, התפעלות כנה מרעיון של הילד או צחוק מתגלגל מבדיחה שלו הם לפעמים החיסון הטוב ביותר מפני ערעור של הדימוי העצמי.

אל תעשה

• אל תשבחו את הילד על הצלחות או יכולות מדומות. ילדים רגישים לחוסר כנות וישאלו את עצמם באופן לא מודע האם באמת אין שום דבר אמיתי עליו אתם יכולים לשבח אותם.

• אל תשוו: זה באמת לא משנה שלאח הגדול היו ציונים גבוהים יותר או שהבן של השכנים מתאמן שלוש שעות בכל יום על הכינור: התמקדו ביכולותיו של הילד ובמקומות בהם הוא צריך להשתפר, ולא בהשוואה למודלים חיצוניים אשר יכולים להיתפס כמודל אידיאלי שלילד אין סיכוי להשתוות אליו.

• אל תפחדו לתת ביקורת או להציב דרישות: ילדים מודעים לכך שלהורים יש ציפיות מהם. בהתאם, הסוואת ציפיות סבירות להתנהגות טובה והישגים מעבירה למסר ילד שאינכם מאמינים בו, או שגם השבחים שלכם אינם כנים.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים

עוד מאמרים שיעניינו אותך