תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

אלצהיימר – סוכרת מסוג שלישי?

אלצהיימר – סוכרת מסוג שלישי?

צוות בטיפולנט

לפי ד"ר סוזן דה לה מונטה (Suzanne de la Monte, MD) מאוניברסיטת בראון (Brown university), מחלת האלצהיימר נובעת במקרים רבים מכשלים מטבוליים הקשורים ליכולת המוח להשתמש בגלוקוז. לאור העובדה שגנטיקה עד כה הסבירה רק חלק קטן ממקרי האלצהיימר, לצד הגידול המגמתי במספר המקרים שמאובחנים, ייתכן כי המחלה אכן קשורה לגורמים סביבתיים, ובייחוד לתזונה.

אלצהיימר ותזונה נכונה

במקרים של "סוכרת סוג 2", קיים כשל ביכולת של תאי הגוף להשתמש בגלוקוז, באם זאת בשל בעיה בלבלב בייצור האינסולין, או בשל תינגודת אינסולין, מצב בו התאים אינם מגיבים לאיתותי האינסולין על הגלוקוז שבדם. במאמר שפורסם בז'ורנל "מחקרי אלצהיימר עדכניים" (Current Alzheimer Research), מציגה דה לה מונטה שורה של מחקרים אשר מחזקים את ההשערה כי אלצהיימר הנה מחלה מטבולית הקשורה לפגיעה באיכות ניצול הגלוקוז של המוח. אחד ממחקריה של דה לה מונטה מדגים כיצד חסימת הגעתו של אינסולין למוחן של חולדות, הובילה לסימפטומים האופייניים לפגיעה המוחית של אלצהיימר. כמו כן מדאיג לגלות כי החומר ששימש במחקר לצורך חסימת האינסולין, דומה מאוד בהרכבו לחומרים אשר מצויים במזון מעובד, וכי דיאטה עתירת שומן רק מחריפה את הפגיעה המוחית לאורך זמן.

תפקידם של פסיכולוגים בשמירה מפני דמנציה

מרגרט גטץ (Margeret Gatz, PhD), מרצה לפסיכולוגיה, גרונטולוגיה ורפואה מונעת באוניברסיטת דרום קרולינה (University of south Carolina) פרסמה מחקרים עם מסקנות דומות. היא מסבירה כי קשה להיות אדישים לממצאים, ומדגישה כי מוטלת על פסיכולוגים האחריות לעודד את מטופליהם לאכול בריא ולהתעמל, במטרה להקטין את הסיכויים לדמנציה בגיל מבוגר יותר. יחד עם זאת, גטץ מזהירה מפני דבקות יתרה במודל הסוכרת, ומזכירה כי מחקרים רבים מדגימים כיצד פעילויות אחרות, כגון הקפדה על פעילות קוגניטיבית ושמירה על קשרים חברתיים, מהווה גורם מגן משמעותי לא פחות.

מקורות

Could Alzheimer's disease be a kind of diet-induced diabetes? Rebecca A. Clay. Monitor on Psychology, American Psychological Association, February 2013, vol.44, No. 2, page 11.

www.apamonitor-digital.org/apamonitor/201302?pg=13&pm=2&fs=1#pg13

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה לגיל השלישי

עוד מאמרים שיעניינו אותך