תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

היכן ניתן לבצע אבחון אוטיזם (תקשורת) למבוגרים?

צוות בטיפולנט

הפרעות על הרצף האוטיסטי באות לידי ביטוי בדפוסי התנהגות ותקשורת בתחום החברתי, הרגשי והקוגניטיבי. ההפרעה נראית שונה מאוד מאדם לאדם והיא נעה על ספקטרום רחב של רמות תפקוד. קראו עוד על אבחון אוטיזם.

אבחון אוטיזם בגיל הבוגר מתרחש לא פעם כאשר האדם נמצא על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה (בעבר כונה אספרגר), מה שככל הנראה הקשה על זיהוי הקשיים ועל הגעתו לאבחון פסיכולוגי. עיתוי נוסף לאבחון בגיל המבוגר הוא כאשר אדם אובחן בילדותו על הרצף האוטיסטי וכעת הוא נדרש לאבחון עדכני על מנת לקבל את הזכויות והסיוע מרשויות המדינה.

מי רשאי לאבחן מבוגרים באוטיזם?

על פי חוזר מנכ״ל הבריאות לאבחון בוגרים על הרצף האוטיסטי, על מנת לקבוע אבחנה של אוטיזם יש צורך בשני מאבחנים (רופא ופסיכולוג) שיבצעו הערכה נפרדת המצביעה על הפרעה על הרצף האוטיסטי.

מאובחן מגיל 18 עד גיל 21:

א. פסיכיאטר ילדים או מבוגרים מומחה;
ב. נוירולוג התפתחותי;
ג. פסיכולוג מומחה, קליני או שיקומי, וכן פסיכולוג חינוכי בעל הכשרה מוכחת באבחון אוטיזם.

מאובחן מעל גיל 21:

א. פסיכיאטר מבוגרים מומחה;
ב. פסיכולוג מומחה, קליני או שיקומי.
אנשי מקצוע נוספים: לפי הצורך ניתן להיעזר במרפאה בעיסוק לצורך הערכה מקיפה תפקודית / ויסות חושי / תפקודים ניהוליים. עו''ס הפועלת כחלק מצוות רב מקצועי יכולה לבצע את הערכת התפקוד ההסתגלותי.

*לפי חוקי האתיקה של הפסיכולוגים, במידה והפסיכולוג הינו מתמחה עליו להיות תחת הדרכה של מדריך מומחה כאשר על שניהם להיות חתומים על האבחון. קרא עוד על פנקס הפסיכולוגים.

היכן ניתן לבצע אבחון תקשורת?

לא קיים מימון ציבורי

אבחון אוטיזם נמצא באחריות קופות החולים רק עבור ילדים. ככל הידוע לנו, כיום לא קיימת אפשרות לבצע אבחון במימון או סיבסוד ציבורי. במוקדי קופות החולים נמסר כי ישנה אפשרות לפנות באופן עצמאי למרפאות לבריאות הנפש או למרפאת האם בקופות החולים ולבקש אבחון אוטיזם למבוגרים. לא ידוע לנו על מרפאות לבריאות הנפש שמבצעות באופן מוצהר אבחוני אוטיזם העומדים בדרישות להכרה על ידי רשויות המדינה, אך ייתכן כי מרפאות אלו יבצעו אבחון פסיכודיאגנוסטי במסגרתו תבחן שאלה לגבי אוטיזם. 

מכוני אבחון במימון פרטי

משום שהמדינה אינה רואה את עצמה כאחראית על אבחון אוטיזם עבור מבוגרים, מרבית האבחונים נערכים במכונים פרטים במימון פרטי. במכונים הפרטיים נמצאים פסיכולוגים ורופאים שעובדים יחד בקביעת האבחנה. חלק מהמכונים נמצאים בתוך בתי חולים אך האבחונים הינם בתשלום פרטי.

מאבחנים עצמאיים

ניתן לבצע אבחון תקשורת אצל פסיכולוג מומחה העובד בקליניקה עצמאית לפי רשימת המומחיות המוכרות שהוצגה מעלה. אם וכאשר נדרשת הכרה על ידי רשויות המדינה, בדרך כלל המאבחן יפנה לרופא\פסיכולוג עמו הוא עובד על מנת להשלים את הדרישות לאבחנה הכוללת הסכמה של רופא ופסיכולוג. מטופלים מעדיפים לפנות לאבחון אצל מאבחן פרטי ממגוון של סיבות, למשל ההמתנה הארוכה במכונים או עקב המקצועיות הגבוהה של הפסיכולוג או הרופא אליו הם פונים לאבחון או חוות דעת שנייה.

אבחון בהשתתפות הרווחה לזכאים

בוגרים המוכרים על-ידי המחלקות לשירותים חברתיים עשויים לקבל סיוע במימון אבחון (בתשלום השתתפות עצמית). זהו לא שרות שכיח והוא אינו מחויב על פי הנהלים ולכן לא תמיד מוכר לעובדות הרווחה, כמו כן הוא אינו מובטח לפונה ודורש אישור של הפיקוח.

יש לך שאלה? תחום האבחון וההערכה הינו מורכב ורבים מוצאים את עצמם מתקשים להבין מהו האבחון הנדרש עבורם או עבור ילדיהם. אם נתקלתם בקושי להבין, ניתן לפנות אלינו בפורום פסיכולוגיה ולקבל הכוונה מקצועית מפסיכולוגית מומחית. שאל\י שאלה בפורום פסיכולוגיה

עדכון אחרון: 10.2021 אם מצאת מידע שאינו עדכני או חסר, ניתן לפנות אלינו במייל

אנשי מקצוע בתחום

טיפול באוטיזם

עוד מאמרים שיעניינו אותך