תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך נשרוד את שנת הלימודים החדשה בימי הקורונה? עצות להורה המודאג

איך נשרוד את שנת הלימודים החדשה בימי הקורונה? עצות להורה המודאג

צוות בטיפולנט

כששנת הלימודים עומדת בפתח, הורים רבים מודאגים לגבי ההשפעות של מגפת הקורונה על ילדיהם. חלק מההורים מודאגים מההשלכות הבריאותיות של שליחת הילדים לבתי הספר – הן על בריאותם והן על בריאות משפחותיהם. הורים אחרים דווקא מודאגים יותר מן ההשלכות של הלמידה המקוונת על ההתפתחות הלימודית והחברתית של ילדיהם. כך או כך, מרבית ההורים מותשים מדאגות מרובות ומהמרוץ הבלתי פוסק שמגפת הקורונה סביב הצורך ללהטט בין עבודה, הורות ולימוד הילדים מהבית.

למרות כל אלו, מומחים ממליצים על שני טיפים מרכזיים להורים שבנינו, לקראת התקופה המאתגרת שעומדת בפתחנו עם החזרה למסגרות החינוך:

שמרו על קשר עם הצוות החינוכי

בין אם ילדיכם ילמדו בבית הספר באופן מקוון או בשילוב עם הגעה פיזית לבית הספר, על ההורים והמורים להתאחד בכדי לייצר לילדים סביבת לימודים טובה ותומכת. הקשר שלכם כהורים עם המורים של ילדיכם הוא קריטי במיוחד בשנה הזו. הקפידו להתעניין ולהתעדכן עמם לגבי המצב של ילדיכם ולגבי תכנית הלימודים הצפויה, ספרו להם על הקיץ שעברתם, ובקשו מהם לחלוק אתכם את התובנות שלהם לגבי ילדיכם לאורך שנת הלימודים.

חשוב שילדיכם ירגישו שהמבוגרים בחייהם מתאחדים בכדי לספק להם תמיכה והכוונה. בנוסף, זכרו שגם למורים יש משפחות וילדים שהם דואגים להם, ושהם מקדישים כעת מאמצים רבים כדי לדאוג לילדיכם. זכרו להעריך אותם ולהוקיר להם תודה, ממש כמו לצוותים הרפואיים.

הקדישו תשומת לב למצבו הנפשי של ילדכם

סקר שנערך לאחרונה מצא שמאז שהחלה מגפת הקורונה, שלושה מתוך כל 10-12 תלמידים הפגינו ירידה בבריאות הנפשית שלהם. על אף שלילדים יש יכולת עמידות מדהימה, הממצא הזה מלמד אותנו כי חשוב לשים לב לסימנים של חרדה, בדידות ובעיות התנהגותיות.

אם כן, מתי על הורה להתחיל לדאוג לגבי הבריאות הנפשית של ילדו?

לפעמים קשה להבחין בין עצב לבין דיכאון עמוק יותר, בין תסכול טבעי לבין אגרסיביות בלתי אדפטיבית, בין קושי להתרכז לבין הפרעת קשב חמורה. עם זאת, דרך אחת לזהות שינויים שמעידים על בעיה רחבה יותר היא לבטוח באינסטינקטים שלכם כהורים. כלומר, שאלו את עצמכם האם יש לכם תחושה שמשהו שונה? האם מצב הרוח של ילדכם או ההתנהגות שלו השתנו בזמן האחרון באופן משמעותי? האם הם מפגינים סימנים של מצוקה או לחץ לאורך זמן? האם הם מחבקים, מחייכים ומתרגשים לקראת דברים, או שהם מסתגרים ומתכנסים בתוך עצמם?

אם אינכם בטוחים, אתם יכולים לפנות לרופא המשפחה או ליועץ בית הספר בכדי להתייעץ ולהרגיש פחות לבד מול השאלה. מוטב להתייעץ עם גורם מקצועי ולא להשאיר את הדברים בלתי פתורים. אל תתנו לבושה או לסטיגמה למנוע מכם להיעזר באנשי מקצוע וזכרו כי בקשת עזרה היא חוזקה ולא חולשה. מעבר למצוקה הרגשית, ילד שסובל רגשית או נפשית עשוי להתקשות גם להצליח בבית הספר או לייצר מערכות יחסים חבריות.

קשיים רגשיים ונפשיים מתפתחים לאורך זמן, ועל מנת למנוע אותם יש לוודא שילדיכם מקבלים את התמיכה שהם זקוקים לה. שאלו את בתי הספר של ילדיכם כיצד הם דואגים לרווחתם הנפשית של הילדים, ושוחחו על כך עם הורים אחרים. יחד, נסו להפוך את בית הספר למקום של למידה, חברות והנאה, מקום בו ילדיכם מרגישים רצויים ושייכים.

אז מה השורה התחתונה?

נראה שלקראת שנת לימודים מאתגרת במיוחד שתי נקודות מפתח יכולות לסייע להורים:

1. שמירה על קשר מעורב וקרוב עם הצוות החינוכי של ילדיכם.

2. מעקב ערני יותר על מצבם הנפשי של ילדיכם והיוועצות באנשי מקצוע במידת הצורך.

יותר משני אלו, נראה שעוד מוקדם מדי להגיד. אבל מה שבטוח הוא שטבעי ביותר לחוות אתגרים הוריים בתקופה הנוכחית. היו סבלניים עם עצמכם ועם בני משפחתכם שחווים קושי ובמקביל, נסו שלא להזניח בעיות המצריכות טיפול.

מקורות

תקציר מאמר שפורסם ב- Psychology Today:

Surviving and Thriving When Schools Reopen

www.psychologytoday.com/intl/blog/the-inner-life-students/202008/surviving-and-thriving-when-schools-reopen

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך