תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד למידה מקוונת משפיעה על ילדיכם ואיך אפשר להתמודד?

כיצד למידה מקוונת משפיעה על ילדיכם ואיך אפשר להתמודד?

צוות בטיפולנט

פסיכולוגים חינוכיים רבים מודאגים לגבי ההשפעות של הלמידה המקוונת על ילדים. בתוך כך, חוסר הגישה לחברים ולמורים, אשר מצמצמת את כמות האינטראקציות הבין-אישיות בהן הם לוקחים חלק, והיעדר השגרה שקשורה להגעה פיזית לבית הספר, יכולים להשפיע לרעה על המוטיבציה של הילדים ללמוד ועל ההתפתחות החברתית שלהם. 

אתגרים וקשיים בלמידה המקוונת

מחסור במוטיבציה וריבוי הסחות דעת

אחת הסיבות שילדים אשר לוקחים חלק בשיעורים מקוונים עשויים לדלג על מטלות או לשחק במשחקי מחשב במקום להקשיב לשיעור, קשורה לכך שהסביבה הבית-ספרית אשר משרה בדרך כלל מוטיבציה ומצמצמת את הסחות הדעת, חסרה בלימודים מקוונים. 

בפועל, ילדים לא רגילים ללמוד בבידוד והבילוי של זמן משותף עם חברים הוא פעמים רבות החלק האהוב ביותר ביום הלימודים, שקשה לתפקד באופן אופטימלי בהיעדרו. בכיתה, הם יכולים לדון עם המורים, לבקש עזרה מעמיתיהם לכיתה, והעבודה לצד ילדים אחרים נותנת להם תחושת חיבור ושייכות המעודדת את ההשתתפות בשיעור. כך למשל מחקרים מצאו שילדים שהרגישו שיש להם חברים בכיתה ושלמורים שלהם אכפת מהם, השתתפו יותר בשיעורים, חשבו שהלימודים מעניינים יותר והיו בטוחים יותר בקשר ליכולותיהם. 

היעדר משובים

אתגר נוסף בלמידה מרחוק הוא כי היא מקשה על מורים לתת משובים אישיים ותכופים לכל אחד מהתלמידים. הדבר עשוי לגרום לירידה בתחושת הביטחון של התלמידים ולבלבול בנוגע ליכולותיהם. על מנת להתגבר על פער זה, רצוי שמורים יפרקו את המטלות המוטלות על התלמידים למשימות קטנות וברות ביצוע, על מנת למנוע מהם להתייאש ולשפר את תחושת המסוגלות שלהם.

האטה בלמידת כישורים חברתיים

האינטראקציות היום-יומיות בין מורים לתלמידים ובין התלמידים לבין חבריהם, מסייעות להם לפתח כישורים רגשיים וחברתיים. כך הם לומדים לזהות מה אנשים אחרים מרגישים, להציע עזרה ולבקש סליחה כשיש צורך. אינטראקציות אלו מתמעטות במדיום המקוון והדבר עשוי להוביל לעיכובים התפתחותיים מסוימים כאשר לא מתרגלים אינטראקציות כאלו פנים אל פנים. 

חלשים נפגעים יותר

למרבה הצער, נראה כי תקופת הקורונה מעמיקה פערים בין חתכי אוכלוסייה שונים. כך, ילדים מאוכלוסיות מוחלשות להם גישה פחותה למשאבים ממוחשבים, עשויים להתקשות בהתחברות ללמידה מקוונת. 

בנוסף, הם עשויים לחוות חוסר נוחות לגבי הדרישה להדליק את המצלמה במהלך השיעור, באופן שמכניס את כל הכיתה והמורים למרחב האישי שלהם. ילדים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך עשויים לחשוש מהרושם שביתם מותיר על חבריהם ועל המורים. 

חצי הכוס המלאה ומה אפשר לעשות?

למרות הקשיים הרבים המוזכרים לעיל, חשוב לזכור שלמידה מרחוק יכולה להיות גם הזדמנות מצוינת עבור ילדים להיות עצמאיים יותר, ולתרגל משמעת עצמית ותיעדוף משימות. זוהי למידה חשובה ביותר שפחות בולטת בלימודים פרונטליים, היכן שיש יותר הכוונה וליווי מהמורים. 

כמו כן, פסיכולוגים מאמינים שישנן דרכים למתן את ההשפעות השליליות של התקופה על הילדים. בבסיס הדרכים הללו נמצאת ההבנה כי לא ניתן פשוט להעביר את מה שהיה נעשה בכיתה לסביבה המקוונת במאת האחוזים ויש צורך בהתאמות והסתגלות. אז באיזה אופן הורים יכולים לתמוך בהסתגלות זו? קבלו מספר טיפים קצרים אך חשובים:

* שאלו את ילדיכם מה הם לומדים ולמה הנושא הזה חשוב או מעניין – בכך תעזרו להם לגייס מוטיבציה  כלפי מה שעליהם לעשות!

*הנחו את ילדיכם כיצד לפרק משימות גדולות למטלות קטנות יותר, כדי להסב להם תחושת הצלחה לאורך הדרך ולהציב מטרות מתגמלות שייתרמו לביטחון העצמי שלהם.

*עזרו לילדיכם לארגן את הזמן שלהם בצורה יעילה, תכננו איתם לוח זמנים ובו פרקי זמן מוקצבים למטלות שונות.

*עודדו אותם להחליט בעצמם כיצד לגשת אל המטלות ובאיזה סדר – העצימו את תחושת העצמאות שהלימודים המקוונים מאפשרים להם.

*תנו להם משובים אישיים כנים לגבי אופן העבודה שלהם והשתדלו לנהל איתם יותר מגעים בין אישיים שיוכלו לפצות במקצת על המחסור במגעים חברתיים.

מקורות

תרגום מאמר מאתר American Psychological Association

www.apa.org/news/apa/2020/10/online-learning-mental-health

תחומי מומחיות:
טיפול רגשי לילדים

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים

עוד מאמרים שיעניינו אותך