תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

שאלות ותשובות על אלימות במשפחה – מגיפה קטלנית משל עצמה

שאלות ותשובות על אלימות במשפחה – מגיפה קטלנית משל עצמה

צוות בטיפולנט

מצבי אלימות בקשר בדרך כלל מערבים דינמיקה של יחסי כוחות בלתי שוויוניים כאשר מדובר בדפוס התנהגות במסגרתו אדם מנסה לשלוט בבן זוגו באמצעות התעללות פיזית (מכות, דחיפות, מניעת טיפול רפואי), מינית (הטרדה, אונס, כפייה), רגשית (מניפולציה, קללות, איומים) או כלכלית (מניעת משאבים כלכליים, גרימת חובות). חלק מהתוקפים אף יכולים להשתמש בילדים, חיות מחמד או בני משפחה אחרים לשם הפעלת לחצים על הקורבן שלהם. כלומר, האלימות יכולה להיות פיזית או פסיכולוגית והיא יכולה להופיע בכל גיל, מגדר, גזע ונטייה מינית.

למה בני זוג הופכים למתעללים?

התעללות מונעת על ידי הרצון של האדם לשלוט בצד השני ולמקם את עצמו בעמדת כוח ועליונות בתוך מערכת היחסים. הדבר קשור גם בנורמות תרבותיות וחברתיות בעייתיות אשר נותנות לצד הפוגע תחושה כי ההתנהגות שלו מקובלת ולגיטימית.

איך הטכנולוגיה משנה את דפוסי האלימות במשפחה?

ההתפתחויות הטכנולוגיות של ימינו מאפשרות למתעללים לעקוב אחרי הקורבנות שלהם, להתקשר אליהם ללא הרף, ולהפעיל עליהם כוח מרחוק באמצעות מכשירים כמו אזעקות, מצלמות, GPS וכדומה. האפשרויות החדשות הללו מייצרות תחושה של שליטה מוחלטת של התוקפן, וזו מחדירה עוד יותר פחד, אימה והשפלה בקורבנות ולעיתים מקשה עליהן לעזוב.

איך לזהות מתעללים?

הזיהוי של מתעללים הוא מורכב היות ובפרהסיה הם עשויים להיראות חכמים ומקסימים, בעוד שבחיק משפחתם הם עשויים להיות סיוט מהלך. רבים מהם למדו את ההתנהגויות האלו בילדותם, והם למעשה משחזרים דפוסים שפגעו בהם כשהיו ילדים. בנוסף, הם בעלי סיכוי גבוה יותר להשתמש בסמים ולבצע עבירות פליליות.

סממן שעשוי לרמוז לאפשרות של פגיעה הוא שמחקרים מראים כי גברים הטרוסקסואליים המתעללים בבנות זוגם לרוב מאמינים בחלוקת תפקידים מגדרית מסורתית, במסגרתה האישה צריכה לטפל בבן זוגה ובילדים ולהישאר בעיקר בתחומי הבית. בנוסף לכך, הם מתאפיינים בקנאות קיצונית ורכושנות.

איך נראית מערכת יחסים מתעללת?

מערכות יחסים מתעללות סובבות סביב שליטה וכוח. מספר תמרורי אזהרה מרכזיים הם: אגרסיות, האשמות, קנאה קיצונית ורכושנות. בנוסף, אלימות פיזית, ובפרט חניקה, היא סימן מטריד ביותר שנמצא כמנבא חזק לניסיונות רצח מצד בן הזוג המתעלל. לרוב, מערכות יחסים מתעללות מתאפיינות בדפוסים הבאים:

1. דפוס של אלימות ואחריו התנצלות, התפייסות והבטחה לשינוי.

2. בידוד הקורבן ממעגלי התמיכה שלו.

3. החדרת תחושת אשמה בקורבן על התנהגותו.

איך התעללות משפיעה על הקורבנות?

עשוי לעבור זמן רב לפני שקורבן לאלימות במשפחה יזהה את המצב בו הוא נמצא. לכן, נסו לשים לב לסימנים שעשויים להופיע על האנשים סביבכם. למשל, התעללות יכולה להשאיר סימנים פיזיים כמו חבלות ועצמות שבורות. אם אתם מזהים אדם שעובר הרבה ״תאונות״, ייתכן שהוא סובל מהתעללות.

כמו כן, קורבנות של התעללות עשויים לסבול גם מהשפעות פסיכולוגיות ורגשיות ארוכות טווח, ביניהן תחושת בלבול, עייפות, חוסר אונים, דיכאון, חרדה, והפרעת דחק פוסט-טראומטית.

האם גם גברים חווים אלימות במשפחה?

כן! גם גברים חווים אלימות במשפחה, אך לעיתים קרובות הם אינם מדווחים על כך מתוך פחד, בושה, הכחשה והיעדר טיפול מתאים. במחקר אחד שנעשה בתחום, הסביר אחד המשתתפים שהוא חשש שיצחקו עליו, ישפילו אותו, או יאשימו אותו שלא התנגד מספיק אם יספר כי עובר התעללות, שכן בתור גבר הוא אמור להיות מספיק חזק כדי להילחם בחזרה.

איך אלימות במשפחה משפיעה על ילדים?

אלימות במשפחה יכולה לגרום לילדים פחד ובלבול, שכן האדם שאמור לטפל בהם אינו פנוי רגשית ופיזית עבורם ואף נחווה כמאיים ומפחיד. ילדים שעדים לאלימות במשפחה עשויים לחוות קשיי שינה, הרטבה במיטה, עיכובים קוגניטיביים, חרדה, דיכאון ואגרסיות. בנוסף הם עשויים לשחזר אלימות משפחתית בבגרותם הן בבחירת בן זוג פוגעני והן בפגיעה בבני זוגם.

איך להתגבר על אלימות במשפחה?

יציאה ממערכת יחסים מתעללת היא מאתגרת מאוד – רגשית ומעשית. התהליך דורש קודם כל להכיר בכך שההתעללות אכן מתרחשת, ואז למצוא מערכת תמיכה שתאפשר לצאת ממערכת היחסים באופן בטוח. כמה מהמחסומים האפשריים הם לחץ כלכלי, איומים, לחץ חברתי או משפחתי, והיעדר תמיכה מצד הרשויות.

כמובן שגם לאחר העזיבה עדיין נותרת לקורבנות משימה קשה – לעכל את החוויה שעברו ואת הצלקות שהיא הותירה. אנשים ששרדו אלימות במשפחה יכולים לשקם בהדרגה את ההערכה העצמית שלהם, דרך טיפול של אנשי מקצוע ותמיכה של אנשים קרובים.

איך אנחנו כחברה, יכולים להילחם באלימות במשפחה?

ראשית, יש להעצים קורבנות התעללות במקום להדביק להם תוויות וסטיגמות או חלילה להאשים אותן במצבם. יש לספק להם תמיכה, משאבים כלכליים וטיפול, ולפתח תכניות למניעת התעללות ברמה המדינית.

שנית, חשוב לעורר את השיח הציבורי על הנושא ולהביאו לסדר היום. שתפו את הכתבה הזאת והפיצו את המידע החשוב כי ככל שנכיר בכך שהתופעה מתרחשת כך נוכל להקדים לעצור אותה.

למידע נוסף ומענה מקצועי לגבי תמיכה בתחום האלימות במשפחה

• דף המידע באתר של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בנושא "הגנה וסיוע ראשוני לנפגעי אלימות במשפחה"

www.molsa.gov.il/populations/females/violencevictims/protectionandfirstaid/pages/tm_02_02_01.aspx

• קו החירום החברתי של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים: 118 או בטלפון קווי 077-9208560. נותן מענה 24 שעות ביום במגוון שפות.

מקורות

www.psychologytoday.com/us/basics/domestic-violence#how-abuse-impacts-victims

אנשי מקצוע בתחום

טיפול בנפגעי אלימות

עוד מאמרים שיעניינו אותך