תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

יום ללא חיוך הוא יום מבוזבז: כיצד לשלב חשיבה חיובית בחיי היומיום

יום ללא חיוך הוא יום מבוזבז: כיצד לשלב חשיבה חיובית בחיי היומיום

צוות בטיפולנט

חשיבה חיובית היא היכולת לחשוב באופן אופטימי, מלא תקווה ויצירתי, תוך התמקדות בכוחות שלנו ולא בחולשות. היתרונות של חשיבה חיובית הם עצומים: חשיבה חיובית יכולה להפחית סטרס, חרדה ודיכאון, ובמקביל להגביר תחושת אושר וסיפוק. אם נרתום את העוצמה של מחשבה חיובית, תהיה לכך השפעה עצומה על חיינו, אך איך אפשר לאמן את המוח שלנו לחשוב באופן חיובי ואיך ניתן להשתמש בחשיבה חיובית בחיי היומיום?

להגביר את החשיבה החיובית בעזרת שימוש במילים חיוביות

כשאתם מאלצים את המוח שלכם לזכור ולהשתמש במילים חיוביות באופן תדיר, אתם גורמים למילים האלו (ולמשמעות שלהן) להיות יותר זמינות ויותר פעילות במוח שלכם. כך, כשתנסו להיזכר במילה או רעיון כל שהוא, יותר סביר שתיזכרו בתיאורים חיוביים – כלומר, הדבר יחזק את הנטייה שלכם לחשיבה חיובית. אז מעכשיו, נסו להכניס ללקסיקון ביטויים חיוביים כמו נפלא, נהדר, מעולה, מרגש ועוד!

האם אתם אנשים שנוטים לשים לב במיוחד לדברים רעים?

למשל, כשמישהו חותך אתכם בכביש או כשנגמר החלב לקפה, האם אתם ממשיכים לחשוב על כך זמן רב ולהרגיש תחושות שליליות חזרות? מדובר בנטייה די נפוצה ואנושית – לשים לב לדברים שנרצה למנוע בעתיד, אך יכול להיות שעם השנים אימנתם את המוח שלכם להתמקד באירועים שליליים יתר על המידה עד שהפכתם למומחים בזה. לכן, נסו לאמן את המוח שלכם לתת יותר תשומת לב לפרטים חיוביים, באמצעות הסטת הקשב שלכם מדברים שליליים (נגמר החלב) לדברים חיוביים (אפשר לשתות תה). קחו רגע בבוקר מוקדם, כשאתם רק מתעוררים, או לחילופין בסוף היום, לפני השינה, וחשבו על דבר אחד טוב שקרה לכם לאחרונה.

הידעתם? אתם יכולים ליצור התניות שיגרמו לכם לחוות יותר רגעים חיוביים!

יכול להיות ששמעתם על ניסוי הכלבים של פאבלוב. בקצרה, בטרם שפאבלוב היה ניגש להאכיל את הכלבים, הוא נהג לצלצל בפעמון ועם הזמן, הכלבים למדו שצלצול הפעמון מבשר על בוא האוכל. לכן, הם היו מריירים כאילו הם עומדים לאכול גם למשמע צליל הפעמון בלבד. הניסוי הזה מלמד על אפקט שנקרא התניה קלאסית: כאשר שני גירויים מצמודים זה לזה, תגובה (הזלת ריר) שהייתה במקור מעוררת על ידי גירוי מסוים (אוכל) כעת מעוררת על ידי גירוי אחר (פעמון).

התהליך הזה קורה לנו כל הזמן, בלי שנשים לב. לדוגמא, עבור רבים מאיתנו, האוכל האהוב עלינו הוא אוכל שאכלנו בילדות עם משפחתנו. מה שכנראה קרה, הוא שהתחושה החמימה והנעימה של אכילה בחיק המשפחה נקשרה לטעמו של המאכל המסוים הזה. כתוצאה, אנחנו חשים את התחושה הנעימה הזו כשאנחנו אוכלים את המאכל הזה, גם כשהוא כבר לא מלווה בבני המשפחה הנוכחים מסביבנו.

אז איך ניתן להשתמש בהתניה קלאסית לטובתכם? אתם יכולים לקשר בין דברים משעממים שאתם חייבים לעשות ובין מחשבות חיוביות. למשל, אם בזמן שטיפת הכלים תאזינו למוזיקה שאתם אוהבים, תקשיבו לפודקאסט מעניין או תדברו בטלפון עם חבר קרוב, די מהר, עצם שטיפת הכלים שנחוותה כמשעממת תעורר בכם תחושה חיוביות באופן אוטומטי. כך, תוכלו לייצר תחושה חיוביות גם כשאתם עוסקים במשימות יומיומיות ומשעממות ולנצל את כוחה של החשיבה החיובית.

תרגלו הבעת תודה ונצרו את הרגעים הטובים

יש מספר אינסופי של דברים שאפשר לכעוס או להיות עצובים לגביהם. אבל האמת היא, שיש גם מספר אינסופי של דברים לשמוח בהם. דרך אחת לאמן את עצמכם להתמקד בחיובי היא באמצעות תרגול של הבעת תודה. כאשר אנחנו מביעים תודה במקום העבודה שלנו, אנחנו יכולים לזכות ביותר כבוד והערכה מצד הקולגות שלנו. כאשר אנחנו מביעים תודה בפני החברים שלנו, אנחנו יכולים לזכות ביותר תמיכה ונדיבות מצדם. והכי חשוב, כאשר אנחנו מביעים תודה בינינו ובין עצמנו, על הדברים היום-יומיים ביותר שבחיינו (כמו קורת הגג והארוחה החמה שלפנינו), אנחנו יכולים לשפר את הרגשתנו ולמצוא יותר משמעות וסיפוק בחיים.

לעיתים קרובות אנחנו נותנים לרגעים טובים לחלוף מבלי לחגוג אותם באמת. נסו לעצור ולהעריך גם את הרגעים הקטנים בחייכם, ולנצור את המחשבות והרגשות החיוביים שהם מעוררים בכם.

בחרו את התוכן שאתם צורכים

נסו לתבל את היום שלכם ברגעים קטנים של רגשות חיוביים על ידי צפייה בסרטונים חיוביים ברשת, קריאה של טקסטים מעוררי השראה או האזנה לקטע סטנד-אפ שמצחיק אתכם במיוחד. לרוב אנו גוללים במרחבי הרשת ונתקלים באופן פסיבי במידע המוצג לפנינו, אשר כולל לעיתים קרובות גם תכנים שגורמים לנו להרגיש רע. צפייה בסרטוני חתולים מצחיקים או בסיפורים מעוררי השראה יכולה לעזור לכם לתדלק את מאגרי החיוביות שלכם. עם זאת, לא לשכוח לעשות זאת במידה מבלי להישאב לשעות של צפייה בסרטונים, שיכולות להשאיר אתכם עם תחושות אשם וחוסר מעש.

הפסיקו להמעיט בערכן של ההצלחות שלכם!

לרבים מאתנו יש הרגל רע של המעטה בערכן של ההצלחות שלנו. לדוגמא, אתם עשויים להגיד: ״כל אחד יכול לשנן מילים חיוביות״, או ״לא הצלחתי להגביר את החשיבה החיובית שלי כפי שרציתי״. אבל אמירות כאלו מתעלמות מהמאמץ שהשקעתם, מאמץ שלא כל אחד היה משקיע המהווה בפני עצמו הצלחה. תנו לעצמכם קרדיט כאשר הוא מגיע לכם – כל ניצחון, גם אם קטן, ראוי לחגיגה.

השתדלו להימנע מדפוסי חשיבה של ״הכל או כלום״

כשאנחנו מסתכלים על סיטואציות כטובות לגמרי או רעות לגמרי, אנחנו חושבים בדפוסי ״הכל או כלום״. לדוגמא, אנחנו עשויים לחשוב שאנחנו כישלון רק מפני שנכשלנו במבחן מסוים, תוך שאנחנו מתעלמים לגמרי מכך שדווקא הצלחנו מאוד במבחן בנושא אחר. כשאנחנו חושבים במונחי ״הכל או כלום״ אנחנו חייבים להחליט האם מדובר בכישלון או הצלחה, מבלי להכיר בכך שיש גם מצבי ביניים שכוללים מצבי "גם וגם".

חשבו חיובי, אבל אפשרו לעצמם לחשוב שלילי כשאתם צריכים!

לחשיבה חיובית יש יתרונות, אבל גם חשיבה שלילית יכולה להיות מועילה לפעמים. כשאנחנו עצובים או אבלים למשל, מחשבות שליליות והבעת רגשות שליליים יכולים לעזור לנו לתקשר את הקשיים שלנו עם הסובבים אותנו. כשאנחנו מרגישים שמתנהגים אלינו באופן לא הוגן ואנחנו מתעצבנים וכועסים, התחושות האלו יכולות להניע אותנו לפעולה ולשנות את חיינו לטובה. הדחקה של רגשות שליליים מבלי לשקול קודם ברצינות את המקורות שלהם, עשויה להיות בעייתית בטווח הארוך.

לכן, כשאתם מתמקדים בשלילי, שאלו את עצמכם – האם הרגש השלילי הזה יכול להניע אותי לפעולה שתשפר את חיי? אם כן, הרשו לעצמכם לחוות אותו. אם לא, נסו לשנות אותו.

מקורות

תרגום מאמר מאתר Psychology Today:

www.psychologytoday.com/intl/blog/click-here-happiness/201803/think-positive-11-ways-boost-positive-thinking

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך