תפריט נגישות

הגברים בוכים בלילה: מדוע גברים לא פונים לטיפול נפשי ומה הם מפסידים?

הגברים בוכים בלילה: מדוע גברים לא פונים לטיפול נפשי ומה הם מפסידים?

צוות בטיפולנט

בשנים האחרונות בני אדם הפכו מודעים יותר לשמירה על אורח חיים בריא. בתוך כך מצויים גם גברים, ואנו עדים למגמה במסגרתה יותר ויותר גברים עורכים בדיקות רפואיות מניעתיות כמו קולונוסקופיה, מקפידים על פעילות גופנית ומבקרים אצל רופא המשפחה. אבל בכל מה שנוגע לבריאות נפשית, גברים רבים עדיין מתקשים לפנות לטיפול, ומשתרכים מאחורי נשים.

האם גברים סובלים פחות?

לפי המרכז האמריקני לבריאות הנפש, הפרעות נפשיות פחות שכיחות בקרב גברים בהשוואה לנשים. בנוסף, פחות גברים המאובחנים עם הפרעה נפשית מקבלים טיפול. הנתונים האלו מעלים שאלה חשובה – האם גברים באמת סובלים פחות מהפרעות נפשיות? או שמא הם פשוט נוטים יותר להתעלם מהן ולא פונים לטיפול?

ייתכן, אם כן, שהרבה יותר גברים סובלים מהפרעות נפשיות מכפי שאנחנו נוטים להאמין. יתרה מכך, הנתון המדאיג לפיו פי 5 יותר גברים מתים מניסיונות אובדניים בהשוואה לנשים, מדגיש את החשיבות של הגברת המודעות לטיפול ולפנייה לעזרה.

נושאים נוספים שאולי יעניינו אותך:

  • איך לזהות דיכאון קליני?
    איך לזהות דיכאון קליני?
  • דיכאון לאחר לידה בקרב נשים וגברים
    דיכאון לאחר לידה בקרב נשים וגברים
  • הפרעות אכילה: גם גברים סובלים מהן
    הפרעות אכילה: גם גברים סובלים מהן

למה גברים לא פונים לטיפול?

מטפלים רבים יכולים להעיד שהם ראו לא פעם אמא, אישה או בת, הגוררת גבר יקר לה לטיפול. גם משהגיעו לטיפול, גברים רבים מתקשים לדווח על הרגשות שלהם ולהסביר את הקשיים עמם הם מתמודדים. ייתכן שזה מפני שהחברה המערבית פחות מעודדת ילדים בנים לדבר על הרגשות שלהם, בהשוואה לילדות.

בנוסף, גברים נוטים להפחית בחומרה של הקושי שלהם (להגיד דברים כמו: ״אשתי מוציאה את העניין מפרופורציה״), ולהביע חשש ומבוכה לגבי מפגש עם פסיכולוג. רבים מהם חושבים כי אסור להם להפגין כאב מפני שזה לא גברי מספיק, ואחרים אף עשויים להתחלחל מהמחשבה כי מישהו ידע שהם מתמודדים עם חרדה או דיכאון.

תפיסות שגויות אלו מונעות לעיתים קרובות מגברים לחפש ולקבל את הטיפול שהם זקוקים לו. כמו כן, האמונה שהתמודדות נפשית היא משהו שיש להתבייש בו היא אמונה מסוכנת, שבגללה גם גברים שכבר פונים לאיש מקצוע ומקבלים אבחנה, עשויים לחיות בהכחשה ולהימנע מקבלת טיפול.

5 המלצות לגברים השוקלים פנייה לטיפול נפשי

על מנת להפחית מעט את החששות והסטיגמה סביב פנייה לטיפול, הנה 5 דברים חשובים שגברים צריכים לדעת לגבי בריאות הנפש:

1. אל תרגישו נבוכים

כולנו מתמודדים עם קשיים בחיים ואין סיבה להרגיש נבוכים לבקש עזרה. חרדה ודיכאון נפוצים הרבה יותר מכפי שאתם חושבים, ו-1 מכל 6 מבוגרים בישראל סבל מדיכאון או חרדה במהלך חייו. אנשים מכל המינים, הגזעים והדתות עלולים לסבול מקשיים כאלו ואין לכם במה להתבייש.

2. איך לזהות שמשהו לא בסדר?

גברים עשויים להתקשות לזהות כי הם מתמודדים עם קושי אשר קשור לבריאות הנפש. אם אתם לא בטוחים, נסו לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:

  • האם אתם חווים תנודות משמעותיות במצב הרוח, התפרצויות זעם או תקופות ממושכות של עצב?
  • האם אתם מאבדים עניין בדברים שפעם הסבו לכם הנאה?
  • האם אתם מרגישים צורך להסתגר ולהימנע ממפגשים חברתיים?
  • האם אתם חווים כאבים פיזיים בלתי מוסברים?
  • האם אתם חושבים לפגוע בעצמכם?

אם עניתם ״כן״ לאחת מהשאלות לפחות, זה עשוי להיות סימן לכך שאתם זקוקים לעזרה.

3. אתם לא יכולים לראות את זה, אבל זה אמיתי לגמרי

אם הייתם מרגישים כאבים בחזה, כמעט בטוח שהייתם מתקשרים לאמבולנס או נוסעים לחדר מיון. אם הייתם שוברים רגל, סביר להניח כי הייתם מגבסים אותה בגבס והולכים עם קביים. באותה המידה, הפרעות נפשיות הן אולי "בלתי נראות", אבל הן אמיתיות לגמרי, והתעלמות מהן יכולה להיות מסוכנת ממש כמו התעלמות ממצב פיזי. חרדה, דיכאון והפרעות אחרות עשויות להוביל לעלייה בלחץ הדם, פגיעה במערכת החיסונית, כאבי בטן, עייפות, פגיעה משמעותית באיכות החיים ואפילו התאבדות.

4. אפשר להחלים

החדשות הטובות הן כי קיימות אפשרויות טיפול יעילות רבות. פסיכותרפיה, טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים, טיפולים תרופתיים וטכניקות משלימות כמו ספורט, מדיטציה ומיינדפולנס – האפשרויות מרובות והיו בטוחים שתוכלו למצוא את הטיפול המתאים עבורכם אם רק תנסו. זכרו שגם אם אתם מרגישים כרגע אבודים וחסרי תקווה – המצב יכול להשתפר, ויש טיפול שיכול לסייע לכם.

5. איך לקבל עזרה ומאיפה להתחיל?

הדבר החשוב ביותר הוא לעשות צעד כלשהו. דברו עם בן משפחה או חבר קרוב, פנו לרופא המשפחה שלכם או לפסיכולוג, העיקר שתכירו בכך שיש בעיה. בהמשך לכך, ישנן מספר דרכים לקבל טיפול נפשי – באופן פרטי או דרך קופת החולים. במקרה של מצוקה מידית, אתם יכולים לפנות לקווי סיוע כמו ער״ן או לחדר המיון.

לסיכום, הגברת המודעות לבריאות הנפש בקרב גברים היא חשובה במיוחד. אם יש בחייכם גבר שמתמודד עם קושי שקשור לבריאות הנפש, עודדו אותו לפנות לטיפול ולבקש עזרה. זכרו, שעם הטיפול הנכון ניתן להגיע להקלה. 

מקורות

https://www.washingtonpost.com/health/mental-health-men/2021/07/02/9a199734-d5e5-11eb-ae54-515e2f63d37d_story.html

משרד הבריאות (2021). הפרעות דכאון וחרדה בישראל. ירושלים.

תחומי מומחיות:
דיכאון ,חרדה ,טיפול נפשי

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך