תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך נוכל לתמוך באדם המתמודד עם מחלה?

איך נוכל לתמוך באדם המתמודד עם מחלה?

צוות בטיפולנט

החוויה שאדם קרוב אלינו, חבר או בן משפחה, מתמודד עם מחלה גופנית עשויה להיות חוויה לא פשוטה. אנו עשויים להרגיש מצוקה ופחד, חוסר אונים ולעיתים אפילו תחושת אשמה. על אף שמדובר בחוויה מורכבת, חברים ובני משפחה מהווים מערכת תמיכה חשובה עבור חולים במחלות כרוניות שונות וחשוב שנשאל את עצמנו איך נוכל לתמוך באדם המתמודד עם מחלה? הכנו לכם כאן כמה המלצות.

תקשורת היא המפתח

אנשים רבים עשויים לחשוש לפנות לאדם המתמודד עם המחלה, מתוך חשש לחצות את הגבול, אך חשוב לזכור שדווקא במצבים אלה תקשורת היא המפתח. לפיכך, כצעד ראשון – נסו ללמוד על המחלה, ולצד זאת לזכור שכל אדם חווה את הסימפטומים באופן אחר. לכן, בהמשך לכך, האסטרטגיה הטובה ביותר היא להבהיר לאדם שמולכם שאתם נכונים לעזור, ולשאול אותו על עזרה רגשית או פרקטית שאתם יכולים להציע.

העזרה הגדולה ביותר היא להכיר במציאות ולהקשיב

מחלות כרוניות יכולות להיות מפחידות ביותר, במיוחד בקרב ילדים שלא תמיד מבינים מדוע הם חווים כאב או נאלצים לעבור הליכים רפואיים. חולים במחלות כרוניות זקוקים לקרובים אליהם לא רק בשביל תמיכה פיזית, אלא גם בשביל הבנה רגשית. יכולים להיות זמנים בהם האדם החולה יחווה אבל, אשמה או בושה. ברגעים האלו, הוא לא בהכרח יבקש מכם פתרונות או מילים חמות, אלא רק הקשבה ותחושת "ביחד".

בבריאות ובחולי: בן זוג חולה

אם אתם בני זוג של אדם שחולה במחלה כרונית, הכירו בכך שאבחנה של מחלה כרונית משנה בהכרח את מערכת היחסים הזוגית, ומשפיעה כמעט על כל אספקט שלה – בפן הפיננסי, המיני, חלוקת מטלות הבית וההורות. מחקרים מלמדים כי הזוגות שמצליחים להתגבר על האתגרים הללו, הם אלו שרואים בכך אתגר משותף, ופתוחים לדבר על הפחדים שלהם. בני זוג עשויים להתאבל על האובדן של החיים שהיו להם יחד לפני המחלה, אבל מומחים מצאו ששיח פתוח על האבל והפחד יכול אפילו להגביר במקרים מסוימים את שביעות הרצון ממערכת היחסים. יש צורך להכיר בשינויים הבלתי נמנעים במערכת היחסים, ולהיות מוכנים לקבל את חוסר הוודאות.

שאלות נפוצות ותשובות מומלצות

מה כדאי להגיד למישהו שסובל ממחלה כרונית?

״אני מקווה שאתה מרגיש הכי טוב שאפשר״, או, ״איך אתה באמת מרגיש?״ הן הצהרות שמשקפות את ההבנה שלכם את המצב ואת הנכונות הכנה שלכם להקשיב. כלומר, אמירות שמכירות בקושי שבמצב ומבקשות לשמוע את תחושותיו הכנות של האדם.

כמו כן, כדאי לספר גם איך אתם מרגישים, אפילו אם הכל אצלכם נהדר. העובדה שמישהו אחר מרגיש רע לא אומרת שהוא לא רוצה לשמוע על הדייט או החופשה שלכם והוא בטח לא רוצה להרגיש שאתם חשים לא בנוח עמו.

מה לא כדאי להגיד למישהו שסובל ממחלה כרונית?

שאלות ועצות כמו ״חיפשת את הסימפטומים בגוגל?״, ״דוד שלי ממליץ על הויטמינים האלו״, ״פשוט אל תחשוב על זה״. אלו אמירות שמגלמות בתוכן הנחות לגבי המצב של האדם החולה או מנסות למצוא פתרון מהיר שהוא לרוב לא רלוונטי – גם אם קשה להכיל את מציאות המחלה, בדקו שאתם פתוחים להקשיב יותר מאשר להגיד.

כמו כן, הצהרות כמו ״תתקשר אליי אם תצטרך משהו״ הן בדרך כלל פחות עוזרות מאשר הצעה קונקרטית לעזרה ספציפית בזמן ספציפי כמו "את רוצה שאאסוף בשבילך את הילד מהגן היום?".

מה חשוב לזכור כשמטפלים באדם שחולה במחלה כרונית?

אתם לא יכולים לעשות הכל, אתם לא יכולים לעשות את זה לבד, ואתם נמצאים בסיכון. מחקרים מצאו שאנשים שמטפלים בבן זוג שחולה במחלה כרונית חווים איכות חיים ירודה אף יותר מזו של החולה עצמו. לכן, אם אתם מטפלים באדם שחולה במחלה כרונית, נסו להיעזר באדם קרוב נוסף שאתם סומכים עליו, ואל תיקחו את כל האחריות על עצמכם.

כמו כן, אל תרגישו אשמים לגבי ימים רעים או לגבי ימים שבהם אתם צריכים ספייס. דברו בפתיחות על הקשיים שלכם ואל תבודדו את עצמכם מהעולם, גם אם בן הזוג או הילד מקורקע לבית. אל תזניחו את הטיפול בעצמכם, ואת הדברים שמשמחים אתכם. זכרו שעל מנת שתוכלו לטפל באהובים שלכם, אתם צריכים להיות בריאים בעצמכם.

מקורות

www.psychologytoday.com/us/basics/chronic-illness

תחומי מומחיות:
התמודדות נפשית עם מחלה

אנשי מקצוע בתחום

התמודדות נפשית עם מחלה

עוד מאמרים שיעניינו אותך