תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך לשרוד (ואפילו ליהנות) בעולם הדייטים הדיגיטלי?

איך לשרוד (ואפילו ליהנות) בעולם הדייטים הדיגיטלי?

צוות בטיפולנט

בעשורים האחרונים, אתרי ההיכרויות והאפליקציות הפכו לדרך מרכזית להכיר אנשים, אם לשם זוגיות ארוכה, מפגש מזדמן, או למטרות אחרות. אך לא פעם, "חווית המשתמש" בעולם זה היא לא פשוטה ומתסכלת: בין אם כי יצאתם לעוד דייט הזוי, אין לכם אף פעם מאצ'ים, או כי אתם מתקשים לבחור בתוך כל השפע. אבל דייטים לא חייבים לעורר תחושת סבל או ייאוש. מודעות למאפייני העולם הזה והתנהלות מחושבת יותר יכולות להפוך את החוויה למהנה ונעימה יותר, גם אם עוד לא מצאתם את האדם הנכון בשבילכם.

תעתועי עולם הדייטים הדיגיטלי

זהו עולם שמאופיין בריבוי אפשרויות, החלטות מהירות על בסיס מידע שטחי, ומידה לא מבוטלת של אשליה. האפשרויות הוירטואליות הקיימות כיום מייצרות לכאורה אפשרות לקרבה, למשל שיחות חשופות עם אנשים שמעולם לא פגשתם, ומצד שני מקלות על ניכור וניתוק, בין אם בדרך של גוסטינג או הסרת התאמה. להלן כמה מאפיינים של עולם זה שיכולים לפזר מעט את הערפל:

* אתם לא באמת מכירים: ברוב המקרים פוגשים באתרים ובאפליקציות אדם זר. התכתבויות מהירות ורבות, החלפת תמונות וחוויות, מייצרות לא פעם תחושה כוזבת של אינטימיות, אפילו לפני שנפגשים. בנוסף, אנשים נוטים להציג און-ליין גרסאות אידיאליות של עצמם, כך שגם מה שנדמה שיודעים כדאי לקחת בעירבון מוגבל. היכרות וקרבה לוקחות זמן, ודורשות מעבר מהעולם הוירטואלי למציאות. 

* הפנטזיות משתוללות: כאשר אין רקע משותף, בין אם של חברים, לימודים או עבודה, יותר קל לבנות פנטזיה לגבי האדם אשר עומדים לפגוש, כמו גם להאמין לדימוי שהצד השני לעתים מנסה להציג. הדמיון יכול להתחיל לעבוד אפילו לפני שמתחילים להתכתב, רק מהתבוננות בתמונות ומקריאת התיאורים העצמיים. התכתבות ארוכה משמרת את הפנטזיות האלה ומטשטשת אי התאמות אשר היו עולות במהירות במפגש פנים מול פנים.

* מעבר לרשימת המכולת: לאנשים רבים יש דרישות ספציפיות מהפרטנר המבוקש. בין אם מדובר בגובה, גיל, השכלה, מוצא, רמת הכנסה או מצב משפחתי. האפשרות לחיפוש מתקדם באתרי היכרויות ובאפליקציות מקלה על חיפוש כזה. אך האמת היא שסימון "וי" ברשימה אינו מבטיח דבר. בעיקר, הוא אינו מלמד כי יהיה ביניכם ובין אותו אדם חיבור או משיכה, מרכיבים שקשה להגדיר ולזהות מראש, חרף כל ניסיונות הטכנולוגיה. אלה דברים שאפשר לדעת רק לאחר שנפגשים.

* אשליית האדם המושלם: ריבוי המשתמשים מייצר תחושה של אפשרויות בלתי מוגבלות. בתוך כך, נוצרת לא פעם תחושה שאפשר להמשיך לחפש ולבסוף למצוא אדם שעונה בצורה טובה יותר על דרישותינו. כשכל הזמן מחפשים אחר טוב יותר, לפעמים גם בכמה ערוצים במקביל, קשה להעריך את החיבור עם אדם ספציפי. בכדי באמת לפגוש אדם צריך לפנות מרחב, להשקיע זמן וכוונה, ולהיות איתו ברגע, בלי לחשוב על כל האפשרויות ההיפותטיות האחרות.

אז מה עושים?

להלן כמה טיפים אשר יעזרו לכם לנווט בין אתגרי עולם הדייטים הדיגיטלי:

* היו כנים: היו ישרים וישירים לגבי מה שאתם מחפשים, הרצונות והצרכים שלכם. זה הוגן כלפי האחר כמו גם כלפי עצמכם, עשוי לפוגג מעט מהאשליה, ולסנן במהירות אנשים לא מתאימים.

* אל תמשכו את הזמן און ליין: הגבילו את עצמכם למספר מסוים של התכתבויות לפני שתעברו לשיחת טלפון. בשיחה עצמה, בחנו האם אתם נהנים ומתעניינים מהדיאלוג, ואם כן, קבעו פגישה. מכיוון שעולם הדייטים הדיגיטלי טומן בחובו גם סכנות וחוויות שליליות, כהתחזות או הטרדות, עשו את המעבר למציאות בזהירות ורק אם אתם חשים בטוחים. 

* נסו בלעדיות: אקסלוסיביות אינה אומרת בהכרח שאתם מחויבים זה לזה לנצח. היא רק נותנת לכם הזדמנות אמיתית לבחון את החיבור עם אדם מסוים.

* היו סבלניים: זה אמנם יכול לקחת זמן ומאמץ אבל בדומה לרבים אחרים, גם אתם יכולים למצוא בעולם הדיגיטלי את מה שאתם מחפשים. מעבר לכך, גם לפגוש מישהו לדייט אחד או שניים יכול ללמד אתכם דברים חשובים על מה שאתם רוצים וצריכים ולתרום להמשך הדרך.

בין אם נרצה בכך או לא, עולם הדייטים הדיגיטלי הוא דרך מרכזית כיום להכיר אנשים. מודעות לתעתועיו, וחתירה למעבר מהיר יחסית (תוך משנה זהירות) לעולם האמיתי, יכולות להפוך את החוויה לנעימה יותר. יחד עם זאת, אם אתם חשים חרדה גדולה סביב דייטים, או חשים כי מצב הרוח או הערך העצמי שלכם מושפעים מאד מחוויות בעולם זה, כדאי להיעזר באיש מקצוע.

מקורות

Ali, S. (2018, February). The Ultimate Guide to Dating in the Digital Age. Psychology Today. Retrieved October 11, 2022 from: https://www.psychologytoday.com/us/blog/psychoanalysis-unplugged/201802/the-ultimate-guide-dating-in-the-digital-age

Anderson, M., Vogels, E.A., Turner, E. (2020, February). The Virtues and Downsides of Online Dating. Pew Research Center. Retrieved October 11, 2022 from: https://www.pewresearch.org/internet/2020/02/06/the-virtues-and-downsides-of-online-dating/

Barber, N. (2022, February). How the Internet Changed Dating. Internet dating is popular, but not for everyone. Psychology Today. Retrieved October 11, 2022 from: https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-human-beast/202202/how-the-internet-changed-dating

Cooper, S. (2022, july). Dating Sucks: Identifying Dating Burnout and How to Fix It. Psychology Today. Retrieved October 11, 2022 from: https://www.psychologytoday.com/us/blog/sex-esteem/202207/dating-sucks-identifying-dating-burnout-and-how-fix-it

Graff, M. (2018, November). 7 Steps to Being Successful in Online Dating.The process of online dating. Psychology Today. Retrieved October 11, 2022 from: https://www.psychologytoday.com/us/blog/love-digitally/201811/7-steps-being-successful-in-online-dating

Sinh, V. (2018, March). 7 Dating Do's and Don'ts.Tips to elevate your dating game. Psychology Today. Retrieved October 11, 2022 from: https://www.psychologytoday.com/us/blog/life-in-balance/201803/7-dating-dos-and-donts

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך