תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

שומעים בצבע: מה זה סינסתזיה ואיך זה מרגיש?

שומעים בצבע: מה זה סינסתזיה ואיך זה מרגיש?

צוות בטיפולנט

הקדמה

האם אתם מסוגלים לדמיין מצב בו למילים יש טעמים ספציפיים או שלצלילים יש צבעים? לאנשים שחווים חוויות מסוג אלו יש סינסתזיה. סינסתזיה היא "שונות חושית" (sensory differency), כלומר קישור לא אופייני בין חושים, אשר מאפיינת לפחות 4.4% מהאוכלוסייה (1 מכל 23 אנשים).

מדובר במצב בו מתרחש מיזוג בין חושים, כך שגירוי אובייקטיבי בעולם, מעורר חוויה סובייקטיבית חושית כלשהי. אצל כל אדם החווה סינסתזיה הקישור יכול להיות שונה. אדם אחד עם סינסתזיה יכול לתאר שלכל אות יש צבע, ואילו אדם אחר יתאר חוויה של מרקמים שונים שמתעוררים בתגובה לצלילים שונים.

קיימים סוגים רבים של סינסתזיה, וכיום נחקרים לפחות 128 סוגים שונים. סוג הסינסתזיה הנפוץ ביותר הוא המיזוג בין גירויים שונים לצבעים. סינסתזיה מסוג זה מתייחסת לקשר בין צבעים שונים ומובחנים (עליהם סינסתזים יכולים להצביע שוב ושוב מתוך פלטה של מיליוני צבעים) לבין כל גירוי אחר בעולם, כמו מילים, צלילים, ימות השבוע ועוד. עם זאת, קיימים סוגים רבים ונוספים של סינסתזיה, וייתכן אף שלא לכולם אנו מודעים כיוון שיש תחושות פנימיות שיותר קשה לתאר או לבדוק.

איך אנשים עם סינסתזיה חווים את העולם?

אנשים עם סינסתזיה מדווחים על חוויה "עשירה" יותר של העולם. נסו לדמיין מצב בו כל פעם שאתם שומעים מוזיקה אתם רואים המון צבעים בעיני רוחכם (ולעיתים אף באופן מוחשי בעולם) או שכל פעם שאתם אומרים שם של חבר או חברה עולה בכם טעם חזק של תפוז או של עוגת שוקולד.

אף על פי שאנו נוטים לחשוב על שוני כדבר מאתגר או שלילי, ממחקרים אודות סינסתזיה עולה כי מרבית הסינסתזים נוטים לתפוס את החוויה הזו כ"מתנה" וכתופעה חיובית עבורם. כמו כן, אנשים עם סינסתזיה הם בעלי חוש אמנותי מפותח יותר ונוטים להצליח טוב יותר במבדקי יצירתיות. בנוסף, רבים מהסינסתזים נוטים לעסוק במקצוע הקשור לסוג הסינסתזיה שלהם – למשל, אדם שרואה צבעים כששומע צלילים, עשוי להפוך למוזיקאי.

לצד יתרונות מסוימים, מחקר שבדק את איכות החיים של אנשים עם סינסתזיה מצא כי הם נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעות חרדה. על כן, נראה כי התמונה היא מורכבת ויש עוד הרבה מה לחקור בנושא.

מה גורם לסינסתזיה?

מחקרים מלמדים כי לסינסתזיה מרכיב גנטי מסוים, ועל כן הסיכוי להיות עם סינסתזיה גדל אם קיימת נטייה לסינסתזיה במשפחה. תמיכה נוספת בכך שמדובר במצב גנטי, מגיעה מכך שמרבית הסינסתזים מספרים ש"נולדו ככה". במקרים נדירים של טראומה או פגיעות ראש, ראו מצבים בהם סינסתזיה הופיעה בגיל מאוחר או של היעלמות סינסתזיה שהייתה קיימת, אך מדובר במקרים בודדים אותם קשה לבדוק.

בעבר חשבו גם שסינסתזיה נפוצה יותר בקרב נשים. עם זאת, מחקרים שבודקים סינסתזיה באוכלוסייה הכללית רואים שקיימת שכיחות דומה בין גברים לנשים וייתכן שנשים פשוט מרגישות יותר בנוח לדווח על התופעה לעומת גברים.

האם המוח של סינסתזים שונה?

ייתכן וזה מפתיע, אך התשובה לכך היא כן! מוחם של אנשים עם סינסתזיה שונה גם באופן שבו הוא פועל וגם באופן שבו הוא נראה.

אנשים עם סינסתזיה (מהסוג שמקשר צבעים לגירויים אחרים) אזורים מוחיים שמקושרים לצבע מופעלים גם כאשר הם רואים גירויים ללא צבע בכלל – מה שלא קורה לאנשים ללא סינסתזיה. בנוסף, מחקרים מצאו יותר חומר לבן במוחם של סינסתזיים (שינוי מבני המעיד על ריבוי ערוצים של העברת מידע), המחבר בין האזורים הקדמיים של המוח ל"אזורי צבע".

מקורות

https://www.apa.org/research/action/speaking-of-psychology/synesthesia

תחומי מומחיות:
טיפול נפשי ,פסיכותרפיה

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך