תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

ויסות חושי לקוי - מה הבעיה?

ויסות חושי לקוי - מה הבעיה?

צוות בטיפולנט

גם אם איננו מודעים לכך וגם אם איננו מכירים את המונח, מרביתנו אוחזים במיומנויות של ויסות חושי. ויסות חושי מתייחס ליכולת הטבעית לתפוס באופן יעיל גירויים הנקלטים מהסביבה (מראות, ריחות, קולות, טעמים, מגעים). ויסות חושי תקין מתבטא בכך שאנו חווים את הגירויים שקלטנו באופן התואם את עוצמת וסוג הגירוי האובייקטיבי: אמנם אנשים שונים ברגישותם ובהעדפותיהם לגירויים שונים אך מרבית האנשים שהם בעלי יכולת ויסות חושי תקינה יחוו באופן דומה את עוצמת הגירוי ואת היותו נעים או בלתי נעים. למשל, מרבית האנשים יחוו צליל שעוצמתו עולה על עוצמת קול מסוימת כבלתי נעים אך בו זמנית - אנשים יהיו בעלי העדפות שונות לבשמים, למאכלים וכן הלאה.

ויסות חושי לקוי, לעומת זאת, יתבטא בכך שהאדם יחווה גירויים בעוצמה גבוהה או נמוכה משמעותית, אשר תביא לפגיעה ביכולתו להתמודד עם הגירויים אליהם הוא נחשף ולעבד אותם. ויסות חושי לקוי עשוי לבוא לידי ביטוי באחת משתי צורות מרכזיות:

ויסות חושי לקוי מסוג רגישות יתר: ויסות חושי לקוי מסוג רגישות יתר מתבטא בכך שגירויים שהם ניטרליים עבור מרבית האנשים נחווים על ידי האדם כחזקים מדי ובלתי נעימים באופן משמעותי. כך, למשל, ילדים עם ויסות חושי לקוי מסוג רגישות יתר עשויים לחוות את מגע הכפתורים על עורם, את ההמולה בקניון, את ריח החביתה או את מרקם המרק כבלתי נעימים באופן קיצוני ביותר. בהתאם, ילדים עם ויסות חושי לקוי מסוג רגישות יתר עשויים להימנע ולהתרחק מגירויים או סיטואציות הגורמים להם לאי נעימות זו. מחירה של "אסטרטגיה" זו היא שהיא מביאה לא פעם לוויתור על השתתפות בפעילויות החיוניות להתפתחותו של הילד. כך, למשל, ילד עם ויסות חושי לקוי מסוג רגישות יתר עשוי להתקשות להשתלב חברתית עקב נטייתו להימנע ממפגשים רבי משתתפים ופעילויות המערבות גרייה חושית גבוהה (ימי הולדת, משחקי כדור).

ויסות חושי לקוי מסוג תת רגישות: ויסות חושי לקוי מסוג תת רגישות מתבטא בכך שהאדם מסוגל לחוות רק גירויים בעוצמה גבוהה במיוחד, ואינו מצליח לחוות ולעבד גירויים מתונים יותר. אנשים עם ויסות חושי לקוי מסוג תת רגישות אמנם אינם חווים את העולם כמקום קשה ובלתי נסבל כפי שחווים אותו בעלי הרגישות החושית המוגברת, אך מתמודדים עם קשיים ייחודיים להם. לדוגמה, ילדים עם ויסות חושי לקוי מסוג תת רגישות עשויים להתעלם מגירויים רלוונטיים (למשל, לא להגיב לקריאה של חבר או לא להצליח ליהנות מחיבוק של הורה), להימצא במצב תמידי של אי שקט ותזזיתיות המכוונים ליצירת גרייה (למשל, להרבות בתזוזה או לגעת באנשים באופן לא הולם) או להעצים גירויים באופן בלתי תואם ואף מסוכן (למשל, לקפוץ מגובה רב או לחבק ילד אחר בצורה מכאיבה). בהתאם, ויסות חושי לקוי מסוג תת רגישות עשוי גם הוא להביא לקשיים בתפקוד ובהשתלבות החברתית והלימודית.

ויסות חושי - איך מטפלים?

כפי שניתן לראות, ויסות חושי לקוי מסוג רגישות יתר או תת רגישות עשוי לגרום למצוקה ולפגוע בתפקודם של ילדים ברמה התפקודית, הלימודית והחברתית. בהתאם, הורים רבים לילדים המתמודדים עם קשיי ויסות חושי בוחרים לפנות אל מרפאה בעיסוק אשר מתמחה בתחום של ויסות חושי.

ריפוי בעיסוק המכוון לטיפול בבעיות ויסות חושי הוא טיפול קצר מועד וממוקד המתאים לכל טווח הגילאים (מינקות והלאה) ומכוון לשיפור יכולתו של האדם להתמודד באופן יעיל יותר עם הגירויים הסביבתיים אליהם הוא נחשף ולהגיב אליהם באופן מותאם ומסתגל. ריפוי בעיסוק בבעיות ויסות חושי יתבסס בדרך כלל על שילוב בין הדרכת הורים לבין טיפול בילד עצמו, ויותאם לבעיות והדרישות הספציפיות איתן הילד מתמודד.

במקרים של קשיי ויסות חושי מסוג רגישות יתר, הטיפול בילד יכלול שימוש בטכניקות שונות המכוונות להקהיית הרגישות המוגברת, למידת מיומנויות יעילות להתמודדות עם גירויים הנחווים כבלתי נעימים והגברת המוטיבציה של הילד לחשיפה לגירויים מאיימים והפחתת ההימנעות. כמו כן, במידת הצורך טיפול יכלול טכניקות קוגניטיביות והתנהגותיות שיסייעו לילד לפרש גירויים באופן תואם יותר ולכן גם להגיב אליהם באופן תואם. כך, למשל, ילד עם קשיי ויסות חושי מסוג רגישות יתר יוכל ללמוד כי לא כל מגע שהוא חווה כהתגרות או הצקה הוא אכן מגע כזה, וכך לשפר את יכולתו לדכא את הדחף להשיב למגע באופן תוקפני.

במקרים של קשיי ויסות חושי מסוג תת רגישות, הילד ילמד לפתח רגישות גבוהה יותר לגירויים, להשתמש בסוגי גרייה עצמיים אדפטיביים (למשל, לשחק עם פלסטלינה או כדור גומי במקום להציק לילדים אחרים או לכסוס ציפורניים) ולווסת את תנועותיו ומגעיו הבלתי מותאמים.

במסגרת הדרכת הורים לילדים עם ויסות חושי לקוי ההורים ילמדו כיצד לייצר סביבה מותאמת יותר לילד (למשל, הימנעות מהגשת מאכלים במרקם בלתי נסבל עבורו), כיצד לגעת בו באופן התואם את צרכיו (למשל, איך לחבק וללטף באופן נעים ומהנה עבורו) וכיצד לאזן בין דרישה לתפקוד לבין התחשבות בקשייו הייחודיים.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים

עוד מאמרים שיעניינו אותך