תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

CBT...ABCD: טיפול קוגניטיבי התנהגותי

CBT...ABCD: טיפול קוגניטיבי התנהגותי

ד"ר רוני שוחט-פשדצקי

סביר שכבר נתקלתם בשילוש האותיות CBT (שמשמעו Cognitive Behavioral Therapy), ובמילים פשוטות טיפול קוגניטיבי התנהגותי – בין אם חיפשתם טיפול לכם, לקרוביכם, ובין אם בשיטוט מקרי ברשת. מדובר בשיטת טיפול קצרה וממוקדת שמשלבת בין שתי גישות - קוגניטיבית והתנהגותית. יתרונו הבולט של CBT הוא ששיטת טיפול זו ממשיכה להתפתח עם הזמן, בהתאם ובהתבסס על מחקרים רבים בנושא. כיום משתמשים בה בטיפול במגוון רחב של בעיות (כמו דיכאון, ADHD, OCD, הפרעות אכילה ונוספות) ובעיקר, CBT הוכח כיעיל מאוד בטיפול בהפרעות חרדה. כיצד עובד טיפול קוגניטיבי התנהגותי? כיצד משתלבות שתי הגישות האלה יחד לכדי טיפול יעיל?

מחשבה יוצרת מציאות?

הבסיס העיקרי של CBT עוסק בקשר התמידי וההדדי בין קודקודי המשולש של מחשבות-רגשות-התנהגויות. לרוב, המחשבות שלנו לגבי סיטואציות משפיעות על הרגשות שלנו; אלה גורמים לנו להתנהג בדרך מסוימת אשר מחזקת את המחשבות שלנו, וכך הלאה.

אחת מההנחות של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי היא שיש לנו דפוסי חשיבה מסוימים שהם אוטומטיים. לעיתים דפוסי החשיבה האלה פוגעים בדרך בה אנו מפרשים את העולם, ולכן אינם יעילים עבורנו. למשל המחשבה ש"אני כישלון ולא שווה כלום" במקרה שבו לא הצלחתי בראיון עבודה, או לחילופין המחשבה ש"אם נדחיתי בדייט ראשון לעולם לא אמצא אהבה" אלה דוגמאות למחשבות דיכוטומיות והרות אסון.

המטרה בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי היא קודם כל לזהות מהם דפוסי החשיבה הלא יעילים, להבין כיצד הם משפיעים על הרגשות וההתנהגות שלנו, ובהמשך הטיפול גם ללמוד כיצד ניתן לשנות או להגמיש דפוסים אלו. ההנחה היא שכאשר נשנה את דפוסי החשיבה, גם הרגשות והמעשים שלנו ישתנו.

לעלות חזרה על הסוס

כשאנחנו חרדים ממשהו הנטייה היא להימנע ממנו על מנת לא לחוש תחושות לא נעימות כמו פחד ומתח. אולם, בפועל הימנעות זו משמרת את החרדה ובטווח הארוך אף מגבירה ומעצימה אותה. אחת ממטרות הטיפול (בעיקר ההתנהגותי) היא להיחשף בהדרגה לדברים מעוררי החרדה שאנחנו נמנעים מהם. על אף שבהתחלה החרדה עשויה להתגבר, נמצא כי עם הזמן, וככל שנשארים יותר במצבים המלחיצים, החרדה פוחתת בהדרגה ולעיתים אף נעלמת לגמרי. טכניקה זו נקראת חשיפה – נחשפים לאט ובאופן מבוקר למה שמעורר חרדה.

במקרים רבים, CBT כרוך גם בלימוד טכניקות הרגעה והרפיה אשר עשויות לסייע בתהליך כך שניתן יהיה לפעול בצורה יעילה יותר גם בסיטואציות טעונות רגשית. טכניקות אלה מבוססות על ההנחה שיש חיבור בין הגוף לבין הנפש: כשהגוף רגוע ורפוי, הנפש אף היא תוכל להירגע.

שוקלים לפנות ל-CBT? מעולה. כדאי לציין רגע לפני כי בטיפול מהזן הזה, המטופל לוקח חלק פעיל בבניית המטרות הטיפוליות ובתהליך כולו. המטפלת היא אמנם המומחית לכלים הקוגניטיביים התנהגותיים, אבל המטופל הוא המומחה לעצמו ולחייו ולכן שיתוף הפעולה שלו הוא קריטי להצלחת הטיפול. בהתאם, השיפור הנחווה בעזרת הטיפול קשור לא רק למה שמתרחש במהלך הפגישות הטיפוליות – אלא נסמך גם על תרגול והרחבה הנעשים דרך משימות אותן מבצע המטופל בבית.

היכנסו לקריאה נוספת אודות טיפול CBT

על הכותבת

ד"ר רוני שוחט-פשדצקי, פסיכולוגית קלינית מומחית, מטפלת EFT זוגי, חוקרת זוגיות ומנהלת המעבדה לרגש ויחסים בינאישיים של פרופ' אשכול רפאלי, אוניברסיטת בר אילן. 

אנשי מקצוע בתחום

טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT

עוד מאמרים שיעניינו אותך